Telkens als we beginnen over waterstof, zijn er genoeg sceptici die ‘man, man, man, kansloos’ roepen. Dat heeft blijkbaar iets aangewakkerd bij MAN (of iemand zei het om twaalf uur drie keer voor de spiegel), want het bedrijf heeft nu een V12-motor ontwikkeld die op zowel diesel als waterstof kan lopen. Het vermogen is daarbij maar liefst 1.020 pk. De eerste twee exemplaren zijn nu ingezet voor de scheepsvaart.
Het knappe is dat het geen gloednieuwe V12-motor is. MAN pakte een bestaand model (met de pakkende naam D2862 LE448) en maakte daar een adapter voor om waterstof te injecteren. De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig.
Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie. De toevoeging van waterstof zou volgens MAN goed zijn voor een CO2-reductie van 50 tot 80 procent. Voor de liefhebbers: de waterstof in deze motoren ontbrandt via dezelfde manier als diesel, dus via compressie.
Waterstof voor vrachtwagens?
Als ze scheepsvaartdiesels kunnen ombouwen om op waterstof te lopen, dan biedt dat interessante mogelijkheden voor vrachtwagens. Technisch zullen de motoren verschillen, maar het basisprincipe is hetzelfde. Bestaande vrachtwagens ombouwen tot waterstofvrachtwagens zou een mooie stap richting duurzaamheid zijn.
Over plannen om bestaande motoren om te bouwen, is nog niets bekend. Wel wil MAN in 2023 of 2024 gaan testen met vrachtwagens op waterstof. Hierbij ontwikkelt het merk motoren die de waterstof verbranden, maar ook aandrijflijnen waarbij de waterstof wordt omgezet in elektriciteit. Dat laatste wordt ook wel een brandstofcel genoemd.
Lees ook: Dit kost het om 1.000 kilometer op waterstof te rijden in een auto
De kritiek op waterstof is altijd dat het een inefficiënt goedje is. Er gaat energie verloren bij het maken van waterstof en het daarna omzetten in beweging. Toch zou het voor vrachtwagens een goede optie kunnen zijn. Een paar duizend kilo aan batterijen meesleuren is immers ook niet bijster efficiënt.
Lucas heeft op 4 augustus 2022 geschreven:
De technologie werd mede ontwikkeld door CMB.TECH, zij werken onder andere samen met MAN, met dan deze motoren als gevolg. Die 2 motoren zijn nu actief in het schip ‘Hydrocat 48’. CMB.TECH is ook al bezig aan trucks, wel enkel in nieuwbouw.
Niels heeft op 3 augustus 2022 geschreven:
NOx heeft hier niks mee te maken, de enige stikstof die word verbrand komt al uit de lucht die de motor in gaat.
FBRQ heeft op 2 augustus 2022 geschreven:
En hoe zit het met de NOx-uitstoot?