Wie de driewieler van Morgan iets te klassiek vindt ogen, kan kiezen voor de Vanderhall Carmel. De Carmel is lichtjes vernieuwd en de autocycle krijgt nu ‘veel luxe voorzieningen’, zoals deuren. Toe maar. Een vierde wiel behoort niet tot de opties. En terecht.
Specificaties van de Vanderhall Carmel
De Vanderhall Carmel wordt met de hand in elkaar gesleuteld, waarbij een aluminium monocoque als basis dient. De twee voorwielen worden aangedreven door een 1,5-liter turbomotor van General Motors. Het aluminium motorblok produceert 196 pk en wordt beschouwd als een ‘lichtgewicht’. De auto weegt nog geen 700 kilo en zo’n 75 procent van het gewicht ligt aan de voorkant.
De turbo motor is gekoppeld aan een zestraps versnellingsbak die met flippers achter het stuur wordt bediend. Daarnaast heeft Vanderhall aandrijfassen gemonteerd van gelijke lengte om torquesteer tegen te gaan. Toch fijn als je niet de eerste rit ondersteboven in een greppel ligt.
Luxe in de Vanderhall Carmel
De remmen groeiden en ze hebben nu vier zuigers. Daarnaast is er cruisecontrol, bluetooth en (stoel)verwarming. En dat alles zit in het standaardpakket van de Carmel. De deuren zitten er ook standaard op. Ze gaan naar achteren open omdat, als we eerlijk zijn, we dat allemaal veel cooler vinden. Vanderhall biedt ook een soort hardtop aan om beschut te zitten.
De versies en prijzen van de Carmel
De Carmel komt in drie verschillende versies: GT, Standard en Blackjack, waarvan de GT, de snelste is. Vanderhall’s driewielers zijn in Nederland te koop bij BOND Den Haag en in België bij Lenoir. In Nederland en België zijn de prijzen beschikbaar op aanvraag. Hier kun je je eigen driewieler personaliseren. In Amerika kost de Blackjack-versie omgerekend 31.832 euro, de standaardversie 35.976 euro en de GT-versie gaat voor 40.030 euro.
Reacties