Volgens F1-ambassadeur Jan Lammers hoef je niet te vrezen voor een saaie GP van Nederland. Volgens de coureur kun je veel inhaalacties verwachten. Om ervoor te zorgen dat het geen polonaise wordt met Mercedes voorop, moet er flink geklust worden aan het circuit. Om te beginnen gaat de start/finish-lijn meer naar voren richting de Tarzanbocht. Zo kan het publiek op de tribune alle auto’s zien tijdens de start. De Gerlachbocht, dat is de bocht na Tarzan, krijgt een grotere uitloop. Dit zou een uitstekende plek worden om in te halen. De Hugenholtzbocht was altijd een discussiepunt, want deze bocht zou niet genoeg uitloop hebben voor de veiligheid én er zou geen ruimte zijn voor uitbreiden. Volgens Jan Lammers wordt de binnenkant van de bocht breder, ook zodat de F1-auto’s meer snelheid kunnen maken richting Scheivlak. Deze gevreesde bocht lijkt ongemoeid. Van de Hans Ernstbocht, een scherpe tweedelige bocht vlak voor de laatste bocht, wordt het tweede deel veranderd zodat de bocht beter vloeit en er meer ruimte is voor inhaalacties. Hopelijk maken ze deze bocht niet te makkelijk, want het was juist altijd een leuke bocht om hard in te sturen en over de kerbstenen te vliegen.

Kombocht op Circuit Zandvoort

De grootste verandering vindt plaats bij de Arie Luyendykbocht, ook wel ‘bos-uit’ genoemd. Volgens Lammers wordt deze laatste bocht voor het rechte stuk een kombocht zodat de F1-auto’s hier volgas doorheen kunnen. Waar de DRS-zones komen, is nog niet bekend. Hieronder zie je het huidige Zandvoort, zoals hij geprint is op een Wijck-poster. Er komen meer pitboxen bij en alle pitboxen worden 8 meter dieper om meer ruimte te gunnen aan de teams. Deze zomer al kunnen we de veranderingen op het circuit verwachten. Volgens Circuit Zandvoort gaan de veranderingen heel snel. Verder wordt alles om het circuit heen opgeknapt en kunnen we drie extra hospitality’s verwachten.

Circuit Zandvoort zoals het nu is

Reacties

  • B.Schleijpen heeft op 27 januari 2020 geschreven:

    Ik ben bang dat het hele Formule-1 circus inclusief de voorprogramma’s geen plaats genoeg krijgen op het erg krappe binnenterrein.
    Ook denk ik dat de pitboxen niet alleen dieper moeten maar ook breder.
    Dan is er nog de korte en dus gevaarlijke uitrit van de pitlane in het circuit.
    Ik had het graag anders gezien maar ik vrees dat de FIA dit circuit gaat afkeuren.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear