We denken er allemaal weleens aan om een eigen zaak op te richten. Niet zozeer vanwege de vrijheid en onafhankelijkheid, maar vooral vanwege de youngtimerregeling. Als het even kan een dikke stationwagon, handig voor de familie. Je kunt immers er ook privé mee rijden tegen gunstige voorwaarden. Maar wat is nu het daadwerkelijke verbruik van zo’n youngtimer stationwagon? Dat gaan we even uitzoeken.
Heel kort de youngtimer regeling. Je kan als ondernemer ervoor kiezen om een auto op de zaak te rijden. De zaak betaalt de auto en de kosten, maar als je privé ermee gaat rijden, ziet de fiscus dat als verkapt loon en moet je bijtelling betalen. Als je dan een auto van 15 jaar of ouder kiest, dan valt deze onder de youngtimer-regeling. Dan betaal je ineens 35 procent bijtelling, maar wel over de dagwaarde van de auto. Over het algemeen is dit gunstiger dan 22 procent over de nieuwprijs.
Wat is nu het verbruik van zo’n snelle youngtimer stationwagon?
Natuurlijk kun je een verstandige Toyota Prius of Hyundai i30 van 15 jaar oud op de zaak zetten. Maar als de kosten toch op de zaak kunnen, is een dikke youngtimer stationwagon veel leuker. Die kostten nieuw een vermogen, maar zijn 15 jaar later redelijk betaalbaar. De onderhoudskosten zijn vaak erg hoog, maar die kunnen dus allemaal op de zaak. De BTW kun je terugvorderen en de kosten gaan van de winst af.
Lees ook: Dit zijn de snelste stationwagons die je kunt kopen
Datzelfde geldt voor de brandstofkosten. We waren echter benieuwd hoeveel je daadwerkelijk aan brandstof kwijt bent. Want ondanks dat het allemaal op de zaak kan, moet het wel betaald worden. En 15 jaar geleden vonden we NEDC-indicaties prima, maar die wijken behoorlijk af van de realiteit. Dus wat hebben wij gedaan? Een lijstje met een paar toffe youngtimers samengesteld en even gekeken wat het daadwerkelijke verbruik is, onder andere via het Duitse Spritmonitor.
Volkswagen Passat R36 (Typ 3C)
11,36 liter op 100 km (1 op 8,8)
Tegenwoordig kun je wel een R-Line pakket op je Passat krijgen, maar geen ‘R’-versie. Deze Passat R36 is de laatste. Net als de Volvo heeft ook deze een bijzondere motor: een 3,6-liter VR6 (dus met smalle blokhoek). Ook hier een vrij aangenaam verbruik. In tegenstelling tot de Volvo zit hier een veel prettiger werkende automaat aan vast. Ook het interieur komt nog prima mee, dus een perfecte keuze voor een youngtimer. Voordeel: ze schrijven tegenwoordig bijna niet af.
Volvo V70 T6 (Typ B)
11,81 liter op 100 km (1 op 8,47)
Het is geen echte R, maar je kon wel het R-pakket bestellen. Qua layout is het best een bijzondere auto, want de V70 T6 heeft een zescilinder lijnmotor overdwars liggen. Dat is een knap staaltje engineering. Het verbruik valt nog heel erg mee in dit overzicht, eigenlijk. De T6 heeft 304 pk en haalt een begrensde 250 km/u, dus in principe is het meer dan voldoende. Qua karakter is het typisch zo’n auto die uitnodigt tot relaxed cruisen in plaats van iedereen de linkerbaan afdrukken. Vandaar het gunstige verbruik.
Saab 9-3 Turbo X Sport Estate (YS3F)
12,08 liter op 100 km (1 op 8,28)
Aanvankelijk was de Saab 9-3 Aero voorzien van een 205 pk sterke 2-liter motor. Dat werd telkens een beetje meer. De 9-3 Turbo X is het absolute topmodel van deze generatie van de 9-3 en je kon ‘m vanaf 2005 ook als ‘Sport Estate’ bestellen. Mocht je kunnen kiezen, ga voor de handbak. Die is aanzienlijk sneller en fijner in de omgang. Ook scheelt het aanzienlijk in het verbruik. In dit overzicht valt het nog enigszins mee, overigens.
Lees ook: dit is de niet zo spannende auto van Mark Rutte
MG ZT-T 260
12,75 liter op 100 km (1 op 7,84)
Kennen we deze nog? We wilden ook even een Brit in het overzicht. De Jaguar X-Type stationwagon is net niet snel genoeg en de XF Sportbrake is nog net geen youngtimer. Deze MG ZT-T is dat wel. Het is in principe een Rover 75. Alleen dan is het de sportieve MG-versie. Het topmodel kreeg een 4.6 liter Modular-V8 uit een Ford Mustang. Oh, en de auto kreeg achterwielaandrijving. Dus een compleet andere aandrijflijn. Qua prestaties blijft ie ietsje achter, maar qua verbruik komt de MG ZT-T 260 prima mee.
Opel Insignia OPC (G09)
13,69 liter op 100 km (1 op 7,3 km)
Wederom een schromelijk onderschatte auto. De Insignia is namelijk een puike middenklasser met een enorme sloot ruimte. Het schurkt meer tegen een Audi A6 aan dan een Audi A4, om een idee te geven. Qua verbruik is dat ook het geval, deze rangetopper, de OPC, lust namelijk een enorme slok. Dit is niet het uiterste, maar een gemiddelde. Toegeven, je hebt een grote en zware auto met enorm prestatiepotentieel. Tip, zoek een OPC Unlimited, die hebben geen begrenzer en halen 270 km/u.
Mercedes-Benz C63 AMG (S204)
14,93 liter op 100 km (1 op 6,95)
Nu zijn we aangekomen bij het zware geschut van Mercedes. Het idee van een compacte D-segment stationwagon met een enorme V8 spreekt enorm tot de verbeelding. Het verbruik van deze youngtimer stationwagon mag er zijn, want dit is bijna knap. De V8 is extreem inefficient, eigenlijk. De automaat is niet de snelste in zijn soort en het gewicht is vrij hoog. Maar dan nog is het een stevig verbruik. Dan kun je beter de E63 AMG kopen, die zijn nauwelijks dorstiger, maar hebben meer vermogen en veel meer ruimte.
Lees ook: sloopbedrijf redt illegale C 63 AMG, stuurt ‘m naar Nederland
Chrysler 300C Touring SRT-8 (LX)
15,02 liter op 100 km (1 op 6,66)
Raar maar waar, deze Chrysler heeft een iets kleinere motor qua cilinderinhoud dan bovenstaande C-Klasse. Leuk weetje, ondanks dat 300C Touring SRT-8 een typische Amerikaanse auto is, werd íe in Graz, Oostenrijk gebouwd en is deze in de VS nooit leverbaar geweest. Niemand verwacht dat deze auto zuinig is en gelukkig stelt ie ook niet teleur in dat opzicht. Wel qua plastics in interieur, want dat was abominabel in deze Chrysler 300C. Het geluid maakte overigens alles weer goed.
BMW M5 Touring (E61)
16,84 liter op 100 km (1 op 5,94)
Een van de best klinkende auto’s met vijf deuren en ja, dan rekenen we de Ferrari Purosangue mee. Dat BMW überhaupt dit wilde bouwen is best vreemd: een atmosferische en hoogtoerige V10. Dit om een parallel te trekken met de Formule 1-motor die ze destijds bouwden voor Sauber. Het grootste nadeel is niet zozeer het verbruik van deze bijzondere youngtimer stationwagon, maar de brandstoftank die slechts 50 liter groot was.
Lees ook: BMW M5 V10 misdraagt zich op de weg
Audi RS 6 Avant (4F5)
16,95 liter op 100 km (1 op 5,9)
Er kan er maar één de winnaar zijn en dat is de Audi RS 6. In principe gaat alles mis als je een zuinige auto zoekt. Deze V10 biturbo gezinsraket heeft niets dat ook maar een beetje zuinigheid accentueert. Een enorm gewicht, trage automaat, vierwielaandrijving en twee turbo’s die je constant uitdagen om meer gas te geven. Gelukkig heeft de Audi RS 6 wel een grotere brandstoftank waardoor je niet bij elk tankstation hoeft te stoppen.
dusp2k heeft op 19 september 2024 geschreven:
Seat Leon ST 300 4drive 2.0 tsi
Comfort mode 1 op 14.5/15
De dude heeft op 16 september 2024 geschreven:
Die reactie had dus gewoon onderaan gemoeten ipv bij NOx … 🙂
Nox heeft op 15 september 2024 geschreven:
Wat een enorme verbruikscijfers voor relatief weinig performance… Ik heb een grotere turbo op mijn vierpitter 2002 V40 geschroefd, en rij 6,4 L/100km. Maar mijn 0-100 ligt op 5,5s en topsnelheid op GPS is 282kph. Mijn 2002 S60 doet 5,0s en 291kph op 8,6 L/100km.
Ja, ik heb een enorme turbo lag, maar dat maakt het juist leuk. Lekker lui en rustig onderin, agressief bovenin.
De Dude heeft op 16 september 2024 geschreven:
Hé wat leuk om je hier tegen te komen. Mooie nieuwe plek zo. Succes , zal eens wat vaker Topgear aanslingeren
Floris heeft op 14 september 2024 geschreven:
Opel Insignia, sind die er niet om bekend dat die werkelijk zuipt. Leuke auto, maar schiet eigenlijk op alle vlakken tekort? Sorry voor de Opel lovers…
Het gemiddelde verbruik is absoluut bij allemaal haalbaar, echter binnen de bebouwde kom en korte stukken wordt een ander verhaal. Klinkt allemaal zeer verleidelijk, maar mijn bedrijfswinst is er compleet doorheen met deze Autos,.
Maar goed, ieder zijn plezier.
Rick heeft op 14 september 2024 geschreven:
Merc R500 AMG youngtimer hier. 5,5L V8, verbruikt 1:8 als ik rustig aan doe, naar met een beetje doortrappen lukt 1:6 ook wel 🙂
Cees-Jan heeft op 14 september 2024 geschreven:
Allemaal 1 op 9 tot zelfs 1 op 6 dus. Met die BMW moet je dus GEMIDDELD elke 300 km tanken en dan is ie he-le-maal leeg, als je doortrapt misschien zelfs elke 200 km. Wat een armoe, haha!
Dave heeft op 14 september 2024 geschreven:
Die 300C is wel een aparte. Heel veel auto en hele dikke motor.
En dan stap je in. Armoe troef en een afwerking die eigenlijk niet op deze pagina thuis hoort.
Geen ervaring met de MG hierboven, maar ik gok dat zelfs die beter in elkaar zit.