Het jaarlijkse ‘hé, wat gaaf dat ik die als youngtimer kan rijden’-momentje, gevolgd door het ‘huh, zijn die al zo oud?’-moment is weer aangebroken. De auto’s die in 2024 hun vijftiende verjaardag vieren, kunnen in Nederland gunstig als youngtimer gereden worden. En laat 2009 nou net een heel fijn jaar zijn geweest voor leuke auto’s – en dus voor youngtimers in 2024.

Als je handenwrijvend dit berichtje hebt geopend in de hoop volgend jaar voor een appel en een ei een dikke Aston Martin Rapide te rijden, bel dan even je baas. Nam hij op? Dan hebben we slecht nieuws: de youngtimerregeling is er alleen voor zakelijke rijders. Je kunt ook niet via private lease-constructies voordelig een youngtimer rijden, helaas.

Hoe hoog is de bijtelling voor youngtimers in 2024?

De bijtelling voor youngtimers is in 2024 wederom 35 procent. Dit ligt procentueel een stuk hoger dan de 22 procent bijtelling van een nieuwere auto. Het grote verschil zit hem in waar je de belasting over betaalt. Bij nieuwere auto’s is dat de cataloguswaarde, maar bij youngtimers is dat de dagwaarde. Als je de juiste auto kiest, kun je maandelijks dus een hoop besparen.

Aston Martin Rapide

Je kunt vanaf 2024 de Aston Martin One-77 als youngtimer rijden, maar iets zegt ons dat je dan niet zo gunstig uitkomt. Iets met de dagwaarde. De Rapide is niet echt de deal van de eeuw, met prijzen tussen de 50.000 en 100.000 euro. Maar als je ziet dat de cataloguswaarde boven de 250.000 euro ligt, dan kun je beter 35 procent betalen over een halve ton dan 22 procent over een kwart miljoen.

Nissan 370Z

Nissan 370Z Nismo

Oh, ja, die hadden we ook nog. De 350Z kent iedereen nog wel, maar je zou bijna vergeten dat er ook nog een modernere 370Z bestaat. Een beetje het middelste-kind-syndroom misschien, want de meesten kennen de nieuwe Z ook nog wel. Voor iets meer dan 20.000 euro moet je een 370Z uit 2009 op de kop kunnen tikken.

BMW Z4 (E89)

Ook niet een auto waar je snel aan zou denken, maar door het metalen klapdak is het een prima ding om het hele jaar te rijden. Ons advies? Zoek er eentje in de kleur Atacamageel. Die zijn vaak ook wat prijziger, maar een simpele grijze moet je kunnen kopen voor zo’n 15.000 euro. En ja, dan heb je gewoon een zescilinder.

Chevrolet Camaro (vijfde generatie)

Bumblebee! Zeker, dit is de Camaro uit de eerste Transformers-film van Michael Bay. En dan weer niet die van de motorkap-scène, want dat is de oude Camaro uit 1977. De vijfde-generatie Camaro luidde de comeback in van de musclecar van Chevrolet, die in 2009 al zeven jaar verdwenen was. De ontwerpers tekenden een tof retromodel dat bijzonder goed oud is geworden, als je het ons vraagt.

Ferrari 458

Ferrari 458 Italia

Wij maken de regels niet: de Ferrari 458 is in 2024 een youngtimer. Nog leuker: je kunt de supercar tegenwoordig laten ombouwen naar een handbak. Geneuzel over de dagwaarde en de bijbehorende bijtelling moet je maar met je boekhouder uitvechten. Het lijkt ons in ieder geval een leuke investering.

Porsche Panamera

Kies maar; een Nissan 370Z of een Porsche met een V8. Voor iets meer dan 20.000 euro kun je al een Porsche Panamera vinden. Zeker met auto’s die nieuw nogal duur waren (en waarop flink is afgeschreven) is het een goed idee om niet de allergoedkoopste te nemen. Helaas was er vroeger nog geen Sport Turismo, daarvoor moet je nog flink wat jaartjes wachten.

Peugeot RCZ

Peugeot RCZ R (2014)

Hoe het zit met de betrouwbaarheid van deze auto’s, dat moet je zelf maar even uitzoeken. In vergelijking met veel andere auto’s op deze lijst hou je in ieder geval nog genoeg budget over voor reparaties. Voor zo’n 8.000 euro heb je er eentje die er heel aardig uitziet. Blijft zonde dat ie geen achterwielaandrijving heeft (dan was het direct een klassieker geweest), maar het blijft een gaaf ding.

Skoda Fabia S2000

Je kunt een verstandige Yeti als youngtimer kopen in 2024, maar waarom niet voor iets spannenders gaan? Deze rallyversie van de Fabia viert komend jaar ook zijn vijftiende verjaardag. En zoals je inmiddels weet, hebben de meeste rallyauto’s een kenteken. Op papier is het een oude Fabia, dus misschien heb je geluk met de dagwaarde. Exemplaren die we te koop hebben zien staan, kosten ongeveer 100.000 euro.

Suzuki Kizashi

We hadden het niet verwacht, maar er staan best wat Suzuki Kizashi’s te koop in Nederland, terwijl je ze zelden ziet rijden. En in het geval van Suzuki durven we er best eentje te kopen met wat meer ervaring. Dan heb je er al eentje voor zo’n 7.000 euro. Je krijgt altijd een 2,4-liter viercilinder met 178 pk. De automaten hebben ook nog eens vierwielaandrijving.

Subaru Legacy

Over vierwielaangedreven sedans uit Japan gesproken: ook de Subaru Legacy van de vijfde generatie wordt in 2024 youngtimer. Maar als we heel eerlijk zijn, zouden we qua uitstraling voor de vierde generatie gaan. Ja, die nieuwere is toch een beetje het soort auto dat je op de zwarte zaterdag een Beyerland Grand Vitesse ziet trekken.

Toyota Prius

Toyota Prius springt / sprong

Nog een bruggetje? Vooruit: over saaie Japanse auto’s gesproken… We noemen de derde generatie Toyota Prius in het lijstje van ‘toffe youngtimers’ voor 2024 omdat je dankzij deze auto geld kunt overhouden voor leuke dingen. Het is misschien wel de verstandigste aankoop die je kunt doen, en zo blijft er geld in het potje om je circuitauto een turbo te geven.

Volkswagen Routan

De Polo van de vijfde generatie moet eigenlijk ook in dit lijstje. Dus bij dezen hebben we aan die plicht voldaan. Laten we het dan nu even hebben over de Volkswagen Routan. Dit is eigenlijk een Chrysler Voyager met een andere carrosserie. In Europa is ie officieel ooit verkocht, en eigenlijk in de VS ook een stuk minder vaak dan Volkswagen hoopte. Als je goed zoekt, staat er nog weleens eentje te koop op ons continent. Rij je toch iets bijzonders.

Zenvo ST1

Weer zo’n verstandige bak om als youngtimer te gaan rijden. Graag gedaan, hoor. We noemden dit in 2014 ook wel de ‘heetste auto’, omdat ie vrij letterlijk in de fik vloog op ons testcircuit. Gelukkig leerde het merk hiervan: een jaar later vloog er weer eentje in de fik tijdens een evenement. Oh, wacht. Wil je er er ondanks dit alles toch eentje, dan moet je goed zoeken: Zenvo bouwde maar vijftien exemplaren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear