Auto’s in Nederland zijn duur. In vergelijking met andere landen al helemaal: in veel gevallen komt dat door de BPM, een belasting die hoger wordt naarmate een auto meer uitstoot. In de Verenigde Staten – op China na de grootste automarkt ter wereld – zijn er ook uitstootregels. Maar met de Big Beautiful Bill die is ingevoerd, komen die zo goed als helemaal te vervallen. Helemaal bijzonder is dat zelfs openstaande boetes komen te vervallen, aldus The Detroit Times.

In de Verenigde Staten betalen consumenten een klein gedeelte extra belasting in de vorm van de zogenaamde Gas Guzzler Tax. Het zijn voornamelijk de fabrikanten die boetes moeten betalen als ze te veel auto’s verkopen met een te hoge uitstoot, onder de CAFE-regeling. Dat staat voor Corporate Average Fuel Economy, en draait dus om de gemiddelde uitstoot van alle verkochte auto’s van het desbetreffende merk.

Uitstootregels Verenigde Staten: geen boetes meer voor overmatige uitstoot

Is de uitstoot te hoog, dan moet de fabrikant in kwestie een boete betalen – maar nu dus niet meer. Formeel gezien bestaat de CAFE-regeling nog altijd; die is niet opgeheven. Het grote verschil is dat de Amerikaanse overheid niet meer gaat controleren of de fabrikanten aan de eisen voldoen, en er worden geen boetes meer opgelegd. Sterker nog: de autofabrikanten krijgen met deze wijziging nog meer ‘mazzel’. Ook openstaande boetes hoeven niet meer betaald te worden.

Het gaat om alle boetes die de fabrikanten hebben verzameld sinds 2022. Om die boetes te voorkomen, konden fabrikanten diverse maatregelen nemen. De eerste is vrij simpel: schonere auto’s verkopen. In vergelijking met Europa waren de oude CAFE-regels vrij soepel en zeker geen onhaalbare doelen. Een andere mogelijkheid was om ‘credits’ te kopen bij een fabrikant die ruim onder de uitstootlimieten zat. Denk aan Tesla, dat alleen elektrische auto’s verkoopt.

Extra zuur voor Tesla

Voor fabrikanten was het vaak goedkoper om bij Tesla credits te kopen dan om hun auto’s aan te passen of de boetes te betalen. Dat hele verdienmodel voor Tesla komt nu in de VS onder druk te staan. Dus voor Tesla kan dit op twee fronten nadelig uitpakken. Het kan leiden tot slechtere verkopen én minder inkomsten door het wegvallen van het credit-systeem.

Lees ook: Binnenkort kun je uitstekend elektrisch roadtrippen door heel Amerika

Het versoepelen van de uitstootregels betekent overigens niet dat het onmogelijk wordt om elektrische auto’s te verkopen in Amerika. Alle voordelen van een EV blijven gewoon bestaan; er zijn alleen geen fiscale prikkels meer. Daarnaast vallen de vele SUV’s en pick-ups die in de VS verkocht worden níét onder de CAFE-regeling. Het gaat enkel om personenauto’s.

34 reacties op “De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla”

  1. De Europese autobouwers zijn erg achteruitgegaan in kwaliteit (elektrisch)en betrouwbaarheid.
    Stellantis laat distributieriemen door de olie lopen !!!! Die liggen na 6 jaar al op de sloop (dat is lekker groen)
    Die Duitsers hebben een TSI blok ontwikkeld
    Ketting rekt uit, turbo’s lopen kapot, problemen met de zuigers waardoor het hele blok open moet ,automaatbakken (dsg)gaan maar 100.000 mee.
    Zo’n auto met veel onderhouds kosten wil de normale consument niet.
    Die jappen maken veel betere auto’s veel minder storingsgevoelig en betaalbaarder voor de normale man
    Geen wonder dat de Europese autofabrikanten het afleggen ze maken rotzooi

  2. De rdw in Lelystad deinst er niet voor terug om de Europese grondwet naast zich neer te leggen om zodoende de hoogste co2 op je kenteken te kunnen noteren terwijl de TUV van jouw auto data heeft die 30 gr / km lager liggen. Het is niet voor niets dat de TUV in de Nederlandse zeehavens autos uit de VS en Canada eerst op Duits kenteken zet , alvorens ze op NL kentken komen. Amerikaanse autos zijn helemaal niet viezer dan Europese autos. De meetmehodes zijn onvergelijkbaar daarom kunnen we elkaar boetes en sacties opleggen zonder dat he objectief te contolleren valt. Amerekaans v8 ten stoten co2 uit , maar euopese v8 ten net zo goed. En de havens staan vol met Europese autos die de VS niet binnenkomen vanwege de.. milieuregels… Dat hele Co2 geouwehoer heeft niets met klimaat te maken. En is er alleen maar om belastingen en boetes te kunnen heffen. Waarom maakt niemand zich druk om Chat gpt in de auto???? Watmoet je ermee??? Maar daar zijn wel weer ettelijke apps voor nodig die aan datacenters moeten hangen waarvoor we niet weten waar we de electriciteit en genoeg koelwater vandaan moeten halen . Het is een grote co2 zwendel waar geen ijsbeer meer ijs onder de poten van krijgt. Misschien is die big beautiful bill wel het eerlijkste wat sinds lange tijd op dit terrein is verschenen! Ik zou er maar snel een Europese variant van maken! Misschien dat Franz Timmermans daar een noodwet voor kan bedenken?

  3. Ik ben echt niet vies van een Nieuwe Tundra. Gemaakt in dan Antonio Texas.
    Wij hebben de allereerste spik splinter nieuwe, 0km. Mls. Type goedkeuring moeten laten doen in Lelystad.
    Garantie van Louwman om wij eerste eigenaar waren.
    Reed als de brandweer en een super pick up. Dus ben er echt niet vies van trouwens een Dodge Charger of een echte Mustang. Hmmmm. Geweldig. Auto met smoelwerk. Als die kleurloze grill loze wrakken. Hou ze maar.

  4. Hier in Zuid-Amerika rij ik liever in mijn Amerikaanse bak (F150 Ford Raptor)😀😀😀 dan in een Europese auto

  5. Maakt voor hier niet zoveel uit denk ik want wie wil er nou in zo’n Amerikaanse benzine slurpende zwabberbak rijden.

      • Amerikaanse autos zijn heerlijke autos om in te rijden en zeer betrouwbaar. Geef mij maar een mooie Chevrolet, Dodge of Ford. Ipv zoon Europees autootje die je om de haverklap moet laten na kijken omdat airbags gevaarlijk zijn of motorische iets aan de hand is.

        • Hoewel het met die airbags om een Japanse toeleverancier ging (Takata), zijn miljoenen Amerikaanse auto’s (van o.a. Ford, GM, Chrysler) teruggeroepen omdat de airbags konden exploderen en metalen fragmenten konden rondvliegen.
          Dit is de grootste recall in de automobielgeschiedenis met meer dan 60 miljoen voertuigen in de VS.

          • Hier in Nederland ook gewoon. Citroën, Honda. Maar wel netjes dat de fabrikant mij 18 jaar na aankoop gewoon het even laat weten.
            Vandaag als autotechneut de dealers via internet bekeken. De occasions zijn om te huilen hoe ze zijn gemaakt en wat er word gedumpt aan nietsvermoedende kopers nu en straks.
            Doe gewoon weer een mooi motorblok er in zoals vroeger en niet zo kreupel doen met 3 cilinders met een riem door de olie, zelfs bij zwaardere types word dat miniblokje erin gelepeld.. verziekte markt.

  6. Als een auto te veel uit stoot dat melden en mag Europa nooit in ,alleen dus voor Amerikanen. Mits de uitstoot zo weinig vergelijk baar met Europese auto’s. Maar laat die Amerikaanse bakken maar daar blijven ,zijn tegenwoordig niet zo goed meer.,wij moet als Europa meer Europese auto’s komen om zo onze eigen industrie ye redden ook geen Chinezen troep.

    • Chinezen autos vind je troep Europese autos is net zo erg. Amerikaanse autos zijn veel beter en betrouwbaarder dan dat Chinese en Europese troep samen.

      • Niet helemaal waar maar dat is ook niet lastig als je qua innovatie minstens 10 jaar achter loopt en 0 om uitstoot geeft…..

        Dat gezegd hebbende loopt de kwaliteit van de EU wagens wel hard achteruit, alles om de winst te maximaliseren en de Chineze bij te blijven. We geven als consument niets meer om merk waarden of echte kwaliteit, als het maar schreeuwt: ‘kijk mij, ik heb geld’

      • Die Amerikanen bouwen alleen met achterhaalde techniek en het zijn stuk voor stuk plompe lompe brandstof zuipende bakken zonder enige wegligging.

        • Altijd dat gezeur over wegligging,die
          Wegligging is dik in orde.net of je als een gek
          door de bochten moet gaan. en ze zijn ook comfortabel
          Genoeg

          • Muah, weg ligging mbt uitwijken en remweg vind ik wel belangrijk ja.
            Als ik in een boot wil zitten. Stap ik wel een boot

          • De rental Yukon in Oman deed met z’n 6,2 qua verbruik nauwelijks onder voor m’n E met een 3,0. Echt een dijk van een auto en erg prettig rijdend

  7. Trump had al voor de verkiezingen aangekondigd dan hij dit van plan was, de oliebedrijven en autofabrikanten die vooral brandstofauto’s maken hebben hem daarvoor dan ook een heleboel geld in zijn zakken gestopt. Net voor de verkiezingen heeft Musk dan nog een poging gedaan om “vriendjes te worden met Trump” door een heleboel geld in de campagne van Trump te stoppen om zo toch nog iets te zeggen te hebben tegen de plannen van Trump om alle vormen van subsidies voor EV’s af te schaffen. Musk heeft zich daarvoor bijzonder onpopulair gemaakt bij een groot deel van de wereldbevolking, hij heeft er een heleboel geld aan uitgegeven, en nu ziet hij dat hij net het tegenovergestelde heeft bereikt van wat hij wou, hij verliest dus langs alle kanten. Voor Trump maakt het niet uit of alles weer op kolen en olie draait, zolang zijn eigen zakken maar vol geld zitten is hij tevreden. Musk heeft dus “op het verkeerde paard gewed”, en daardoor zit de hele wereld nu opgescheept met die oranje idioot die de hele wereldeconomie naar de knoppen aan het helpen is, en die dan ook nog liever vriendjes is met dictators dan met de andere wereldleiders waarmee de VS vanaf de tweede wereldoorlog altijd al heeft samengewerkt.

  8. Het ‘grappige’ is dat de wet niet kan bepalen dat er niet meer gecontroleerd gaat worden. Bedrijven zijn nog steeds wettelijk verplicht om het aantal verkochte auto’s en de CO2 uitstoot daarvan te rapporteren.
    Wat de federale wetgeving wel kan is de factor waarmee het boete bedrag vermenigvuldigt wordt aan te passen.
    Dus voert de Amerikaanse overheid een berekening toe waarbij de cijfers met 0 worden vermenigvuldigt om het boetebedrag te bepalen. En dat is dan dus 0.

    Tesla heeft de afgelopen 5 jaar zo’n 10 miljard dollar binnengehengelt via de credits, en samen met de tegenvallende verkoopcijfers en de rechtzaken met betrekking tot het aantal verkeersdoden bij ongevallen waarbij Tesla’s betrokken zijn, heeft Musk een fikse ‘uitdaging’.

    • DeV8 is al uit 1950 en mede daardoor niet in de F1 Lopen zwaar achter en met deze president is”the American dream” uit! Ik rij met de Petrollo.com app en bespaar geld en rij groen clever en freewheelen groet Nico

Laat een antwoord achter aan Bart Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear