Het schijnt dat als je het getal op het snelheidsbord met twee vermenigvuldigt, daar dan de helft van neemt en dát cijfer aanhoudt op je kilometerteller, je nooit een snelheidsboete zult krijgen. Voor wie niet gelooft in dit soort illustere lifehacks heeft TopGear Nederland een mooi overzicht opgesteld van de belangrijkste verkeersboetes van 2024, zoals ze recentelijk bekend werden gemaakt in een beslisnota van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Lees ook: Zo hoog worden de verkeersboetes in 2025
De verkeersboetes van 2024 zijn 10 procent hoger dan die van dit jaar, maar dan ook nog eens royaal afgerond naar boven. Een boete van 240 euro wordt dus geen 264 euro, maar 270 euro. Alleen boetes die voorheen 110 euro waren, zijn wel naar beneden afgerond – van 121 euro naar 120 euro. Dus een mooi jaar om de Euroknallers terug te brengen, wat ons betreft. Scroll iets verder door naar onderen om het overzicht van de belangrijkste verkeersboetes van 2024 te zien.
Lees ook: Mag je een paar meter náást een rood verkeerslicht legaal oversteken als voetganger?
Zoals in voorgaande jaren gelden de snelheidsboetes van 2024 bij overschrijdingen tot maximaal 30 km/u. Word je gepakt met een hogere snelheid, dan buigt de officier van justitie zich over je zaak. De duurste fanmail uit Leeuwarden die je in 2024 voor snelheid kunt ontvangen, bedraagt 495 euro. Zoals altijd zijn er twee soorten boetes: eentje voor te hard rijden onder normale omstandigheden en eentje voor bij wegwerkzaamheden. Het overzicht voor snelheidsboetes vind je onder aan deze pagina.
Wat kost de boete voor door rood rijden in 2024?
Was het toch niet donkeroranje, maar gewoon volledig rood? Dan kun je thuis een boete krijgen van 300 euro. Dit geldt bij verkeerslichten met zowel twee als drie kleuren. Overigens kun je ook een boete krijgen van 180 euro als je stil blijft staan als het verkeerslicht groen is. Fietsers krijgen een boete van 120 euro als ze door rood rijden; bromfietsers moeten 210 euro betalen.
Hoe hoog is de boete voor het vasthouden van een telefoon in de auto?
Je mag niet ‘als bestuurder van een voertuig tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking’ vasthouden. Oftewel: je mag geen telefoon vasthouden tijdens het rijden. De boete voor deze overtreding bedraagt in 2024 maar liefst 420 euro. Voor bromfietsers is dit 290 euro en op de fiets krijg je 160 euro boete.
De verkeersboete in 2024 voor onnodig linksrijden
Ongetwijfeld de grootste ergernis op de A2, op de 100-borden na. Wie op de snelweg weigert een rijstrook naar rechts op te schuiven, kan daar een boete voor krijgen van 270 euro. Ook op autowegen met meerdere rijstroken is de verkeersboete voor onnodig linksrijden in 2024 een forse 270 euro. Rij je ergens anders onnodig links? Dan is de boete zelfs 300 euro. De boete voor rechts inhalen is trouwens ook 300 euro.
De administratiekosten van een boete in 2024
Uiteraard moet je bij elke boete nog administratiekosten rekenen. Deze kosten veranderen niet volgend jaar. Dus ook in 2024 mag je bij de boete 9 euro extra rekenen voor de administratie. Het maakt niet uit hoe hoog de boete is; bij een prent van 60 euro moet je 9 euro extra lappen, maar ook bij een boete van 900.000 euro wil het CJIB wat extra centjes voor het rekenwerk.
Verkeersboetes in 2024 van 120 euro
- Rotonde tegen de richting in rijden
- Stilstaan op voetpad of fietspad met auto
- Afslaan zonder richtingaanwijzer
- Binnen vijf meter van kruispunt parkeren
- Langs gele doorgetrokken streep parkeren
- Dubbel parkeren
- In het donker zonder licht rijden binnen bebouwde kom
- Onnodig mistverlichting vóór voeren
- Niet stoppen voor stopbord
Verkeersboetes van 180 euro
- Eén te ver versleten band
- In het donker zonder licht rijden buiten bebouwde kom
- Rijden met een onleesbaar kentekenbewijs
- Rijden zonder APK
- Met auto rijden op een voetpad
- Stilstaan op kruispunt
- Illegaal lichtsignalen geven
- Onnodig mistverlichting achter voeren
- Eenrichtingsweg verkeerde kant inrijden
- Over de busbaan rijden
Verkeersboetes van 300 euro
- Niet meewerken aan blaastest of speekseltest
- Kruispunt blokkeren
- Over verdrijvingsvlak rijden
- Niet voorrang verlenen aan rechts
- Geen voorrang verlenen aan tram
- Onnodig op vluchtstrook stilstaan
- Bus of tram inhalen aan de kant waar mensen op dat moment uitstappen
- Onnodig geluid veroorzaken
Overige verkeersboetes in 2024
- Parkeren op gehandicaptenplaats zonder aanleiding – 370 euro
- Te luide uitlaat – 360 euro
- Onvoldoende zicht via voor- en zijruiten – 490 euro
- Niet goed gezekerde lading – 490 euro
Boetes voor te hard rijden binnen de bebouwde kom in 2024
Snelheidsoverschrijding | Normaal | Wegwerkzaamheden |
4 km/u | € 35 | € 58 |
5 km/u | € 43 | € 69 |
6 km/u | € 53 | € 80 |
7 km/u | € 61 | € 94 |
8 km/u | € 69 | € 108 |
9 km/u | € 79 | € 121 |
10 km/u | € 90 | € 134 |
11 km/u | € 121 | € 169 |
12 km/u | € 132 | € 183 |
13 km/u | € 146 | € 199 |
14 km/u | € 157 | € 216 |
15 km/u | € 169 | € 232 |
16 km/u | € 182 | € 249 |
17 km/u | € 195 | € 266 |
18 km/u | € 210 | € 284 |
19 km/u | € 224 | € 303 |
20 km/u | € 240 | € 323 |
21 km/u | € 257 | € 343 |
22 km/u | € 273 | € 364 |
23 km/u | € 291 | € 384 |
24 km/u | € 306 | € 406 |
25 km/u | € 325 | € 429 |
26 km/u | € 343 | € 454 |
27 km/u | € 365 | € 479 |
28 km/u | € 383 | € 495 |
29 km/u | € 402 | € 495 |
30 km/u | € 421 |
Samengesteld door TopGear Nederland | Bron: JenV
Snelheidsboetes buiten de bebouwde kom in 2024
Snelheidsoverschrijding | Normaal | Wegwerkzaamheden |
4 km/u | € 31 | € 47 |
5 km/u | € 39 | € 57 |
6 km/u | € 47 | € 68 |
7 km/u | € 56 | € 79 |
8 km/u | € 64 | € 91 |
9 km/u | € 75 | € 101 |
10 km/u | € 84 | € 113 |
11 km/u | € 115 | € 143 |
12 km/u | € 127 | € 158 |
13 km/u | € 139 | € 173 |
14 km/u | € 150 | € 187 |
15 km/u | € 162 | € 201 |
16 km/u | € 173 | € 219 |
17 km/u | € 186 | € 235 |
18 km/u | € 198 | € 251 |
19 km/u | € 214 | € 268 |
20 km/u | € 230 | € 284 |
21 km/u | € 243 | € 303 |
22 km/u | € 258 | € 323 |
23 km/u | € 273 | € 342 |
24 km/u | € 291 | € 360 |
25 km/u | € 308 | € 381 |
26 km/u | € 325 | € 402 |
27 km/u | € 342 | € 421 |
28 km/u | € 360 | € 444 |
29 km/u | € 381 | € 466 |
30 km/u | € 401 | € 488 |
Samengesteld door TopGear Nederland | Bron: JenV
Boetes voor te hard rijden op de snelweg in 2024
Snelheidsoverschrijding | Normaal | Wegwerkzaamheden |
4 km/u | € 26 | € 34 |
5 km/u | € 32 | € 43 |
6 km/u | € 39 | € 53 |
7 km/u | € 46 | € 64 |
8 km/u | € 53 | € 73 |
9 km/u | € 60 | € 83 |
10 km/u | € 79 | € 109 |
11 km/u | € 109 | € 141 |
12 km/u | € 119 | € 154 |
13 km/u | € 128 | € 167 |
14 km/u | € 139 | € 180 |
15 km/u | € 150 | € 193 |
16 km/u | € 161 | € 208 |
17 km/u | € 175 | € 224 |
18 km/u | € 188 | € 240 |
19 km/u | € 201 | € 257 |
20 km/u | € 216 | € 273 |
21 km/u | € 231 | € 291 |
22 km/u | € 243 | € 308 |
23 km/u | € 258 | € 325 |
24 km/u | € 273 | € 343 |
25 km/u | € 287 | € 365 |
26 km/u | € 303 | € 384 |
27 km/u | € 318 | € 403 |
28 km/u | € 331 | € 425 |
29 km/u | € 349 | € 444 |
30 km/u | € 368 | € 466 |
31 km/u | € 386 | |
32 km/u | € 403 | |
33 km/u | € 421 | |
34 km/u | € 442 | |
35 km/u | € 461 | |
36 km/u | € 480 | |
37 km/u | € 495 | |
38 km/u | € 495 | |
39 km/u | € 495 |
Samengesteld door TopGear Nederland | Bron: JenV
Snelheidsboetes 30-zones 2024
Snelheidsoverschrijding | Normaal |
4 km/u | € 58 |
5 km/u | € 69 |
6 km/u | € 80 |
7 km/u | € 94 |
8 km/u | € 108 |
9 km/u | € 121 |
10 km/u | € 134 |
11 km/u | € 169 |
12 km/u | € 183 |
13 km/u | € 199 |
14 km/u | € 216 |
15 km/u | € 232 |
16 km/u | € 249 |
17 km/u | € 266 |
18 km/u | € 284 |
19 km/u | € 303 |
20 km/u | € 323 |
21 km/u | € 343 |
22 km/u | € 364 |
23 km/u | € 384 |
24 km/u | € 406 |
25 km/u | € 429 |
26 km/u | € 454 |
27 km/u | € 479 |
28 km/u | € 495 |
29 km/u | € 495 |
Samengesteld door TopGear Nederland | Bron: JenV
Een andere gedachte heeft op 21 september 2024 geschreven:
Ik heb op zich geen problemen met de verkeersboetes maar met de 30 zones loopt het wel erg uit de hand in NL. Ik snap heus wel dat je in een woonwijk geen 50 kan pal langs de huizen. Maar er zijn nu doorgaande wegen gedegradeerd tot 30 zones zonder enige vorm van aanpassing. Dat is krom. En als je dan met 40 gepakt wordt, dan ben je effe 100 euro lichter. Ik heb sowieso ee beetje het idee dat de max snelheid op veel wegen kunstmatig laag is gemaakt de laatste tien jaar. 100-wegen naar 80, 80-wegen naar 60 en dan verder niks veranderen aan de weg….tja
gehandicaptenkaart heeft op 22 januari 2024 geschreven:
Volgens Top Gear is Parkeren op gehandicaptenplaats zonder aanleiding – 370 euro; maar Independer schrijft: Invalidenparkeerplek onnodig bezetten – € 490. Beide stellen wel dat nog 9 euro voor het Rijksincassobureau erbij komt. De boetebase van het Ministerie is nog niet bijgewerkt, maar het is ook pas 22 dagen 2024. Maar wie heeft er nou gelijk?
Een andere gedachte heeft op 1 januari 2024 geschreven:
De 30 zones is volledig uit de hand gelopen. Ging het vroeger nog om voornamelijk woonwijken (en terecht) nu zijn ook doorgaande wegen gedegradeerd tot 30-wegen. Dat wordt lekker verdienen dus…en die VVD trut had al aangegeven dat er meer bekeuringen moeten worden geschreven omdat de begroting niet op orde is. Dan is de intentie voor dit beleid compleet
piet paling heeft op 14 december 2023 geschreven:
Niet stoppen voor stopbord kost in Nederland euro 120,– plus 9 euro admi. kosten . Koste vorige week In Duitsland 10 euro zonder admi kosten.
Een beetje verschil voor hetzelfde “vergrijp” Leve verenigd Europa
Fietser1000 heeft op 2 november 2023 geschreven:
Ik heb geen rijbewijs. Ik rijd alleen op de (electrische) fiets.
Ik heb als fietser èèn keer een boete gekregen.
Ik moet €70,- betalen. Incl registratiekosten.
Die kreeg ik voor het niet stoppen voor een ROOD stoplicht. Remkabel gebroken. Toen wist ik nog niet hoe ik mijn fiets moet onderhouden.
Fra heeft op 2 november 2023 geschreven:
Graag geen reacties geven als bekend verhaal.
Of afkrakende/afkeurende antwoorden.
Fietser1000 heeft op 2 november 2023 geschreven:
Ik heb èèn verzoek voor reacties op deze comment, dat er gèèèèèn reacties worden gegeven als “bekend verhaal”.
Of reacties als “had je maar beter moeten onderhouden”.
Met vriendelijke groeten,
Fietser1000
Een andere gedachte heeft op 21 september 2024 geschreven:
Tja. Verkeersregels zijn er ook voor fietsers. U neemt deel aan het verkeer en U wilt ook de nodige respect krijgen, net al ieder ander. Rood licht betekent stoppen. Als U dat niet doet en U wordt geschept dan zou het voor U wel eens dodelijk kunnen aflopen en de automobilist houdt er een trauma aan over (denk daar ook maar eens over na). Dus ja, onderhoud is belangrijk. Aan een auto, motor, brommer en dus ook fiets. Check ook eens de verlichting, nu we het over onderhoud hebben? Tis mooi als mensen U kunnen zien, nietwaar?
Jos heeft op 1 november 2023 geschreven:
regels zijn r om te breken.
gas erop. en ook gewoon aftikken.
is r tenminste nog wa lol aan in dit trutland.
veiligheid heeft te maken met dommigheid, niet met snelheid.
boetes is politiek. de proat nie werd.
Hanja Maij-Weggen heeft op 7 augustus 2024 geschreven:
Boetes voor jezelf zijn te hoog. Boetes voor anderen kunnen niet hoog genoeg zijn. Volgens mij heb ik zo ieders gevoel wel samengevat.
Fietser1000 heeft op 2 november 2023 geschreven:
Veiligheid heeft met dommigheid te maken!?😡
Dan wil ik wel weten hoe je reageert als je zelf in de politiek zit, en dan dit soort commentaar naar je hoofd geslingerd krijgt.
Ron heeft op 28 oktober 2023 geschreven:
Die van mobiel vasthouden is met € 420 nog steeds veel te laag.
F.r. heeft op 2 november 2023 geschreven:
Ik zou eerder gaan voor een rijverbod.
Ongeacht of deze persoon op een fiets zit of in de auto. En in geval van een fiets, kettingslot door het achterwiel tot de persoon de bijkomende boete betaald.
Jojo heeft op 28 oktober 2023 geschreven:
Wat is nu de boete voor stilstaan op kruising jullie geven €120,- en €180,- aan wat klopt er niet?
Overbelasting heeft op 29 oktober 2023 geschreven:
Frappant dat men bij topgear nog niet weet dat boetes niet duur maar hoog zijn. Dure boetes bestaan niet.
Ron heeft op 28 oktober 2023 geschreven:
Heel fijn die stoplichten en de boetes.
Maar de hype van nu is proberen zo langzaam mogelijk op te trekken zodat er maar 1 of 2 auto’s door groen kunnen.
Geef gas en hinder niet.
Jabberwock heeft op 6 november 2023 geschreven:
Ik heb zelf tegenwoordig van die adaptive cruisecontrol. Dus de auto gaat zelf weer optrekken nav de afstand van de voorligger. Ik merk dat het wel iets trager gaat dan ouderwets dat gaspedaal intrappen.
Dus het zou ook kunnen zijn dat het geen hype is, maar meer en meer auto’s die dergelijke functionaliteit aan boord hebben.
Toyota Ayco X heeft op 26 april 2024 geschreven:
Ik heb ook adaptieve cruise control.
Ideaal is dat en vooral als je in een auto rijd met stuurbekrachtiging, je rijd op de snelweg met 106 km/u,, je moet gegeven moment een afslag nemen met een scherpe bocht, je gaat achter je voorligger rijden die ook die bocht moet nemen en de snelheid die jij rijd word dan automatisch aangepast.
Zo’n adaptieve cruisecontrol zou eigenlijk alle auto’s moeten hebben.
Henk heeft op 1 november 2023 geschreven:
Ik geef je groot gelijk, is groen meteen gas geven en niet treuzelen, verkeer moet door,maar nee het nieuwe rijden is treuzelen en het andere verkeer hinderen.
Verkeer hinderen moet zware boetes opleveren, minstens 300 euro voor het verkeer ophouden.
Leon heeft op 28 oktober 2023 geschreven:
Ja ik ga klagen: 330 euro voor met 50 langs een wegwerken 30 bord rijden in de stad, is echt veel. Terwijl als je in de praktijk echt 30 gaat rijden op plekken waar toevallig zo’n bord staat word je in mijn ervaring behandeld als een rijdende chicane en ben je effectief een gevaar op de weg. Vind ik een lastige paradox.
Aad van der Struijs heeft op 27 oktober 2023 geschreven:
Iedere automobilist maakt zeer bewust deze handelingen. Het op een verkeerde plaats stoppen/parkeren, probeert men te verhullen door de PMN-verlichting in te schakelen (PMN = Pleur Maar Neer cq de alarmverlichting). Het veel gehoorde excuus ‘bij door rood rijden’ is “het licht was nog geel/oranje”. Men vergeet dan even, dat je ook bij geel/oranje redelijkerwijs dient te stoppen. In plaats daarvan drukt men op het gaspedaal om nog sneller te gaan rijden. n.b. Ik was in het verleden zo’n automobilist. Conclusie: Houd je gewoon aan de regel-/wetgeving en de boeteverhogingen gaan jouw portemonnee voorbij.
Fred van Waard heeft op 27 december 2023 geschreven:
Ben het met Aad eens maar wil je aan zowat iedere bekeuring ontkomen terwijl je toch de ene verkeersovertreding na de andere begaat ga dan in Zoetermeer wonen. Daar zie je amper een politieagent en het zogeheten team handhaving is al helemaal een aanfluiting. Fietsen over trottoirs is daar heel normaal. Foutparkeren op los/laadplaatsen aangeduid met een bord dat parkeren alleen voor vrachtvoertuigen geldt heeft men massaal maling aan en wordt niet tegen opgetreden. Zone aanduiding 30km/h weet men niet eens wat dat betekent of wordt compleet genegeerd. Het maakt dus geen moer uit hoe hoog men de boetebedragen maakt want de kans dat men er 1 krijgt is in Zoetermeer vrijwel nihil.
Rowland heeft op 27 oktober 2023 geschreven:
Voor diegenen die nu beginnen roepen “geldklopperij !”, wees gewaarschuwd en hou u net als anderen aan de gemaakte regels. En vergeet niet : die regels worden gemaakt en afgedwongen omdat een aantal bestuurders niet over voldoende sociaal gezond verstand beschikken om zelf veilig aan het verkeer deel te nemen. Dus eigen schuld, vervloek gerust uzelf.
Automobilist 70 heeft op 12 december 2023 geschreven:
Groot gelijk Rowland.
Wij lopen hierin Nederland te klagen als we bovenop de boete ook nogeens 9 euro administratiekosten moeten betalen, maar kom je in Duitsland en je rijd te hard, betaal je bovenop de verkeersboete ook nogeens 30 euro aan administratiekosten.
Om ontopic te blijven, verkeersregeltjes zijn er niet voor niets.
Zelf word ik vaak door enkelingen rechts ingehaald tijdens het inhalen terwijl ik mij keurig netjes aan de maximum snelheid hou, als je op de snelweg zit en je haalt een ander in, mag je maar 100 tot 19.00 u.
Of ze zitten vlak op je bumper.
Ik heb het op de A30 een keer gehad dat: Ik was aan het inhalen, reed 6 kilometer te hard; anno 2024 word je daar nu op afgerekent: Achter mij zat er een van DHL die zat vlak op mijn bumper en maakte aan mij duidelijk dat ik aan de kant moest gaan, pik ik niet, dus laat ik hem afremmen door op mijn rem te trappen.
Dat laatste is misschien niet verstandig, maar mijn stelling is: Wil jij zo graag op mijn kont zitten omdat jij vind dat ik niet hard genoeg ga voor je terwijl ik mij aan de snelheid hou, dan klap je er maar achterop, zijn jouw centen.
Ook heb ik aantal keren gehad dat ik aan kom rijden en de tegenligger zit verdomme op mijn weghelft.
Het is dat ik tijdens het autorijden oplet, anders zouden er zeker ongelukken gebeuren.