Haters van diesel mogen Volkswagen wel bedanken (of de media, blijkbaar). Door aanvankelijk meer uitstoot de lucht in te pompen, zorgden ze uiteindelijk voor de ondergang van de dieselmotor. Zonder eieren te breken, kun je geen omelet maken. De diesel lijkt nu echt terminaal. In ieder geval voor Nederland, want hier werden meer elektrische auto’s verkocht dan diesels.

In de eerste negen maanden van dit jaar zijn er 331.267 nieuwe auto’s verkocht in Nederland. Slechts 26.558 dieselauto’s ontvingen een kentekenplaat, dat waren er vorig jaar nog 48.544. Het aantal elektrische auto’s steeg van 13.107 in 2018 naar 29.811 stuks dit jaar. Dat betekent dat er meer elektrische auto’s dan diesel verkocht zijn.

Benzineauto’s blijven koning

Benzineauto’s steken nog met kop en schouders boven de rest uit. Te beginnen met 248.646 volwaardige benzineauto’s, dat zijn er wel 9,5 procent minder dan vorig jaar. Daarbij vonden 25.505 hybrideauto’s (waarvan er bijna geen diesels zijn) een baasje, vorig jaar waren dat er bijna 4.500 minder. Waterstof groeit ook, daarvan kregen we 104 exemplaren.

Kopers van elektrische auto’s worden op het moment nog ontzien door de Belastingdienst. De Tesla Model 3 is daardoor de bestverkochte auto van Nederland. Volgend jaar verdubbelt de bijtelling naar 8 procent voor de zakelijk rijder. Het voordeel geldt maar voor de eerste 45.000 euro – over elke euro daarboven moet je 22 procent bijtelling betalen.

De vraag is: kiezen mensen niet meer voor een dieselauto omdat een elektrische auto momenteel gunstiger is? Kiezen zakelijk rijders volgend jaar dan misschien toch weer een dieselauto? Of zullen ze dan weer massaal in de benzineauto stappen? Of is 8 procent genoeg om deze opmars van de stekkerauto te blijven doorzetten?

Cijfers: Aumacon en RDC/CARmonitor

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear