Je zag het bij de VanMoof-fietsen gebeuren: het bedrijf ging failliet en de prijzen voor de elektrische fietsen donderden omlaag. Want wie wil er nu een fiets waarvan je niet zeker weet of er straks nog wel onderdelen te krijgen zijn? Het faillissement van een bedrijf betekent echter niet altijd het einde van de populariteit van het merk. Kijk maar eens naar Saab.

Vorig jaar kwamen er 444 Saabs naar Nederland. En dit jaar staat de teller al op 268 exemplaren. Dit zijn natuurlijk geen nieuwe auto’s, maar geïmporteerde modellen. Het gaat vooral om 9-3’s en 9-5’s, maar zo nu en dan ook een 9-4X. Daarmee doen Saab-handelaren betere zaken dan sommige nieuwe Chinese merken in Nederland. En eerlijk: een Saab heeft ook gewoon meer karakter.

Het mag geen toeval heten dat de meeste exemplaren vijftien jaar of ouder zijn: zo vallen ze binnen de youngtimerregeling in Nederland. De bijtelling voor deze auto’s wordt berekend over de dagwaarde, en die zal niet heel hoog zijn. Maar het blijft opvallend: er zijn genoeg andere auto’s van vijftien jaar oud van merken die nog leven, dus mensen kiezen wel heel bewust voor Saab.

En hoe zit het dan met onderhoud?

Je hoeft in de meeste delen van Nederland niet ver te zoeken naar een Saab-specialist, die zijn er genoeg. Alleen helemaal in het noorden moet je misschien iets verder reizen, maar dat zijn ze daar wel gewend. Het bedrijf Hedin Parts (voorheen Orio) maakt zelfs vandaag nog nieuwe onderdelen voor Saabs, dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken. Daarbij zal een aantal standaardonderdelen uitwisselbaar zijn met andere auto’s van General Motors.

De prijzen lopen uiteen

Een oude Saab 9-3 (modelletje Rutte) heb je al vanaf een paar duizend euro, maar je kunt het een stuk duurder maken. Een nette 9-3 Cabrio uit 2008 kan gerust bijna 30.000 euro kosten. Er staan 9-3 Sport Sedans met een turbo-V6 te koop voor ruim 20.000 euro. De 9-5 met het brilletje heb je al voor nog geen 10.000 euro. Je kunt ook een 9-7X kopen in de youngtimerregeling voor nog geen 7.000 euro. Best cool.

10 reacties op “Opvallend: De verkopen van Saab gaan nu eigenlijk best lekker in Nederland”

  1. Edward

    Een SAAB rijder is een klasse apart , blijft zijn auto tot het laatste toe trouw omdat de auto dat bij de eigenaar ook doet Fabrikant failliet of niet, de auto blijft nog steeds betrouwbaar.
    Dat is nu de KRACHT van het merk SAAB.
    Deze actie verbaasd mij dan ook niets ,had dit al aan zien komen net als de Save SAAB -rit gehouden door de echte SAAB enthousiastelingen die de wereld hebben laten zien hoe serieus het voor was.
    Je ziet het SAAB is nog niet dood.

  2. Wij zullen, tot onze grote spijt, onze 9.3 cabrio (diesel) uit 2008 moeten wegdoen wegens alle LEZ-zones in België.
    30 jaar met SAAB gereden – en nu???

  3. In het Noorden zij overigens meer Saab garage,s en Saab reparatie mogelijkheden dan in de Randstad. Vraag : bent u weleens in het Noorden van Nederland geweest ?

    • Ik woon in Deventer , hier zitten er twee.
      Grauwstra levert elke dag nog Saabs af ook cabrio’s .
      Heb mijn 9-3 uit 2010 er ooit gekocht . Daarvoor ook een
      Milennium 9-3 een echte auto om in de winter met handschoenen
      aan te bedienen. Super grote druktoetsen …
      Menig slippende dure Duitse ros uit de goot gesleept .

  4. Saab rijders onderscheiden zich nog steeds en in Rhenen/Remmerden zit de beste Saab garage van Nederland. Onderdelen is idd geen enkel probleem en met een Saab kan je nog steeds overal komen. Daarbij veelal genoeg pk’s en geen waardevermindering dus ….

  5. Nee Hedin Parts and Logistics koopt die onderdelen en verkoopt ze en de meest voornaamste 93 onderdelen worden natuurlijk gewoon in NL gereviseerd/gemaakt 😉

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear