De Tesla Cybertruck is een bijzonder geval. De styling deed de wenkbrauwen fronsen. Vervolgens was dat het gedoe met de onbreekbare ruiten (die bij de presentatie al braken) en de ellenlange ontwikkelingstijd die Tesla nodig had. Was het allemaal waard geweest? Nou, nee. De Tesla Cybertruck is namelijk niet het succes dat Tesla voor ogen had. Sterker nog, de verkopen van de Cybertruck stellen zwaar teleur eigenlijk. Sowieso gaat het niet denderend met de verkoopcijfers van Tesla. Maar er is meer aan de hand.

We zitten op de helft van het jaar, dus dat betekent een hoop verkoopcijfers. Gisteren hebben we de Nederlandse verkopen behandeld, voor nu hebben we dan van Tesla voor je. Zoals we in de titel al verklappen, gaat het niet al te best met Tesla. De verkopen zijn flink gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het meest bijzondere is wat het heeft gedaan met de waarde van de Tesla-aandelen. Lees en verbaas uzelf.

Hoeveel Tesla’s zijn er dit jaar verkocht tot nu toe?

Eerst even de keiharde aantallen. Tesla leverde in de eerste zes maanden van 2025 precies 384.122 exemplaren af. Dat was vorig jaar nog 443.956 stuks. Dat is dus een flinke daling. Aan de andere kant betekent het ook dat Tesla weer ietsje aan het opkrabbelen is, want ten opzichte van het desastreuze eerste kwartaal, gaat het nu al wat beter. Ook is het beter dan de 360.080 exemplaren die de analisten hadden voorspeld.

Een speciale vermelding dus voor de Tesla Cybertruck. Het gaat te ver om te zeggen dat het een epic fail is, want Tesla verkoopt er ongeveer 5.000 per kwartaal van. Dat komt dus neer op 20.000 op jaarbasis. Dat is op zich een flink aantal voor rijdende metalen legertent op wielen, maar in het segment valt het tegen. Van de Ford F-150 worden er 750.000 stuks per jaar verkocht. Tesla zelf had rekening gehouden met 250.000 Cybertrucks per jaar, dus ze halen nog geen tien procent van hun originele doelstelling.

Dalende verkopen, maar wat doet dat met de Tesla-aandelen?

Wat doet dit dan met de waarde van de Tesla-aandelen? Nou, hier komt het bijzondere: die stijgen! Sinds de bekendmaking van de cijfers vannacht, steeg het aandeel 4 procent in waarde. We weten dat de waarde van het Tesla-aandeel aanspraak maakt om het achtste wereldwonder te zijn, maar wederom waren we verrast. Er is overigens een heel eenvoudige verklaring voor: de aandeelhouders hadden zelf nog veel slechtere cijfers verwacht.

Lees ook: Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

De politieke aspiraties van Elon Musk staan nu op een lager pitje, evenals het online gekibbel van de Amerikaanse president en de Tesla-CEO. Aan de andere kant lijkt de Tesla Model Y aan te slaan. Deze is vorig jaar flink gefacelift en de leveringen van dat model komen nu goed op gang. Dat is in Nederland overigens ook het geval, want de Model Y was afgelopen maand weer de bestverkochte auto van ons land. Kortom, de Cybertruck is relatief gezien een flop, maar het merk zelf kun je niet afschrijven.

12 reacties op “De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?”

  1. Het gaat allemaal om potentie. En dat heeft Tesla in het verleden laten zien. Van uitgelachen worden in het begin (zou allemaal niet kunnen volgens old auto) tot best verkochte auto ter wereld. Nu hetzelfde met Robotaxi, Optimus en AI.

    • Ik moest even heel hard lachen bij deze reactie. Musk laat al z’n bedrijven naar de knoppen gaan, maar bij jou groeien de bomen tot in de hemel. AI loopt hij mijlenver achter, die robotaxi gaat er nooit komen en Tesla wordt aan alle kanten ingehaald. Ohja en X implodeert ook nog eens.

      Ik wil ook dat spul hebben wat jij gebruikt want een roze bril is er niets bij 🙂

  2. Kunnen jullie deze “desastreuze” verkoopaantallen ook relateren aan de verkopen van andere EV pick-ups?

    Ik bedoel, dat getal zegt mij weinig, is dat meer of minder dan de electrische pick-up van Ford en Rivian? Want dan snappen we pas hoe we dat getal moeten zien

    • Musk belooft A, verkopen zijn minder dan 10% van A.

      Maarten: maar hunnie zijn nog slechter, boehoehoe.

      Wat een niveau zeg. Wat slecht is, is slecht. Wees eens één keer realistisch man.

    • Die cijfers zijn niet enorm relevant. Tesla speelt gewoon z’n eigen wedstrijd en de Cybertruck zal de geschiedenis ingaan als een van de grootste fails alle tijden, net als bijvoorbeeld de Ford Edsel.

      Zolang de platen er niet afvallen is de auto aan de buitenkant staal en van binnen aluminium. Dat is .. absurd ..
      Als de Cybertruck door de Europese wetgeving heen zou komen, dan zou die hier alsnog geen aanhanger mogen trekken omdat aluminium erg slecht tegen dat soort belastingen kan. Je verzint het niet.

  3. Die aandelenprijs is het grootste raadsel. De PE ratio is meer dan 10x zo hoog als bijvoorbeeld die van Toyota. Bij een tech scale up is zoiets nog verklaarbaar als er sprake is van een (potentiële) explosieve omzetgroei met weinig extra kosten, maar bij Tesla is juist sprake van omzetdaling én margedaling. Sterker nog: de marge per auto ligt lager dan bij traditionele fabrikanten als Toyota, Mercedes en Volkswagen.

  4. Pas in een buitenland geweest, en er daar in korte tijd 3 zien rijden.
    (Ik vermoed ook 3 verschillende exemplaren, omdat het op verschillende eilanden was.)
    Mooi zijn ze wat mij betreft ook in het echt niet, maar als je zo’n ding tegenkomt zonder er iets van te weten heb je wel het idee dat je ineens in een film-opname bent gekomen hoor. Het ding is echt wel apocalyptisch vreemd tussen ál het overige verkeer.

      • Iemand wel eens “blade runner” uit de jaren ’80 gezien? De politie auto’s in die film leken er wel op.

      • Ronnie, dat is best logisch want Musk heeft meerdere keren gezegd dat hij geinspireerd was door de DeLorean. Dat was ook de tijdreisauto in Back to the Future.

        Gezien de drugsveroordeling van John DeLorean zijn er ook buiten de auto ontwerpen overeenkomsten tussen de beide heren.

Laat een antwoord achter aan Ronnie Reactie annuleren

(verplicht)