De ontwikkelingen in autoland volgen elkaar in rap tempo op. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Maar dat zelfs absolute verkoopkannonen het ineens zwaar hebben, is bijna niet te bevatten. Want wist jij dat Volkswagen nog maar heel erg weinig exemplaren van de Golf in elkaar schroeft? Je weet wel, hun evergreen die al sinds 1974 goed is voor veel klanten over de showrooms?

bij nieuwsorganisatie Reuters hebben ze hun handen gekregen op een intern document waarbij de productieaantallen van de modellen staan vermeld. Daar is te zien dat dat de populariteit van de Golf in rap tempo afneemt. In 2015 – tien jaar geleden al weer, de tijd gaat snel – werden er nog een miljoen Golfjes gebouwd. Dat zijn dan alle modellen bij elkaar: driedeurs, vijfdeurs en stationwagon. De driedeurs is al komen te vervallen.

Maar hoe slecht is het nu gesteld met de Golf dan?

Niet al te best, want in 2024 werden er slechts 300.000 Golfs gebouwd. Een simpele rekensom leert ons dat dat een daling is van 700.000 auto’s. Maar – om met Youp van ’t Hek te spreken – daarmee is de story nog niet ready, want Volkswagen verwacht dat het nog veel erger gaat worden. Volgens Daniela Cavallo, woordvoerder van VW, betreft het een ‘neerwaartse trend die niet te stoppen is’. Dus de toekomst van de Golf ziet er niet rooskleurig uit.

Golf GTI timeline

Dan rijst natuurlijk de vraag wat er nu in hemelsnaam aan de hand is. Het is eigenlijk een samenspel van factoren waarom de verkopen van e Volkswagen Golf achterruit gaan. Die gaan we uiteraard even benoemen:

Het C-segment gaat achteruit, dus de Volkswagen Golf verkopen ook

Ten eerste is het C-segment minder populair. We kopen simpelweg minder auto’s in dit segment. De traditionele hatchback en stationwagon zijn in Europa nog enigszins populair, maar wereldwijd minder. Ook andere merken hebben het lastig in dit segment. Kijk maar naar Ford, dat zelfs gaat stoppen met de Focus.

De Golf 8 is geen briljante aanbieding

Dit is niet aardig om te zeggen, maar de huidige Golf is minder goed dan zijn voorganger. Wist je dat Mercedes de introductie van de C-klasse in 2013 had uitgesteld omdat de Golf 7 beter scoorde op verfijning? Qua afwerking en bouwkwaliteit was de Golf 7 uniek. De basis van de Golf 8 is identiek aan de Golf 7, maar bij de Golf 8 is er overal bezuinigd, met goedkopere afwerking en juist minder verfijning.

Dat was nu juist een unieke eigenschap van de Golf en die kwam deels te vervallen. Daarnaast was de electronica matig, met het knoppenloze infotainmentsysteem als hoogtepunt. Oh, en de prijzen waren hoger. Dat ziet de klant ook. Dus waarom zou deze dan zijn Golf 7 inruilen? Met de facelift is het overigens al veel beter, maar het lijkt dus too little too late te zijn.

Volkswagen heeft veel alternatieven, en daar kiest de consument voor

Vroeger was er een Golf en als je vertegenwoordiger was, koos je een Jetta, Vento of Bora, afhankelijk van jouw eigen bouwjaar. Maar tegenwoordig willen mensen die een nieuwe auto kopen, graag een crossover. In plaats van een Golf, kiezen klanten voor een T-Cross, Taigo, T-Roc, Tiguan of Tayron.

Volkswagen Golf generaties naast elkaar

Dan is er ook nog zoiets als elektrificatie. Met name de zakelijke rijder kiest vaker voor een elektrische auto. Nu heeft Volkswagen een hoop EV’s in de aanbieding, maar die heten geen Golf. Dus de Golfrijder van weleer rijdt nu in een Volkswagen ID.3, ID.4 of ID.5. Tot slot heeft Volkswagen in het concern nog een hoop andere merken. Iemand die zich thuis voelt in een Golf, voelt zich ook thuis in een Audi A3, Cupra Leon, Seat Leon of Skoda Octavia.

Lees ook: De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Wat is de toekomst van de Golf dan?

Bijzonder is dat de productie van de Golf weggaat uit Duitsland en verhuist naar Mexico. De Golf van Mexico heeft dan altijd een verbrandingsmotor en zal daar sowieso tot en met 2035 worden gebouwd. Bij ons in Europa zal de opvolger van de ID.3 weer de naam Golf krijgen. Een beetje zoals de e-Golf dus. Gewoon een Golf, maar dan elektrisch. Die komt dan wel weer gewoon uit Wolfsburg. Wellicht dat die Volkswagen Golf wel beter gaat verkopen.

4 reacties op “Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling”

  1. Golf is geen golf meer. Het oude spul had karakter. Het nieuwe is niet meer onderscheidend. Alles lijkt op elkaar. Geen identiteit meer. Oftewel saaie boel is het geworden in auto land met electrisch en onzin opties uitgevoerd in teveel plastics en te gecompliceerd om nog maar enigszins van te kunnen genieten met rijden en sleutelen

Laat een antwoord achter aan Eric Reactie annuleren

(verplicht)