De iX is een bijzonder vormgegeven auto, maar tegenwoordig niet eens de meest polariserende BMW. Daarvoor hebben de Beiers te veel gigantisch bizarre kathedralen in het gamma staan. Dat is geen toeval: ze verkopen nu eenmaal goed. Wat dat betreft is het niet vreemd dat BMW met de vernieuwde iX voorzichtig te werk is gegaan. Hij lijkt namelijk nog best veel op de oude, eigenlijk.
Daarmee willen we zeggen: als je geen fan was van de originele model, ga je de vernieuwde BMW iX ook niet mooi vinden. Aan de voorkant zien we nieuwe koplampen, een aangepaste grille en een andere bumper. Aan de achterzijde zijn de verschillen nog kleiner. De enorme diffusor valt op, maar is niet standaard op alle uitvoeringen. Ook de achterlichten zijn nieuw. De BMW iX loopt qua uiterlijk mooi in de pas met nieuwe BMW’s als de i7 en X3.
Nieuwe varianten voor de vernieuwde BMW iX
In technisch opzicht zijn de verschillen wel groot. Het complete motorengamma is namelijk op de schop gegaan. Alle oude modellen (40, 50 en M60) zijn komen te vervallen. In plaats daarvan is er nu keuze uit de 45, 60 en M70. Vierwielaandrijving is nu altijd standaard. Dat betekent dat de iX altijd een elektromotor op de voor- en achteras heeft.
De instapper is de ’45’ die al goed is voor 408 pk (300 kW) en in 5,1 seconden naar de 100 km/u sprint. De ’60’ heeft 544 pk (toevallig precies 400 kW) en is nog sneller naar de 100 km/u: 4,6 seconden. Het nieuwe topmodel is de iX M70 met 659 pk (geen 500 kW, maar 485 kW, jammer). Het koppel van die laatste is 1.100 Nm, een waarde die we normaal gesproken als ‘boomontwortelend’ zouden willen omschrijven en in 3,8 seconden naar de 100 km/u sprint.
We hebben even de specificaties van de vernieuwde BMW iX in een tabel gezet, wel zo overzichtelijk:
Uitvoering | Vermogen | Actieradius | Prijs |
iX 45 xDrive | 408 pk | 592 km | € 86.413,60 |
iX 60 xDrive | 544 pk | 688 km | € 99.900,30 |
iX M70 xDrive | 659 pk | 702 km | € 131.413,50 |
M Sportpakket Pro op een loodzware SUV: briljant idee
Voor het eerst is nu ook het M Sport-pakket te bestellen, aldus BMW. Strikt genomen klopt dat, alhoewel de vorige iX ook gewoon als ‘Sport’ en ‘M60’ geleverd kon worden. Een groot verschil is wel dat je nu echte sportstoelen krijgt, dat was eerst niet het geval. De standaard comfortzetels zaten prima, maar de sportievere bestuurder kan de extra steun vast waarderen. Daarnaast krijg je afwijkende bumpers, velgen en die diffusor waar we het net over hadden.
Lees ook: Alle spelers van Real Madrid gaan verplicht aan de elektrische auto van BMW
Ook is nu het M Sport Pro-pakket leverbaar, dan krijg je een zwarte grille en rode remklauwen. Een Sportpakket Pro klinkt een beetje misplaatst op een elektrische SUV van 2.500 kilogram. Het is net zoiets als een MacBook Pro van 5.000 euro waarmee je in de Starbucks powerpoint-presentaties gaat maken. Of een persoon met overgewicht in een trainingspak van Versace. Een briljant idee van BMW, dus. De vernieuwde BMW iX is per direct te bestellen.
hvdl heeft op 30 januari 2025 geschreven:
heb de voorloper gehad Ix40 geweldige auto nieuwprijs 2022 115000 ingeruild in 2024 voor een mercedes glc 400e en heb 65000 euro maar afgeschreven valt mee toch voor mij nooit meer een volledige elektrische auto meer
Henk heeft op 29 januari 2025 geschreven:
Het is misschien vloeken in de kerk, maar in die bijzondere kleur blauw vind ik deze nog niet eens zo lelijk. Ik vraag me wel wat er beter aan geworden is want dat lees ik niet in de tekst.
Martin heeft op 29 januari 2025 geschreven:
Gezien hoe lelijk de auto is valt de prijs me nog alleszins mee. Een Bentley die door Mansory onder handen is genomen kost al snel een veelvoud.