Laten we maar beginnen met het overduidelijke: deze test slaat nergens op. We hebben een supersportieve Bentley Bentayga S met een enorme 4,0-liter biturbo V8-benzinemotor en een prijskaartje van dik drie ton dat je naar adem laat happen (oké, in België kost ie 60k minder, maar zelfs dan nog), een nieuwe Range Rover met een zescilinder-diesel die doodleuk een ton goedkoper is en een BMW op batterijen die bijna net zo snel is als de Bentley, maar ‘slechts’ 120.000 euro kost.

Dit zijn verschillende modellen van drie verschillende merken die je prijstechnisch dichter bij elkaar had kunnen krijgen (er is ook een ‘gewone’ Bentayga, zonder ‘S’ dus, en van de BMW is er bijvoorbeeld ook een iX M60), maar deze drie werpen al een paar interessante vragen op over wat het inhoudt om in 2022 een luxe SUV te zijn.

Het doel van deze test

Dus, wat is de bedoeling hier? Nou, afgezien van het feit dat rijke mensen in een vreemde wereld leven waarin vraagprijzen gewoon die kleine rijtjes cijfertjes onder de mooie foto’s zijn, proberen we hier de nieuwe Range Rover ‘neer te zetten’ in plaats van hem op die traditionele eerste, tweede of derde plek op het podium te positioneren.

Range Rover BMW iX 50 Bentley Bentayga S geparkeerd naast de weg

We zetten er de naar onze mening beste vertegenwoordigers van elk model tegenover, om te zien of de Range Rover de klasse en het aspiratieniveau heeft om het op te nemen tegen de old-school, peperdure en adellijke Bentley, en de techniek en intelligentie om zich staande te houden tegen de nieuwe golf elektrische luxeroofdieren, zoals de BMW.

Een Range Rover is op luxegebied altijd een beetje een manusje van alles geweest. Dus: is de nieuwe erin geslaagd om dat kunstje nog eens te flikken tegen de diverser geworden concurrentie, of kan ie een beetje van alles, zonder ergens écht goed in te zijn?

Laten we beginnen!

We starten met de Range Rover, hier in de D350 Autobiography-verschijningsvorm – de bestverkopende uitvoering. Misschien niet in Nederland, maar Europees gezien zeker. Plug-in hybrides zijn onderweg, net als een krachtiger SVR en een vol-elektrische variant, maar voorlopig lijken de kopers vooral te gaan voor de solide, relatief spaarzame diesel (wij verbruikten bijna 7,0 l/100 km). En dat snappen we wel.

Naast het soms provocatieve karakter van elektrische SUV’s als de iX voelt de RaRo als de lichtelijk conservatieve, bekende keus, en toch wat minder traditioneel dan de Bentayga. De nieuwe stijl wijst daar ook op: van de achterkant is de nieuwe Range Rover onmiddellijk herkenbaar aan die lange, slagtand-achtige led-lampen, maar van de zijkanten en van voren bezien zou je hem weleens niet meteen als de nieuwe generatie kunnen bestempelen.

Hij is clean en mooi, maar revolutionair is het niet. Dat is niet noodzakelijkerwijs een probleem, want het idee van een Range Rover is altijd geweest om boven alles consistent te zijn, om iets mogelijk te maken in plaats van zelf het evenement te zijn. En daarin is ie heel succesvol.

Hoe zit dat bij de BMW iX en Bentley Bentayga?

Wat niet helpt, is dat de Range Rover naast de iX een beetje een muurbloempje is. We laten de eindeloze commentaren op internet voor wat ze zijn en laten het graag aan jou over om te bepalen of je de iX er luxe uit vindt zien of niet. Maar ondanks de strakke oppervlakken en enkele hoeken van waaruit hij er best interessant uitziet, is de iX in dit gezelschap, en zeker in Sapphire Black, toch een beetje blob-achtig.

Hoewel hij er ook in slaagt om in deze context relatief klein over te komen. Wat iets is dat je buiten Noord-Amerika niet snel zegt. Aan de andere kant: de Bentley Bentayga S domineert deze line-up duidelijk. Hij is op zich niet zo’n bullebak, maar heeft het soort aanwezigheid dat moeilijk te negeren valt. En je kunt de poenigheid bijna ruiken, zelfs in deze relatief bescheiden lakkleur Verdant Green.

De S is niet per se sneller dan de standaard-V8, maar heeft wel een wat speelsere en urgentere ophanging en afstelling van alle elektronica, en een vrolijk-rellerige uitlaat. Oh, en wat donkere lichten en chroom, en een stel mooie 22-inch wielen. Als er één auto is om de pijlen op te richten, is het deze, al voelt het in het gezelschap van de iX alsof er iemand niet helemaal met zijn tijd is meegegaan.

De tussenconclusie van de Range Rover, BMW iX en Bentley Bentayga

Ach, het scheen niemand iets te kunnen schelen. Maar: tot zover alles goed voor de Range Rover. Deftiger dan de nieuwerwetse BMW, minder opschepperig dan de Bentayga. En dat is ook precies hoe hij overkomt als je gaat zitten en rijden. Het interieur is helder, ruim en overzichtelijk. Het Pivi Pro-touchscreen werkt goed, ziet er mooi uit, is niet te ingewikkeld om aan te leren en alle knoppen die gebleven zijn, zijn ook relevant.

De diesel klinkt nooit opdringerig, trekt door zijn overdaad aan koppel eigenlijk altijd wel door en is met een 0-naar-100-tijd van net iets meer dan 6 seconden ook bepaald geen slak. Maar hier begint de Range Rover ook zijn eigen terrein op te eisen, omdat ie zijn ding doet met een kalme gratie die voor de concurrentie hier moeilijk te evenaren is.

De ophanging is loom en lang, maar smoort hobbels in de weg alsof ie kussens in plaats van schokbrekers heeft, cruiset kalmpjes en vereist bijzonder weinig actief denkwerk. Hij is een soort troostende knuffel aan het eind van een lange dag, en de enthousiaste achterwielbesturing maakt hem verrassend wendbaar in de stad.

Het rijgedrag van de BMW iX, Range Rover en Bentley Bentayga

Het moet wel gezegd: hij is niet bijster geschikt om op meer dan acht tiende te rijden. Probeer te geestdriftig door bochten te gaan en hij zal op zijn buitenste voorwiel gaan hangen en het een lied van gemarteld rubber laten zingen, als nagels over een schoolbord. Er komen dynamisch agressievere SVR-versies, al lijken die nu al niet echt te passen bij hoe goed deze Range Rover is in… Range Rover zijn. Het is een auto die de stress uit een reis zuigt, de herrie van het moderne leven dempt. Hij fonkelt. Zachtjes.

Range Rover en BMW iX van achter gezien vanaf Bentley Bentayga S

De iX voelt in vergelijking alsof ie uit een ander universum komt. Hij is luxe door een prisma, verdeeld in stralen strenge, elegante techniek. Het is binnenin haast sober, maar daarom juist eindeloos fascinerend, met meer ruimte en minder, of zeg maar geen knoppen. Het is puur modernisme tegenover de blije gemoedelijkheid van de Range Rover.

Hij is geweldig, op zijn eigen manier; zoals mensen verschillende dingen willen als ze hun huis inrichten, wil je dat je auto je karakter weerspiegelt, en de iX is net zo indrukwekkend, maar anders. Ook imposant is de vaart die erin zit, want de iX is écht snel, hoewel hij de zwaarste van het trio is. Snel, stabiel – ook hij heeft een meesturende achteras – maar gewichtig.

De voor- en nadelen van de elektrische BMW iX

Ja, de batterijen zijn zwaar, en hij weegt verrassend genoeg bijna 100 kilo meer dan de Bentley (en maar een klein beetje meer dan de Range Rover), maar het altijd onmiddellijk aanwezige koppel en de respons geven de iX een snelheidsgevoel dat de andere twee niet voor elkaar krijgen. Er zitten echter deukjes in het harnas.

BMW iX 50 xDrive M Sport rijdend op een weg voor

Door de moeite die erin is gestoken om de massa van de iX onder die van een kleine ster te houden (de accu’s zijn niet alleen zwaar, maar ook enorm groot), kan hij soms wat blikkerig aanvoelen. Het stuur voelt hol en licht, en als je de lichte portieren sluit met de ramen open, rammelen ze merkbaar. Dat gebeurt niet in de andere twee.

En de Range Rover of Bentayga dan?

De deuren van de Range Rover sluiten zachtjes zuchtend met behulp van een mechanisme dat ze zelf dichttrekt, de Bentley is dankzij een vergelijkbaar systeem een toonbeeld van beschaving, en als je een portier wat harder dichtgooit, is het alsof je het luik van een onderzeeër sluit. Ah ja, de Bentley. Het is een moeilijke auto om een hekel aan te hebben.

Iets wat zo groot en zwaar is, zou niet moeten kunnen wat hij doet, zelfs de slechtste Britse b-weg vermorzelend alsof het niets is. Schakel de adaptieve ophanging naar Sport en de S verstrakt en gaat stralen, gooit zijn ESP wat losser en gaat er gewoon vandoor, zijn uitlaat vrolijk grinnikend. Je kunt hem niet in het rond smijten als een hot hatch, maar het komt er verdomd dicht in de buurt.

Bentley Bentayga S rijdend op weg schuin achter

Het interessante aan de manier waarop de Bentley zijn power aflevert, is echter dat je gedwongen wordt het expres te doen. De iX gaat vooruit op de manier waarop je een halogeenlamp aanzet: hij schiet in één keer naar het volle licht, en je ogen passen zich snel aan. De power van de Bentayga komt erin als de dageraad. Langzamer, maar met een kalme onverbiddelijkheid. En het houdt niet op.

Het ultieme comfort

Niet zo gewelddadig, maar op de een of andere manier wel innemender. Snelheid heeft niet maar één smaak, en die van de Bentley is complexer dan het vleugje vanille van de iX. Aan de andere kant: zet diezelfde schakelaar op Comfort en je krijgt dezelfde kwaliteit weggedrag als de iX heeft. Hoewel je de 22-inchers wel kunt voelen stuiteren als je een paar hobbels achter elkaar raakt en hij voor het ultieme comfort de Range Rover voor moet laten gaan.

De Bentley is geenszins perfect. Zoveel massa zoveel snelheid meegeven is een hele opgave, en dat gaat niet onopgemerkt voorbij, zeker bij het remmen – iets wat je bij de Bentayga Speed overigens niet zal overkomen. Maar hoe sneller je gaat, hoe speelser je met hem omgaat, hoe leuker ie wordt. Hij danst nou ook weer niet door de bochten, maar hij zal de hele weg voor je vechten, je erbij betrekken en aanmoedigen.

De iX houdt niet zo van een lolletje

Het is echt een rijdersauto, hoe vreemd dat ook moge klinken. De iX is net zo snel, zo niet een tikje sneller, maar heeft niet dezelfde speelsheid – hier moeten krachten worden bedwongen en gecontroleerd, en dat is een bloedserieuze zaak. Het is indrukwekkend, maar ook een beetje emotieloos.

BMW iX 50 xDrive M Sport interieur overzicht

Uiteindelijk rij je de meeste snelle EV’s op een vrij specifieke manier, en de iX is geen uitzondering: kom bij de bocht en ga hard op de remmen staan, breng bij het insturen de massa in het gareel, kleun op het rechterpedaal als je een apex ziet en vertrouw erop dat de elektronica eventuele toestanden wel oplost. Er is in de meeste situaties wat goedmoedig onderstuur, en op een oneffen weg wordt er wel wat aan het stuur getrokken als de auto uitzoekt hoe ie al dat gewicht achter die neus aan moet krijgen.

In tussen blijft de Range Rover lekker zichzelf

En de Range Rover? Die hobbelt er gemoedelijk en tevreden achteraan. Die hoeft die spelletjes niet zo nodig te spelen. En weet je wat? Dat is ook precies waarom de nieuwe Range Rover vanuit de juiste gedachte ontwikkeld lijkt te zijn. Land Rover is als bedrijf niet in paniek geraakt en heeft niet geprobeerd de Range Rover iets anders te laten doen dan dat waar hij heel, heel goed in is.

Range Rover rijdend op een weg vanaf de zijkant

Hij is geüpdatet en doorontwikkeld, maar niet opgezadeld met taken die hem helemaal niet liggen en waarmee hij zomaar eens de mist in zou kunnen gaan. Hij is een kalme, immens competente luxe SUV die aanzienlijk minder geïnteresseerd is in de ‘Sports’ dan in de ‘Utility’. Hij heeft het meeste van de interieurverwennerij van de Bentley, met daarbij een vooruitstrevend knipoogje naar de techniek die de BMW iX nog veel verder doorvoert. Hij heeft snelheid, maar ook weer niet te veel. Eén woord blijft zich naar voren dringen, en dat is ‘zelfvertrouwen’. De Range Rover heeft dat in overvloed, zowel in wat ie is als in wat ie moet doen.

Welke van de drie moet ik nu hebben?

De Bentayga is de beste auto van de drie. Maar dat moet ook wel als je zo’n ontzettende klap duurder bent dan de andere twee. Hij vertegenwoordigt ook het meest traditionele aspect van wat het betekent om een luxe SUV te zijn, de maatstaf onder de geld-speelt-geen-rol-auto’s, met kracht en uitstraling. Hij ruikt zelfs rijk.

Ja, een deel van de techniek lijkt zich niet helemaal thuis te voelen in wat inmiddels Bentleys oudste model is, en de biturbo V8 voelt in deze dagen bijna net zo heerlijk fout als de manier waarop je hem kunt rijden, maar je kunt gewoon niet om de S heen. Hij is uitzonderlijk. De verrassing is hier dat hoewel de BMW iX in zijn eentje tamelijk briljant is, hij het in het gezelschap van zulke grootmeesters in het SUV-spel net niet helemaal redt.

BMW iX 50 Range Rover Bentley Bentayga S rijdend op een weg

Nog niet. Of misschien hebben wij gewoon meer tijd nodig om vertrouwder te raken met de iX. Hij is snel en kalm en doet zijn uiterste best om een excellente elektrische SUV te zijn. Maar waar de andere twee auto’s hun karakter over jaren en generaties konden perfectioneren, is de iX een eerste poging. Hij voelt alsof hij nog tijd nodig heeft om te rijpen, volwassen te worden.

Range Rover, BMW iX en Bentley Bentayga: welke moet je hebben?

Maar hoe je er ook in staat, zowel de Bentayga S als de iX: ze staan bij de Range Rover en kijken ernaar. De Range is evenwichtig, veelzijdig en stelt nooit teleur. Het is niet de meest enerverende auto, maar het is een geheel dat gewoon werkt. En dat is waar het bij Range Rovers altijd om is gegaan.

Manusje van alles? Misschien wel, ja. Maar er is een verschil tussen ‘veel dingen een beetje kunnen en nergens in uitblinken’ en ‘een heleboel dingen ontzettend goed kunnen’. Als allrounder is ook deze nieuwe Range Rover nog altijd moeilijk te verslaan.

De winnaar: Bentley Bentayga S (16/20)
Duur, anachronistisch, inefficiënt, heerlijk, briljant. De Bentayga S is ouderwets genieten.

Tweede plaats: Range Rover D350 Autobiography (16/20)
Waarschijnlijk de beste allround RaRo. Wonderlijk zuinig, snel zat, relaxend om te rijden en mee te leven.

Derde plaats: BMW iX xDrive50 M Sport (14/20)
Snel, buitengewoon interessant, goed bereik. Voelt soms minder kwalitatief aan dan zou moeten, mist karakter.

Specificaties Bentley Bentayga S


Motor
4.0 V8 biturbo
Vermogen
550 pk
770 Nm koppel
Acceleratie
0-100 km/u 4,5 s
Verbruik, CO2-uitstoot (gemiddeld)
13,1 l/100 km, 302 g/km CO2
Topsnelheid
290 km/u
Gewicht
2.416 kg
Aandrijving
vier wielen, 8v automaat
Bagageruimte
848 l 1.774 l (bank omlaag)
Prijs
€ 303.387 (NL)
€ 240.780 (B

Specificaties Range Rover D350 Autobiography


Motor
3.0 6-cil. biturbo
Vermogen
350 pk
700 Nm koppel
Acceleratie
0-100 6,1 s
Verbruik, CO2-uitstoot (gemiddeld)
7,9 l/100 km, 208 g/km CO2
Topsnelheid
234 km/u
Gewicht
2.505 kg
Aandrijving
vier wielen, 8v automaat
Bagageruimte
818 l 1.841 l (bank omlaag)
Prijs
€ 207.797 (NL)
€ 165.104 (B)

Specificaties BMW IX 50 xDrive M Sport


Motor
2 elektromotoren
Vermogen
523 pk
765 Nm koppel
Acceleratie
0-100 4,6 s
Verbruik, CO2-uitstoot (gemiddeld)
630 km WLTP, 0 g/km CO2
Topsnelheid
200 km/u
Gewicht
2.510 kg
Aandrijving
vier wielen, traploos
Bagageruimte
500 l 1.750 l (bank omlaag)
Prijs
€ 119.657 (NL) – Excellence
€ 116.300 (B) – Edition

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)