
Dit artikel verscheen eerst op 4 juni 2025. Het is bijgewerkt met actuele informatie zoals de prijs, een nieuwe uitvoering, aanvullende informatie en vervolgens opnieuw geplaatst.
Soms heb je van die auto’s die onder aan de streep heel erg goed scoren. De Kia Sportage is er zo eentje. Nuchter beschouwd valt er vaak niet veel op af te dingen. Ruim, praktisch, goede uitrusting en niet te duur. Oh ja, er kan vaak een flinke caravan achter. Het is typisch zo’n auto die zowel de zakelijke als de particuliere klant kan aanspraken. Voor hen hebben we goed nieuws: dit is namelijk de vernieuwde Kia Sportage.
Het is dus logisch dat ze bij Kia er niet al te veel aan gaan veranderen. Kia heeft namelijk tot nu toe maar liefst zeven miljoen Sportages verkocht (waarvan 55.000 in Nederland) dus gaan ze geen gekke strapatsen uithalen op design-gebied om de aandacht op zich te trekken. De Multipla was immers een steengoede auto die door zijn uiterlijk juist geen succes was. Desondanks vragen wij ons af of we het oude model stiekem niet iets fraaier vonden, daarover later meer.
Hoogtepunten van vernieuwde Kia Sportage (2025)
- Minder mooi dan zijn voorganger
- Nieuwe interieur
- Meer vermogen en nieuwe automaat voor de hybrides
- PHEV nu ook met voorwielaandrijving
- Prijzen vanaf 42.795 euro
Wat is er nieuw aan deze auto?
Twee dingen: het exterieur en het interieur. De neus kwam niet verouderd over, maar Kia heeft het front dermate geboetseerd dat het keurig in de pas loopt met de nieuwste modellen. De koplampen lopen nu verticaal door en de grille is massiever. Mogen we eerlijk zeggen dat we de oude snoet wat leuker vinden? Aan de achterzijde is er minder veranderd. Alleen de lampen zijn iets anders, maar de units hebben nog wel dezelfde vorm.


Specificaties van de vernieuwde Kia Sportage
Dan de motorkeuze voor de Sportage. We hopen dat je een enorme fan bent van een 1.6 liter viercilinder. Die heeft een Sportage namelijk altijd onder de kap in Europa. Er is een 1,6-liter viercilinder turbo met 150 of 180 pk. Dan is er een 1,6 T-GDI hybride (239 pk) en een 1.6 T-GDI plug-in hybride die 288 pk levert. Niet voor Nederland is de eveneens 1.6 liter grote CRDi-dieselmotor, goed voor 136 pk.
Het is dus de normale Sportage Hybrid die we eerst krijgen. Deze heeft 239 pk en 280 Nm. Dat is het maximale systeemvermogen wat de benzine- en elektromotor samen genereren. De motor is gekoppeld aan een automaat met zes versnellingen en het vermogen afvuurt op de voorwielen. Van 0-100 km/u accelereren doet ie in 7,9 seconden. De topsnelheid bedraagt een bescheiden 196 km/u.
Voor Nederland zijn die hybrides verreweg het meest interessant. Goed is om te weten dat die veel meer vermogen en koppel hebben dan voorheen. Ook hebben deze uitvoeringen een nieuwe zestraps automatische transmissie. Helemaal interessant voor onze markt is dat de PHEV er nu ook is met enkel voorwielaandrijving. Dat scheelt net weer wat grammetjes CO₂ en scheelt dus in verbruik en aanschafprijs.
Kia Sportage interieur

Het interieur is ook vernieuwd. Ook hierbij vragen we ons af of het echt wel een verbetering is. Het oude sportieve driespaaks sportstuurwiel is vervangen door een stuurwiel dat uit de jaren 80 lijkt te komen. Wel is het infotainment aangepast, is er een betaalmogelijkheid (voor parkeerapps bijvoorbeeld). Oh, en die ventilatieopeningen zijn nu horizontaal geïntegreerd in het dashboard. Het ziet er wat strakker en zakelijker uit. Tevens zijn er nieuwe assistentiesystemen die jou op de weg moeten houden.
Wat is de prijs van de vernieuwde Kia Sportage?
Goed nieuws: we hebben de prijzen voor je. Nog meer goed nieuws: de Kia Sportage is nu goedkoper dan voorheen. Dat komt echter niet doordat Kia de prijzen heeft verlaagd. Voorheen was de ‘DynamicLine’-uitvoering de instapper. Nu is dat de ‘ComfortLine’-uitvoering. De Sportage DynamicLine is ietsje duurder geworden.
De Kia Sportage is er in Nederland vanaf 42.795 euro. Voor dat geld heb je een Sportage Hybrid ComfortLine. Deze heeft de meeste dingen wel die je kan wensen, zoals adaptieve cruisecontrol, Apple CarPlay, parkeerpiepers voor en achter en climate control met twee zones. De DynamicLine heeft verwarming voor voorstoelen (die nu ook elektrisch zijn), bank en stuurwiel, driezone-climate control en een groter display.
Dan is er een DynamicPlusLine die je herkent aan het panoramadak, LED-matrixkoplampen en elektrische achterklep. De GT-Line is nog wat luxer en ziet er sportiever uit en de GT-PlusLine heeft dat ook, plus Harman Kardon-stereo, parkeerassistentie, adaptief onderstel en geventileerde voorstoelen. Dan ben je wel ineens 9.500 euro verder ten opzichte van de standaarduitvoering
- Sportage Hybrid ComfortLine | 42.795 euro
- Sportage Hybrid DynamicLine | 45.795 euro
- Sportage Hybrid DynamicPlusLine | 48.295 euro
- Sportage Hybrid GT-Line | 49.295 euro
- Sportage Hybrid GT-PlusLine | 52.295 euro
Wanneer komt ie dan?
In eerste instantie gaat Kia de Sportage leveren met benzine- en dieselmotoren. Die gaan aan onze neus voorbij. Deze Kia Sportage Hybrid is per direct te bestellen en staat vanaf september in de showrooms. Het is nog maar de vraag hoeveel er nog dit jaar op kentekent gezet gaan worden. De meeste leasemaatschappijen en fleetowners zetten geen auto’s meer op kenteken na oktober, dus reken op nu bestellen is in de eerste week van januari rijden. De plug-in hybride volgt later.
Wat zijn de alternatieven?
Er zijn een heleboel alternatieven voor de Kia Sportage. In principe is elke crossover in dit segment een alternatief en bijna elk merk heeft er eentje. In alle gevallen kosten ze rond de 40.000 euro en heb je voor een klein beetje meer een veel krachtigere hybride-versie.
- Hyundai Tuscon
- Nissan Qashqai
- Skoda Kaduq
- Toyota Corolla Cross
- Ford Kuga
Lees ook: Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

De twee grootste concurrenten staan er niet bij: de VW Tiguan is de maatstaf als het op hybride SUV’s aankomt in dit segment en als je bij Kia wil winkelen dan mag de EV6 in het rijtje ook niet ontbreken.
Hybride? Je bedoeld mild hybride of plug in hybride waarschijnlijk. Een echte hybride is de Tiguan niet.
De nieuwe Tiguan is een PHEV met 120km bereik. Hoezo geen hybride?
Ziet er goed uit maar ik ben zeer tevreden met mijn Skoda “Kaduq” die het altijd doet.
Heb nu een model 2024 gt + luna zilver met blackpak maar vind deze voorkant veel mooier .en ga hem zodra het kan bestellen
Ik vond de Sportage vooral mooier dan de Tuscon omdat die net iets subtieler was ontworpen met mooie vloeiende lijnen. Of dat met die nieuwe neus nog steeds zo is, is maar de vraag.