Soms heb je van die auto’s die onder aan de streep heel erg goed scoren. De Kia Sportage is er zo eentje. Nuchter beschouwd valt er vaak niet veel op af te dingen. Ruim, praktisch, goede uitrusting en niet te duur. Oh ja, er kan vaak een flinke caravan achter. Het is typisch zo’n auto die zowel de zakelijke als de particuliere klant kan aanspraken. Voor hen hebben we goed nieuws: dit is namelijk de vernieuwde Kia Sportage.

Het is dus logisch dat ze bij Kia er niet al te veel aan gaan veranderen. Kia heeft namelijk tot nu toe maar liefst zeven miljoen Sportages verkocht (waarvan 55.000 in Nederland) dus gaan ze geen gekke strapatsen uithalen op design-gebied om de aandacht op zich te trekken. De Multipla was immers een steengoede auto die door zijn uiterlijk juist geen succes was. Desondanks vragen wij ons af of we het oude model stiekem niet iets fraaier vonden, daarover later meer.

Hoogtepunten van vernieuwde Kia Sportage (2025)

  • Minder mooi dan zijn voorganger
  • Nieuwe interieur
  • Meer vermogen en nieuwe automaat voor de hybrides
  • PHEV nu ook met voorwielaandrijving

Wat is er nieuw aan deze auto?

Twee dingen: het exterieur en het interieur. De neus kwam niet verouderd over, maar Kia heeft het front dermate geboetseerd dat het keurig in de pas loopt met de nieuwste modellen. De koplampen lopen nu verticaal door en de grille is massiever. Mogen we eerlijk zeggen dat we de oude snoet wat leuker vinden? Aan de achterzijde is er minder veranderd. Alleen de lampen zijn iets anders, maar de units hebben nog wel dezelfde vorm.

Specificaties van de vernieuwde Kia Sportage

Dan de motorkeuze voor de Sportage. We hopen dat je een enorme fan bent van een 1.6 liter viercilinder. Die heeft een Sportage namelijk altijd onder de kap in Europa. Er is een 1,6-liter viercilinder turbo met 150 of 180 pk. Dan is er een 1,6 T-GDI hybride (239 pk) en een 1.6 T-GDI plug-in hybride die 288 pk levert. Niet voor Nederland is de eveneens 1.6 liter grote CRDi-dieselmotor, goed voor 136 pk.

Voor Nederland zijn die hybrides verreweg het meest interessant. Goed is om te weten dat die veel meer vermogen en koppel hebben dan voorheen. Ook hebben deze uitvoeringen een nieuwe zestraps automatische transmissie. Helemaal interessant voor onze markt is dat de PHEV er nu ook is met enkel voorwielaandrijving. Dat scheelt net weer wat grammetjes CO₂ en scheelt dus in verbruik en aanschafprijs.

Kia Sportage interieur

Kia Sportage GT Line grijs (2025) interieur dashboard zijkant

Het interieur is ook vernieuwd. Ook hierbij vragen we ons af of het echt wel een verbetering is. Het oude sportieve driespaaks sportstuurwiel is vervangen door een stuurwiel dat uit de jaren 80 lijkt te komen. Wel is het infotainment aangepast, is er een betaalmogelijkheid (voor parkeerapps bijvoorbeeld). Oh, en die ventilatieopeningen zijn nu horizontaal geïntegreerd in het dashboard. Het ziet er wat strakker en zakelijker uit. Tevens zijn er nieuwe assistentiesystemen die jou op de weg moeten houden.

Wat is de prijs van de vernieuwde Kia Sportage?

Dat is nog niet bekend. Voor Nederlandse auto-importeurs is het altijd extra rekenen wat de BPM gaat doen. Om even een idee te krijgen, de huidige Kia Sportage ‘mild hybrid’ kost 41.595 euro en de reguliere hybride kost 44.495 euro. De plug-in hybride kost 45.195 euro. Met name die laatste prijs is interessant om in de gaten te houden als de versie met alleen voorwielaandrijving komt. Nogmaals, dit zijn de prijzen van de huidige versie, niet de vernieuwde Kia Sportage.

Wanneer komt ie dan?

In eerste instantie gaat Kia de Sportage leveren met benzine- en dieselmotoren. Dat zal rond jullie van dit jaar zijn. Die motoren zijn voor Nederland niet enorm relevant. Vanwege de hoge uitstoot, zal de BPM-boete vrij hoog zijn. Dan heb je altijd meer waar voor je geld met een hybride of plug-in hybride. Daarvan zal de productie in oktober starten. De meeste leasemaatschappijen en fleetowners zetten geen auto’s meer op kenteken na oktober, dus reken op nu bestellen is in de eerste week van januari rijden

Wat zijn de alternatieven?

Er zijn een heleboel alternatieven voor de Kia Sportage. In principe is elke crossover in dit segment een alternatief en bijna elk merk heeft er eentje. In alle gevallen kosten ze rond de 40.000 euro en heb je voor een klein beetje meer een veel krachtigere hybride-versie.

  • Hyundai Tuscon
  • Nissan Qashqai
  • Skoda Kaduq
  • Toyota Corolla Cross
  • Ford Kuga

2 reacties op “Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier”

  1. Heb nu een model 2024 gt + luna zilver met blackpak maar vind deze voorkant veel mooier .en ga hem zodra het kan bestellen

  2. Ik vond de Sportage vooral mooier dan de Tuscon omdat die net iets subtieler was ontworpen met mooie vloeiende lijnen. Of dat met die nieuwe neus nog steeds zo is, is maar de vraag.

Geef een reactie

(verplicht)