Kijk nou, de Nissan Qashqai E-Power is vernieuwd. Leuk, want het is een interessante auto als je kijkt naar de techniek. De auto heeft een benzinemotor, maar die wordt alleen gebruikt om de accu op te laden. Je rijdt puur op de elektromotoren. Haters zullen zeggen dat je de emotieloze ervaring van een elektrische auto krijgt met de kosten van een benzineauto, en liefhebbers zullen zeggen dat je de souplesse krijgt van een elektrische auto met het gemak van een benzineauto.

Voordat we je vertellen wat er nieuw is, eerst dit. We snappen het idee: een benzinemotor die alleen als generator werkt, kan altijd op het zuinigste toerental blijven draaien. Het probleem is weer dat je extra gewicht voor de batterij en de elektromotor meesleept. Het grootste probleem is dat het verbruik ondanks de ingewikkelde techniek niet bijzonder laag is. Toyota doet het met de ‘ouderwetse’ hybrides vaak een stuk beter. Gelukkig hebben ze dat punt bij de nieuwe Nissan Qashqai E-Power aangepakt.

De E-Power mist een stekker

Het laatste probleem vinden we het gebrek aan een stekker. Een heel bewuste keuze van Nissan, maar we vinden het een gemiste kans. De auto heeft alles in huis om een goede plug-in hybride te zijn, maar in plaats daarvan moet je altijd op benzine rijden. Voor 25 cent per kWh laden, kan dus nooit. De Mitsubishi Outlander PHEV (review) gebruikt bijna dezelfde aandrijflijn, maar heeft wél een stekker. De Outlander is momenteel (wat ons betreft) de beste Nissan.

Oké, sorry, nog één probleem

Nee wacht, we moeten nog één ding kwijt. Nissan noemt het de eerste stap richting elektrisch rijden. Het merk vertelt in het persbericht dat elektrische auto’s voor veel mensen nog een te grote stap is omdat ze zitten met actieradius, laden en alles wat er nog meer bij komt kijken. Maar dat heeft allemaal niets met de E-Power te maken. Als de E-Power een stekker had, dan deden mensen ervaring op met laden en zouden ze merken hoeveel (of weinig) laadpalen er zijn.

Dit is gewoon een benzineauto, punt. Het ding heeft niets met laden, actieradius of emissievrij rijden te maken. Het is alsof je beweert dat je Spaans leert spreken door naar Let’s get Spanish van De Jeugd te luisteren. Niets aan de Nissan Qashqai E-Power gaat je helpen om de volgende stap richting elektrisch rijden te zetten. Ja, hij rijdt op elektromotoren, maar er is geen benzinerijder die twijfelt over elektrisch rijden, omdat hij de elektromotoren zo eng vindt. Dit is niets meer dan een hybride zonder stekker.

Waarom een E-Power wel goed is

Een collega moet even inbreken op dit stuk: Een auto met een benzinemotor is niet alleen inefficiënt vanwege de motor, maar ook de rest van de aandrijflijn. Je hebt met het systeem van Nissan geen transmissieverliezen, of in elk geval veel minder. Dus zeker bij 0-50 km/u heb je relatief gezien enorme winst. Een accu bij een PHEV is zeker niet altijd beter. Die wegen ook 100-250 kilo, waardoor je automatisch meer energie verbruikt om die massa in beweging te krijgen.

Wat is het verbruik en de actieradius van de Nissan Qashqai E-Power?

We zijn er weer, beloofd. De vernieuwde E-Power dus. Het opgegeven verbruik zakt na de facelift met 0,7 liter naar 4,5 liter per 100 kilometer. Ze pakken daarmee dus een belangrijk probleem aan. De CO2-uitstoot zakt van 116 naar 102 gram per kilometer, wat zal schelen in de aanschafprijs in Nederland. Je zou met een volle tank zomaar 1.200 kilometer kunnen halen volgens de officiële meting. Volgens Nissan zou je in het echte leven zo’n 1.000 kilometer ver moeten komen.

Ze praten zelf over het gemak van een diesel maar met de verfijning van een elektrische auto. Dit vinden we deels kloppen, al mis je wel het trekvermogen van een diesel. De huidige E-Power mag slechts 750 kilo trekken. Verder zou de auto een stuk stiller moeten zijn en hij is zelfs wat krachtiger geworden. Goed, tot zover onze rant. Je merkt: we zijn wat sceptisch, maar we laten ons graag overtuigen dat de nieuwe Qashqai E-Power wel een topper is. Je leest het over een tijdje hier – als we er nog in mogen rijden na dit stuk.

3 reacties op “Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter”

  1. Nissan E power gewoon een fantastische auto ik heb vele verschillende merken gehad maar de Nissan E power is mijn favoriet.

  2. Nou ik sluit me graag aan bij de vorige schrijver. Ik rij nu ongeveer een maand met de Qashqai E-power en vind het heerlijk rijden.
    En het tijd zeker elektrisch wat wel even wennen is.

  3. Jullie zijn wel heel negatief zodra het over het merk Nissan gaat. Je zou verwachten van een pagina als dit dat jullie een enthousiaste maar ook neutrale mening moeten delen in plaats van deze negative toon. Schande voor een pagina als dit!

Laat een antwoord achter aan Frans Mertens Reactie annuleren

(verplicht)