Probeer eens in je hoofd je auto file te parkeren. Hoe vaak pak je het stuur over? Bedenk nu hoe dat gaat met het stuur van de vernieuwde Tesla Model S.
Vannacht heeft Tesla stiekem de ruim 1.100 pk sterke Model S Plaid en Plaid+ op hun site gezet, met bestelknop en al. Komen we zo op terug. Eerst even over de foto’s van het opnieuw ontworpen interieur die erbij zijn gepubliceerd. Het Amerikaanse EV-merk vindt het stuur voor de straatauto opnieuw uit door de bovenkant weg te halen – net als bij een Boeing of een raceauto. Het merk treedt niet in veel detail, maar we nemen stilletjes aan dat ze er goed over nagedacht hebben. Hopen we.
Is zo’n stuur niet gevaarlijk?
Als jij nu de Dremel in de bovenkant van het stuur in jouw auto zet, dan is het vragen om problemen. Niet alleen met parkeren, maar ook met het corrigeren van overstuur. Raceauto’s die zo’n stuur hebben, zijn vaak voorzien van heel directe stuurhuizen: een kleine stuurbeweging zorgt voor een grotere reactie van de wielen. In het geval van de Tesla Model S zullen de rij-assistenten en veiligheidssystemen een hoop van het corrigeren voor hun rekening nemen.
Andere veranderingen in de vernieuwde Tesla Model S
De stengels achter het stuur verdwijnen ook. Het aangeven van richting gaat nu via de knopjes op het stuur. Een andere ingrijpende verandering is de oriëntatie van het grote scherm. Dat is nu liggend (of horizontaal), net als bij de Model 3. Elon Musk laat op Twitter weten dat de opslag van het systeem is toegenomen, én je kunt er nu Cyberpunk 2077 op spelen. De grapjes over crashes maken zichzelf wel. De buitenkant is eveneens licht veranderd met een nieuwe voorbumper.
Tesla Model S Plaid+ komt binnenkort
De langverwachte Tesla Model S Plaid+ met meer dan 1.100 pk rolt vanaf volgende maand van de productieband. In Nederland komt de bloedsnelle EV aan het eind van dit jaar naar de klanten. Hier kost de Plaid+ 139.990 euro. Dan krijg je drie elektromotoren, een 0-100-tijd van minder dan 2,1 seconden en een kwartmijltijd van minder dan 9 seconden. De topsnelheid is 320 km/u. En niet geheel onbelangrijk: de actieradius bij normaal weggedrag is volgens Tesla 840 kilometer.
Noah heeft op 30 januari 2021 geschreven:
Ik vind het wel vet hoor. Stilstand is achteruitgang. En daarbij, wat is een half-concept van een volledig elektrisch merk met allemaal moderne snufjes en óók nog zonder geluid nou zonder een half stuur!
Slim idee heeft op 28 januari 2021 geschreven:
Met de helft minder onderdelen kan er de helft minder kapot. Gezien de nogal dubieuze reputatie van Tesla qua betrouwbaarheid scheelt dit veel problemen!
Miguel heeft op 28 januari 2021 geschreven:
Oh nee dit kan niet langer zo. Als tesla er mee begint dan heeft straks allen een dacia nog een normaal stuur!!