Dit artikel verscheen eerst op 12 maart 2025. Het is bijgewerkt met actuele informatie zoals de prijzen plus aanvullende informatie en vervolgens opnieuw geplaatst.

Elektrische auto’s zijn populair in Nederland en Toyota’s zijn ook populair hier. Maar elektrische Toyota’s iets minder. Er is dus wel een elektrische Toyota, de bZ4x. Deze auto is onlangs gefacelift en de prijzen zijn nu bekend. Belangrijk om te weten: de auto is aanzienlijk goedkoper geworden voor ons Nederlanders.

Wat is de Toyota BZ4x ook alweer?

De Tesla Model Y. Kennen we die? Jazeker! Hyundai Ioniq 5? Volkswagen ID.5? Volvo EX40? Die kennen we ook allemaal. Maar bij Toyota bZ4x gaat er bij veel mensen niet echt een belletje rinkelen. ‘Z4′ klinkt als BMW en de Toyota Supra is stiekem een BMW Z4, maar daar heeft het dus helemaal niets mee te maken. De bZ4x is namelijk Toyota’s elektrische crossover en zou dus een groot succes moeten zijn, maar is het niet. Nog niet, want dit is dus de vernieuwde Toyota bZ4x.

Toyota heeft dus niets gedaan aan die maffe naam, het blijft bZ4X. Alsof de Baron van Nimwegen en Elon Musk hun liefdeskind een naam moeten geven. Qua uiterlijk past het vernieuwde model perfect in de showrooms. Want ook hier zien we het Hammerhead-front. Dat is niet vernoemd naar een legendarische bochtencombinatie op het circuit van Dunsfold, maar naar een vis. Ach ja, de Opel Manta is ook vernoemd naar een vis.

Hoogtepunten

Uiteraard behandelen we alle ins en outs van de Toyota bZ4, maar eerst even de hoogtepunten:

  • Vernieuwd exterieurdesign met Hammerhead-front
  • Compleet nieuw interieur
  • Grotere actieradius, maximaal 573 kilometer
  • Nu met meer vermogen, tot 343 pk
  • Komt al na de zomer van 2025 naar Nederland

Prijzen van de Toyota BZ4x

De Toyota bZ4x is dus aanzienlijk goedkoper dan voorheen. De goekoopste Toyota bZ4x kost 39.995 euro. Een groot verschil is wel de accu. Die is nu kleiner, 57,7 kWh. Dat is een zogenaamde brutocapaciteit. De nettocapaciteit is nog wat kleiner. Als je een beetje in de buurt van de 400 kilometer kan komen qua actieradius, is het op zich voldoende. Met andere woorden: staar je niet blind op maximale capaciteit, maar op de efficiency van de complete aandrijflijn.

Overigens is de upgrade naar een Dynamic zeker de moeite waard. Je krijgt namelijk een rijkere standaarduitrusting, meer vermogen en een aanzienlijk grote actieradius. Goed om te weten: de versies met één motor kunnen tot 750 kilo trekken, bij de AWD-versies mag de aanhanger 1.500 kilo wegen. Ook zijn de versies met AWD veel sneller.

Max vermogenMax RangePrijs
Active Limited Edition170 pk444 km39.995 euro
Dynamic224 pk568 km45.995 euro
Dynamic AWD343 pk515 km47.995 euro
Executive224 pk559 km50.995 euro
Executive AWD343 pk506 km 52.995 euro

Compleet nieuw interieur

Het interieur van de vernieuwde Toyota bZ4x is behoorlijk strakgetrokken. Het ziet er nu meer uit als een geheel, in plaats van allerlei losse delen. Wat opvalt, is dat het er iets luxer uitziet, dat het scherm een stuk groter is en het instrumentarium nu onderdeel lijkt te zijn van het dashboard. In het midden zie je een groot plateau. Dat is niet om je saucijzenbroodjes warm te houden, maar om je smartphone draadloos op te laden. We zien niet vaak dat bij een facelift er een compleet nieuw dashboard in komt.

Toyota bZ4x AWD grijs (2025) interieur dashboard

Qua techniek komen ons wel een paar dingen bekend voor. De accu’s en elektromotoren zijn dezelfde als bij de zojuist geïntroduceerde Toyota C-HR+. Dus dat betekent dat de instapper een 57,7 kWh accu heeft met 167 pk en voorwielaandrijving. Een stapje daarboven is de versie met 73 kWh-accu en 227 pk. Het topmodel heeft dezelfde accu, maar met vierwielaandrijving dankzij een extra motor op de vooras, 343 pk in totaal. De bZ4X is aanzienlijk krachtiger en sneller dan voorheen.

Laden met de vernieuwde Toyota bZ4X

Dan het laden. Je kunt laden met 11 kW en bij sommige versies zelfs met 22 kW. Snelladen gaat, net als bij de C-HR+, tot 150 kW. Dat is op zich nét voldoende. De vernieuwde Kia EV6 kan tot 350 kW snelladen. De eveneens opgefriste Skoda Enyaq – die ook niet bekend staat als een supersnel ladende auto – doet 165-175 kW. Wat betreft de specificaties hadden we iets meer verwacht. Voor een auto in 2025 is het net voldoende, maar met het oog op de toekomst wil je misschien iets meer.

Toyota bZ4x AWD grijs (2025) zijkant rechts schuin achter

De actieradius is 573 kilometer, bijna 60 meer dan voorheen. Dat is dan de versie met 227 pk en 73 kWh accu. In principe is dat voldoende voor de meeste mensen, alhoewel er concurrenten zijn een grotere reikwijdte wensen.

Lees ook: Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

Kortom, de bZ4x gaat voor de herkansing. Het model ziet er frisser uit, het interieur is erop vooruitgegaan en de actieradius is beter. Het enige nadeel is dat de vernieuwde Toyota bZ4x nu concurrentie heeft van de C-HR+. De Toyota bZ4x is vanaf dit moment te bestellen. De eerste exemplaren ordenin december van 2025 in de showrooms verwacht.

4 reacties op “Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie”

  1. Zeer op vooruit gegaan en uitstekende verbeteringen. 10 jaar garantie en 300.000 km op batterijen, uit te breiden tot 1 mln km garantie, wow! Laden schijnt ook veel constanter te zijn op 150kw, prima en range ook.

  2. Voor iedereen die overweegt deze auto te kopen, ik heb em net een maand. Hij rijd lekker hoor, maar zodra ik hem vol heb geladen is mijn bereik 360km bij 100%. Niet dat wat er bovengenoemd word.

  3. Deze gaat erop vooruit, maar dat telt alleen als de prijs niet omhoog gaat. Eigenlijk moet de prijs nog omlaag. Het probleem van deze auto was vooral dat je te weinig kreeg voor te veel geld. Je krijgt nu meer, maar tegen welke prijs?

Geef een reactie

(verplicht)