
De Tesla Model Y. Kennen we die? Jazeker! Hyundai Ioniq 5? Volkswagen ID.5? Volvo EX40? Die kennen we ook allemaal. Maar bij Toyota bZ4x gaat er bij veel mensen niet echt een belletje rinkelen. ‘Z4′ klinkt als BMW en de Toyota Supra is stiekem een BMW Z4, maar daar heeft het dus helemaal niets mee te maken. De bZ4x is namelijk Toyota’s elektrische crossover en zou dus een groot succes moeten zijn, maar is het niet. Nog niet, want hier is de vernieuwde Toyota bZ4x.
Toyota heeft dus niets gedaan aan die maffe naam, het blijft bZ4X. Alsof de Baron van Nimwegen en Elon Musk hun liefdeskind een naam moeten geven. Qua uiterlijk past het vernieuwde model perfect in de showrooms. Want ook hier zien we het Hammerhead-front. Dat is niet vernoemd naar een legendarische bochtencombinatie op het circuit van Dunsfold, maar naar een vis. Ach ja, de Opel Manta is ook vernoemd naar een vis.
Compleet nieuw interieur
Het interieur van de vernieuwde Toyota bZ4x is behoorlijk strakgetrokken. Het ziet er nu meer uit als een geheel, in plaats van allerlei losse delen. Wat opvalt, is dat het er iets luxer uitziet, dat het scherm een stuk groter is en het instrumentarium nu onderdeel lijkt te zijn van het dashboard. In het midden zie je een groot plateau. Dat is niet om je saucijzenbroodjes warm te houden, maar om je smartphone draadloos op te laden. We zien niet vaak dat bij een facelift er een compleet nieuw dashboard in komt.

Qua techniek komen ons wel een paar dingen bekend voor. De accu’s en elektromotoren zijn dezelfde als bij de zojuist geïntroduceerde Toyota C-HR+. Dus dat betekent dat de instapper een 57,7 kWh accu heeft met 167 pk en voorwielaandrijving. Een stapje daarboven is de versie met 73 kWh-accu en 227 pk. Het topmodel heeft dezelfde accu, maar met vierwielaandrijving dankzij een extra motor op de vooras, 343 pk in totaal. De bZ4X is aanzienlijk krachtiger en sneller dan voorheen.
Laden met de vernieuwde Toyota bZ4X
Dan het laden. Je kunt laden met 11 kW en bij sommige versies zelfs met 22 kW. Snelladen gaat, net als bij de C-HR+, tot 150 kW. Dat is op zich nét voldoende. De vernieuwde Kia EV6 kan tot 350 kW snelladen. De eveneens opgefriste Skoda Enyaq – die ook niet bekend staat als een supersnel ladende auto – doet 165-175 kW. Wat betreft de specificaties hadden we iets meer verwacht. Voor een auto in 2025 is het net voldoende, maar met het oog op de toekomst wil je misschien iets meer.
Lees ook: Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land
De actieradius is 573 kilometer, bijna 60 meer dan voorheen. Dat is dan de versie met 227 pk en 73 kWh accu. In principe is dat voldoende voor de meeste mensen, alhoewel er concurrenten zijn met een grotere reikwijdte. Qua prijzen is het even afwachten wat Toyota doet. Het model ziet er frisser uit, het interieur is erop vooruitgegaan en de actieradius is beter. Ook haalde Toyota in de looptijd telkens wat van de nieuwprijs af. Het enige nadeel is dat de vernieuwde Toyota bZ4x nu concurrentie heeft van de C-HR+.
- Vernieuwd exterieurdesign met Hammerhead-front
- Compleet nieuw interieur
- Grotere actieradius, maximaal 573 kilometer
- Nu met meer vermogen, tot 343 pk
- Komt al na de zomer van 2025 naar Nederland
Lees ook: Zelfs het grootste automerk ter wereld vindt zijn eigen elektrische auto’s niet goed genoeg

Deze gaat erop vooruit, maar dat telt alleen als de prijs niet omhoog gaat. Eigenlijk moet de prijs nog omlaag. Het probleem van deze auto was vooral dat je te weinig kreeg voor te veel geld. Je krijgt nu meer, maar tegen welke prijs?