Versnelling overslaan bij schakelen?

Als je het niet te lomp doet, kan het geen kwaad

Foto('s): Ansho Bijlmakers / Louwman ExclusiveTVR Griffith schakelpook
Foto('s): MaseratiMasersati Levante GTS pook
Foto('s): Emory MotorsportsPorsche 356 RSR Emory Motorsports interieur pook
Foto('s): PorschePorsche 718 Cayman T pook handbak
Foto('s): FordFord Focus ST Wagon 2019 pook middenconsole stuur
TVR Griffith schakelpook
Masersati Levante GTS pook
Porsche 356 RSR Emory Motorsports interieur pook
Porsche 718 Cayman T pook handbak
Ford Focus ST Wagon 2019 pook middenconsole stuur

Even snel wegtrekken van een rotonde in z’n twee en dan gelijk door naar z’n vier of vijf om de legale snelheid van 80 km/u aan te houden. Kan dat eigenlijk kwaad? Om te beginnen: te ver omlaag schakelen kan heel veel kwaad, want dan heb je de zogenoemde money shift te pakken. Te ver omhoog schakelen is ook niet goed, want dan zakken de toeren te ver terug. We hebben het hier over een versnelling overslaan bij het schakelen tijdens normaal gebruik.

Een versnelling overslaan bij schakelen is geen probleem als je omhoog schakelt, al is het verstandig om dan wat rustiger te schakelen en de koppeling iets langer ingedrukt te houden, zodat het toerental van de motor iets kan zakken. Zo geef je de synchromesh-ringen de kans om hun werk te doen en is de transitie soepeler. Doe je het lomp en snel, dan krijgen de synchromesh-ringen meer te verduren.

Een versnelling overslaan bij terugschakelen is ook geen probleem, maar het liefst geef je daarbij iets van tussengas. Sommige sportievere auto’s, zoals een Porsche 911 of een BMW M2, kunnen automatisch rev-matchen. Door tijdens het koppelen een dot gas te geven, gaat het toerental omhoog en dat zorgt voor een soepele overgang en minder slijtage aan de koppeling. Ook hier geldt: doe je het te lomp (en zonder tussengas) dan slijten de synchromesh-ringen harder.

De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z’n twee naar z’n vier en andersom. Engineering Explained legt het hieronder uit in een video.

Versnelling overslaan bij schakelen?

Reacties
  1. Martin Jansen zegt op 10 april 2020 om 19:02:

    Ik heb dat jaren gedaan van 2 naar 4 of 3 naar 5. Nooit problemen opgeleverd anders dan verbaasde passagiers

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws