
Ondanks dat elektrische auto’s toenemen in populariteit, zijn er nog altijd een hoop auto’s op benzine. Met name als het gaat om kleine, betaalbare auto’s kiest men tegenwoordig nog relatief vaak voor het ouderwetse ‘dinosap’. Het zijn auto’s die je veelal ook koopt met je hoofd, omdat je gewoon vervoer wenst met zo min mogelijk onkosten. Maar welke moet je dan hebben als je de meest betrouwbare wenst? Dat heeft Autobild uitgezocht.
Autobild is Duits, en die doen de dingen heel erg grondig. Dus in plaats van drie maanden even rondkarren in een dikke bak, gaan ze meteen voor 100.000 kilometer, waarna ze de complete auto uit elkaar halen. Daarbij kijken ze naar de staat van de auto en wat er allemaal mee is. Per item dat mis is, worden er strafpunten uitgedeeld.
Wat is de betrouwbaarste compacte auto?
En de winnaar is… de Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet. Deze auto scoorde bijzonder goed in de duurtest van Autobild met slechts 3 strafpunten. Er was eigenlijk niets mis met de auto, op wat roestvorming na op lasnaden en boordgaten aan de achterzijde. De nummer 2 is de Toyota Yaris, met 13 strafpunten. Deze auto was eveneens erg betrouwbaar, maar kende ook wat roestissues.
De Zuid-Koreaanse auto’s waren bijna net zo betrouwbaar als de Japanse tegenstrevers, maar waren niet perfect. In beide gevallen was de koppeling niet denderend. De Europese auto’s hebben totaal geen last van roest, maar hebben vooral elektronische problemen. Bij de Volkswagen, Skoda en Ford waren er aanzienlijk meer aandachtspunten. Let op: dit is niet een top 9 van de meest betrouwbare auto’s in de klasse, maar hoe de negen compacte auto’s hebben gescoord, van betrouwbaar naar onbetrouwbaar.
Positie | Model | Bouwjaar | Strafpunten |
1 | Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet | 2021 | 3 |
2 | Toyota Yaris 1.5 Hybrid | 2016 | 13 |
3 | Renault Twingo TCe90 | 2018 | 15 |
4 | Kia Rio 1.4 CVVT | 2014 | 17 |
5 | Hyundai i10 1.2 | 2019 | 20 |
6 | Volkswagen Up 1.0 | 2015 | 22 |
7 | Skoda Fabia COmbi 1.2 TSI | 2018 | 24 |
8 | Renault Clio GrandTour TCe90 | 2016 | 29 |
9 | Ford Fiesta 1.0 EcoBoost | 2020 | 52 |
Exemplarisch bewijs
De uitslagen kun je grotendeels met elkaar vergelijken, maar we moeten wel een kanttekening plaatsen. De auto’s zijn niet gelijktijdig getest en uit elkaar gehaald. Maar je kunt zo wel een globaal beeld krijgen van de betrouwbaarheid van de auto. Nog een disclaimer: het is de test van één model, niet zozeer een onderzoek van alle modellen. Zeker in het geval van de Ford lijkt er sprake te zijn van een maandagmorgenauto.
Lees ook: Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek
Maar welke wijsheid kun jij als consument hieruit extraheren? Het wordt een beetje afgezaagd, maar Japanse automerken staan in allerlei betrouwbaarheidsstatistieken fier bovenaan. Wat ook handig is: ga voor een zo laat mogelijk model. Beter een ouder type van de laatste serie dan het nieuwere model van de eerste serie.
Mazda 2 ? Niet betrouwbaar?
Ik rij een Toyota Starlet ep91 uit ‘96 met 220.000 op de teller. Behalve de normale slijtage delen en APK punten doe ik er nooit wat aan.
Ik heb één keer olie en filters verwisseld en een paar keer de bougies. Hij is één keer door de wasstraat geweest, toen werden alle witte borstels groen. De distributieriem is nog steeds de originele uit 1996.
Vorige week de APK gehad, meteen goedgekeurd 🙂
Toyota Yaris, 2000. Heb ik in bezit sinds 2012. Alleen banden vernieuwen en accu. Eerste uitlaat zit er nog onder. De beste auto’s ooit gebouwd, nooit een probleem.
Mensen in de reacties, herlees jullie text alstublieft. Het doet pijn alle schrijf fouten te lezen.
Tekst ipv text
Schrijffouten ipv schrijf fouten
Als je jullie gebruikt dan beter om alsjeblieft te gebruiken
❤️ voor Jan
Mensen in de reacties = mensen in de redactie ?
Jullie moet zijn jouw (of uw).
Jullie moet zijn: jouw (of uw)
Mensen in de reacties = mensen in de redactie
Tekst, schrijffouten…
Renault Clio Zen uit 2017 helemaal top nog niks kapot,81000km, eerste banden nog,nog geen nieuwe remblokken nodig,nog geen nieuwe uitlaat nodig, het enige zijn nieuwe ruimte wissers,op de snelweg loopt hij 1 op20, veel beter ken het niet worden, goeie wegligging.is gewoon een top auto.
Heft een polo ,van 2013,14.12.2,tsi.124,700 km.om de 30.,000 km of twee jaar.groote beurd. En nog steeds de eerste eigenaar.
Zet dan ook gelijkwaardig auto’s naast elkaar, niet jaren verschil in bouwjaar.