Voor alle influencers die voor het eerst een Ferrari kopen, zijn er gelukkig genoeg rij-assistenten om schadeloze driftvideo’s op te nemen. Zaken als de e-diff en side slip control helpen je bij het dwars gaan en weer bij het opvangen van de drift. Daar kan binnenkort nog een sensuele functie bijkomen. Ferrari werkt aan vibrerende stoel waar je een betere coureur van moet worden.
Het idee is door Carbuzz gevonden in een patent van het Italiaanse automerk. De vibrerende stoel van Ferrari zitten zogenoemde ‘shakers’ of ‘exciters’. De trillingen worden afgegeven wanneer er over- of onderstuur dreigt. Deze schokjes kunnen variëren in hevigheid. Hoe meer en harder de trillingen, hoe dichter je bij het einde van de grip zit.
Je kunt de vibrerende stoel van Ferrari zo instellen dat je links trillingen voor overstuur hebt en rechts voor onderstuur. Naarmate je ervaring opdoet met je Ferrari kun je de vibraties minder heftig maken – en natuurlijk helemaal uitzetten. Het is niet bekend of je de shakers ook op de passagiersstoel kunt zetten. Leuk voor de instructeur, zullen we maar zeggen.
Of je per definitie een betere coureur wordt van de trillingen? Tja, de praktijk gaat dat uitwijzen. Bestuurders krijgen in ieder geval een duidelijkere waarschuwing wanneer over- of onderstuur dreigt. Eerst maar eens leren wat te doen bij over- of onderstuur voordat je naar een automeeting gaat, zoals de man hieronder.
Reacties