Audi zet het grootste deel van zijn nieuwe modellen op hetzelfde schaalbare platform. De techniek voor het ene model past daardoor in veel gevallen ook op het andere. Daarom zijn hier in één klap vier Audi plug-in hybrides. Je herkent de stekkerversies van de A8, A7, A6 en Q5 aan de ‘TFSI e’-badge achterop. Omdat Audi maar twee foto’s vrijgaf, hebben we zelf een dikke A8 met een Audi-sportpakketje erbij gezocht.
Waarom zijn de Audi plug-in hybrides bijzonder?
Vooral voor wie op zoek is naar één van de grotere modellen van Audi, zijn de nieuwe Audi plug-in hybrides heel interessant. Bij de BMW 7-serie (tegenhanger van de A8) zie je dat de stekkerhybride de goedkoopste van alle motoriseringen is, omdat de opgegeven uitstoot door de elektrische toevoeging enorm daalt. De elektrische actieradius bedraagt 40 kilometer.
Audi plug-in hybrides: de specificaties
De vier modellen zijn straks leverbaar als 50 TFSI e (299 pk en 450 Nm) en 55 TFSI e (367 pk en 500 Nm). Voor in deze auto’s ligt een altijd een 2,0-liter viercilinder turbomotor. De hybrides zijn direct de krachtigste benzine-uitvoeringen die je kunt kopen voor deze modellen (behalve bij de Q5). De wereld redden is zo vervelend nog niet.
De snelste Audi A8 L van dit moment
Speciaal voor de verlengde Audi A8 L is er de 60 TFSI e-aandrijflijn met een 3,0-liter V6 als brandstofmotor. Het gecombineerde vermogen van deze aandrijflijn ligt op 449 pk en 700 Nm. Dit is slechts 30 pk minder dan de vorige generatie S8 en maar liefst 50 Nm koppel meer. Je zeult iets meer gewicht mee door de extra lengte en de elektrotechniek, maar langzaam zal ie niet zijn.
Audi plug-in hybrides: de prijzen
De prijzen van de nieuwe Audi’s zijn nog niet bekend. De hybridetechniek zal iets toevoegen aan de prijs, maar de uitstoot en de BPM zullen hierdoor weer lager liggen. Met wat geluk zijn de Audi plug-in hybrides iets goedkoper dan de normale versies, in ieder geval bij de A8 en hopelijk ook de A7. De bijtelling zal voor alle modellen 22 procent zijn.
Reacties