Tadaa, drumroll, daar is ie dan: de nieuwe Ford Fiesta. Om dat feestje extra vrolijk te maken, komt hij er meteen maar in vieren. We stellen ze je even voor.
Wel zo handig: voor de foto’s zijn de nieuwe versies soort van kleurgecodeerd. De rode is de nieuwe ST-Line, de voorlopig sportiefst aangeklede versie dus. Er komt uiteraard ook een nieuwe échte ST, die er ongeveer zo uit zal zien. Deze ziet er, met zijn honingraatgrille, spoilers, skirts en verlaagde wielophanging vooral hot uit, maar hoeft dus niet per se heel snel te zijn.
De bruine is de versie waar de meeste kopers voor zullen gaan. Niet direct in het bruin, vermoeden we, maar de ‘gewone’ vijfdeurs versie (dit hier is een luxe Titanium) is wel sinds jaar en dag de meestverkochte.
Veel mensen schijnen Ford te hebben laten weten dat ze best een kleine auto willen rijden, maar daarom niet meteen willen inleveren op luxe of stoerheid. En dus komt Ford ook met een opgeruigde versie die Active heet. Da’s het goudbruine geval op de foto’s – die met dat plastic rond de wielkasten, ja. Hij staat ook iets hoger op de pootjes en heeft dakrails. Kun jij tenminste je kano of je fixed gear-fiets kwijt, woeste avonturier dat je er bent.
Het geheel wordt gecompleteerd door de ultraluxe Vignale-versie. Dat is die witte. Die is niet alleen voorzien van alle denkbare snuisterijen en leer op het dashboard, maar ook van een uitgebreid servicepakket. Met haal- en brengservice als ie een beurt moet hebben, dat soort dingen.
Verder nog iets spectaculairs aan die nieuwe Ford Fiesta?
Zeker. Waar uiterlijk genoeg is veranderd, maar de ‘grote lijnen’ vooral herkenbaar zijn gebleven, is het interieur totaal vernieuwd. Werd tijd ook, want daar liet de vorige het nogal liggen. Dat is nu anders, met een groot aanraakscherm dat volgens Ford de hoogste resolutie in deze klasse heeft. Daarnaast reageert het supersnel en is zeer intuïtief (desgewenst ook met je stem) te bedienen. Allemaal volgens Ford, hè, natuurlijk. De audio is tegen extra betaling voorzien van Bang & Olufsen-stickers en heel veel watts.
Ook qua ruimte maakt de Fiesta een stap omhoog. Ook de spoorbreedte (de afstand tussen beide voorwielen, danwel achterwielen) is vergroot. Dat is niet alleen goed nieuws voor de ruimte, maar ook voor de wegligging. Op dat gebied is de Fiesta al jarenlang onze topfavoriet in dit segment, dus dat schept verwachtingen.
Ford maakt de laatste jaren nogal een punt van hulpelektronica, dus ook daarmee wordt de Fiesta volgegooid. Zo’n beetje elk denkbaar beschermengeltje is standaard of optioneel verkrijgbaar. Denk aan de meest geavanceerde voetgangersdetectie, die nu een suïcidale oversteker al op 130 meter afstand kan herkennen. Dat is twintig keer eerder dan de vorige Fiesta kon. Ook kan hij bijvoorbeeld zelf inparkeren en tussen de lijntje blijven rijden op de snelweg. Het is allemaal niet nieuw, maar de combinatie is in het ukkiesegment allesbehalve vanzelfsprekend.
Wat voor motoren komen er in de nieuwe Ford Fiesta?
Reken op drie versies van de veelgeroemde Ecoboost-driecilinder. Hij zal er komen met 100, 125 of 140 pk. Een noviteit is cilinderuitschakeling: als het kan, doet hij het met een cilinder minder. Op een driecilinder nog nooit vertoond en het scheelt misschien niet heel veel, maar toch weer wat brandstof. Dieselaars kunnen zich uitleven met twee versies van een 1.5, waarvan de sterkste 120 pk heeft. De nieuwe instapper is een 1,1-liter benzine-driecilinder, gekoppeld aan een handmatige vijfbak. De andere motoren krijgen een zesbak of een automaat. Een vol-elektrische versie zou ons (op termijn) allerminst verbazen.
Ford belooft veel. Zo zou de nieuwe Fiesta comfortabeler zijn, een soepeler rijgedrag moeten vertonen en de stilste in zijn klasse moeten zijn. We zullen zien: we verwachten hem in juni.
Reacties