Stilstand is achteruitgang, maar niet altijd. Soms is het al gewoon goed genoeg. Kijk maar naar het ontwerp van nieuwe auto’s; zijn we tien jaar geleden niet gepiekt? Hetzelfde geldt voor innovaties in en op de auto’s. Er komen steeds meer gadgets in de auto bij, waarvan een hoop goed werken, maar in sommige gevallen worden moderne auto’s er niet beter op.

We pakken vijf dingen die door de jaren heen alleen maar slechter zijn geworden bij nieuwe auto’s. Je mag het er mee oneens zijn én we zijn heel benieuwd naar jullie aanvullingen. Laat het ons weten in de reacties onder het artikel of op Facebook.

Cruisecontrol (met name de adaptieve soort)

cruisecontrol verboden belgie

Deze discussie gaan we verliezen, dat weten we. Hele volksstammen zweren bij adaptieve cruisecontrol. De meer dynamische bestuurder vindt het maar een vervelende uitvinding, die je in veel gevallen niet kunt uitschakelen. We kunnen ook een boek schrijven over de rijstrookassistent, maar die is niet slechter geworden (integendeel), die was er gewoon ineens.

Het probleem is dat het systeem uit veiligheidsoverwegingen al heel vroeg snelheid mindert. Als het snelheidsverschil met de voorligger niet zo groot is, dan betekent dat dat je al vroeg een rijstrook moet opschuiven. Je rijdt dan onnodig lang links óf je moet zelf gas bijgeven, wat weer aan het nut van de adaptieve cruisecontrol voorbijgaat.

Verlichting (precies, de automatische)

Dagrijverlichting Volkswagen ID.4 GTX

Vroeger was het simpel. Ging je van huis en was het donker, dan zette je de verlichting aan. Of je zette het gewoon altijd aan, dat is nog beter (en in sommige landen verplicht). Maar tegenwoordig denken moderne auto’s het beter te weten. Ze hebben een automatische stand op de verlichting die eigenlijk niet helemaal lekker werkt.

De bestuurders zijn het niet meer gewend om zelf na te denken, en checken bij mist niet zelf of de verlichting wel aan staat, laat staan dat ze de mistlampen inschakelen. Behalve de bestuurders die bij een piepklein beetje mist al de achtermistlampen aanzetten – maar dat is weer een ander verhaal.

Daarbij moeten we gelijk zeggen dat de lichtopbrengst door de jaren heen sterk verbeterd is. In Nederland is de boel doorgaans goed verlicht, maar als je in een oude auto in het buitenland rijdt, dan merk je hoe fijn moderne verlichting eigenlijk is. De keerzijde van de medaille is dat bestuurders van lagere auto’s last kunnen hebben van de felle verlichting van SUV’s.

Radio’s (of eigenlijk infotainmentsystemen)

Navigatiescherm Honda Civic e:HEV voor Nederland

Vroeger, als je een autoradio wilde, dan sloeg je net na de Autostyle-producten linksaf om daar aan een muur vol autoradio’s de mooiste Pioneer uit te kiezen. Het liefst eentje met verschillende kleuren lampjes en een afneembaar frontje. Het mooiste van deze radio’s was: ze werkten altijd én direct. Je stapt in, de bluetooth is binnen één seconde verbonden en er is direct muziek.

Tegenwoordig moet het scherm in moderne auto’s eerst opstarten. Dan moet je bij sommige systemen bij elke rit opnieuw selecteren dat je graag muziek via je telefoon wilt luisteren en dan maar hopen dat ie het doet. Bovendien hadden oude radio’s vaak gewoon nog een draaiknop voor het volume – dat wordt ook steeds zeldzamer. Dat brengt ons bij het volgende item.

Knoppen (die nu geen knoppen meer zijn)

Stuur van de Mercedes E-klasse

Het ziet er prachtig uit, maar van een mooi bord kun je niet eten. De meesten zullen het erover eens zijn dat knoppen beter werken dan een touchscreen met alle functies. Een groot Zweeds onderzoek onderschrijft deze mening.

Met ouderwetse knopjes kon je blind het radiovolume instellen, de verwarming warmer zetten en de cruisecontrol inschakelen. Nu moet je in menuutjes rommelen, over paneeltjes vegen of via een extra handeling het nummer skippen.

Kleine motoren

onveiligste auto's van 2020 Hyundai i10 in de duinen

Zul je ze weer hebben hoor, van TopGear. Klagen dat auto’s te langzaam zijn. Inderdaad, je mag toch maar 100 rijden, maar de manier waarop je de maximumsnelheid bereikt, is wel van belang. Vooral in het kleine segment worden de motoren er niet beter op.

De kleinste auto’s moeten goedkoop blijven, waardoor er geen ruimte is in het budget voor hybridetechniek. Wel moet de uitstoot omlaag, dus knijpen autofabrikanten de kleine driecilindertjes helemaal af. Het resultaat: autootjes die zo langzaam zijn dat het soms onhandig is in het verkeer.

Even snel inhalen zit er vaak niet in. Dat maakt vaak niet uit als je goed anticipeert, maar als er iemand voor je zit die met 60 km/u probeert in te voegen en jij moet daarna nog naar de 100 km/u, is dat gewoon erg onhandig. Toch maar een tweedehandsje zoeken met meer pk’s.

Reacties

  • Erik heeft op 13 oktober 2022 geschreven:

    Het punt is bereikt, diegene die dit stukje geschreven hebben zijn officieel oude sukkels die al die nieuwerwetse dingen niet meer bij kunnen benen.

    Mijn advies is om alvast op zoek te gaan naar een leuk blad over tuinieren of kamperen in Frankrijk, want de auto industrie verandert veel sneller dan jullie kunnen behappen.

    Ik wil niet eens weten wat elektrisch rijden met jullie aanpassingsvermogen heeft gedaan.

    Succes heren, het was toch een mooie tijd moet je maar denken.

    Reageer
  • JanB heeft op 11 oktober 2022 geschreven:

    Start/stop systeem gelukkig vaak uit te zetten; dikke stijlen en hoog oplopende achterkant die je zicht ontnemen; voorruitverwarming met dunne draadjes waarop mijn ogen onwillekeurig focussen en daardoor slecht zicht op de weg veroorzaakt; wel goed meer comfort door betere vering en geluidsisolatie (mijn oldtimer van 1970 is vermoeiend en alleen al daardoor minder veilig)

    Reageer
  • Rob heeft op 10 oktober 2022 geschreven:

    Ik was onlangs bij een motorrevisie bedrijf. Veel problemen met 3 cylindertjes met turbo.
    Rijbaanassistentie een ramp. Heb ik al jaren uit staan.
    Verlichting bedien ikzelf. Dagrijverlichting waarbij de achterlichten niet branden. Met automatische verlichting zonder licht de dichte mist inrijden. Kan men zelf niet meer nadenken? Gelukkig heb ik mijn Kia nog tastbare knoppen voor diverse functies. Scherm voor minder belangrijke zaken Nog een punt: , Auto’s uit de jaren 60/70/80 waren toch veel mooier. Het is nu “één punt nat”.

    Reageer
  • Schaduwman heeft op 10 oktober 2022 geschreven:

    ACC is de beste uitvinding sinds de introductie van de automobiel. Het maakt rijdenzo relaxt, super. Zelfs in de stad gebruik ik hem.

    Reageer
  • fba heeft op 10 oktober 2022 geschreven:

    Cruisecontrol: mee eens. Werkt in principe goed, maar inderdaad gaat-ie wel érg snel afremmen…..
    Verlichting: de moderne bestuurder die aan veiligheid denkt heeft toch gewoon altijd zijn dimlicht aan, net zoals Zwwedse auto’s dat al jaren hebben ? Die gaan gewoon uit als je je auto verlaat, hoor !
    Radio’s: wel mee eens, maar sommige auto’s geven meer problemen dan andere. Bij sommige moet je één keer veel moeite doen om alles in te stellen, maar daarna valt het alleszins mee, zeker als je gewoon een volume-draaiknop hebt
    Knoppen: erg auto-en merk-afhankelijk. Inderdaad geldt wel zo ongeveer: “hoe meer knoppen, hoe beter”
    Kleine motoren: tja, het is een afweging tussen power en acceleratievermogen vs. zuinigheid. Ik vind dat mijn Hyundai Kona 1,6 hybrid een aardig evenwicht heeft – trekt nog behoorlijk snel op (maar niet als een BMW met een 2 liter-motor hoor !), is nog 4-cylinder en ik rijd er een keurige 1:22 mee.

    Reageer
  • Blablabla heeft op 10 oktober 2022 geschreven:

    Vroeger was alles beter. Make America Great Again. En meer van dit soort geklaag. Zo’n artikel zegt alles over het ouder worden van de auteur en de moeite die hij daarmee heeft.

    Reageer
  • Fred heeft op 10 oktober 2022 geschreven:

    Ben het grotendeels eens met het geschrevene. Vooral adaptieve cruisecontrol is een ramp. Als deze ingrijpt achter een vrachtwagen moet je maar zien dat je daar weer achter vandaan komt. Dus ” gewoon” links blijven rijden. Zou er aan willen toevoegen dat door alle ” hulpjes” bij het rijden de eindverantwoordelijke denkt tijd en gelegenheid te hebben voor bezigheden die niets met aandachtig autorijden te maken te hebben. Er zijn steeds meer ” eenzijdige” ongevallen die volgens mij vaker te maken hebben met te weinig aandacht dan met
    ” dodenwegen”.

    Reageer
  • Trebbor heeft op 10 oktober 2022 geschreven:

    Rijd nu, na jaren in een lease bak te hebben gereden, golf, A3, 307 in een CLK.
    Dat is me toch een feest. Stoelen, heerlijk, genoeg vermogen. Te gek geluid uit de stereo, ok, parren duurt 15 seconden.
    Helaas, gemiddeld 1 op 11,5 met hoog octaangehalte.
    Maar gvd, wat een plezier.
    Soms zie ik gasten in een Yaris oid rijden, ze huilen zachtjes achter hun oogleden als ik voorbij kom met mijn raampjes naar beneden.

    Reageer
  • Mikmak heeft op 9 oktober 2022 geschreven:

    Stuurbekrachtiging

    Reageer
  • Maarten heeft op 9 oktober 2022 geschreven:

    Ook niet beter nu: sterk afnemend zicht rondom. In auto’s uit de jaren zeventig en tachtig zag je alles wat er gebeurde door een groot, niet geblindeerd glasoppervlak. Camera’s volstrekt overbodig.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear