
De volgende Bugatti zal een gloednieuwe verbrandingsmotor hebben, maar de weg naar de ontwikkeling ervan was niet eenvoudig. In een gesprek met TopGear vertelt Mate Rimac dat zowel Porsche als Volkswagen graag een volledig elektrische Bugatti zagen. Sinds de overname van Bugatti door Rimac staat Mate aan het hoofd van beide merken.
‘Het zou voor mij het gemakkelijkst zijn geweest om de Nevera, die we vijf jaar lang hebben ontwikkeld, om te bouwen tot een Bugatti’, zei Rimac. ‘Weet je, verander het ontwerp… dat is het gemakkelijkste om te doen.’ Ironisch genoeg was het uitgerekend het hoofd van een elektrisch supercarmerk dat een stokje voor de nieuwe EV stak.
Een elektrische Bugatti is te makkelijk
Mate Rimac vond het verbouwen van een Nevera net even te makkelijk. ‘Maar ik vocht woedend met het management van Porsche en Volkswagen, echt verhitte discussies, dat de volgende Bugatti niet elektrisch zou moeten zijn. En ik denk dat dat absoluut de juiste beslissing was.’
Hij merkte het onderscheid tussen de twee merken op. Rimac staat aan de ene kant als het volledig elektrische hypercarmerk, terwijl Bugatti ‘voor de nabije toekomst’ verbrandingsmotoren zal hebben met een sterke vorm van hybridisatie.
‘We vinden het belangrijk om nog steeds een verbrandingsmotor te hebben [voor Bugatti]’, voegde Mate Rimac eraan toe. ‘Je zult erg verrast zijn door het soort verbrandingsmotor,’ plaagde hij. Het komt tegenwoordig bijna nooit meer voor dat je niet kunt voorspellen wat voor motor een nieuwe auto gaat krijgen. Geniet nog maar even van dit zeldzame moment.
Meer van TopGear


Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje
