
De volgende Bugatti zal een gloednieuwe verbrandingsmotor hebben, maar de weg naar de ontwikkeling ervan was niet eenvoudig. In een gesprek met TopGear vertelt Mate Rimac dat zowel Porsche als Volkswagen graag een volledig elektrische Bugatti zagen. Sinds de overname van Bugatti door Rimac staat Mate aan het hoofd van beide merken.
‘Het zou voor mij het gemakkelijkst zijn geweest om de Nevera, die we vijf jaar lang hebben ontwikkeld, om te bouwen tot een Bugatti’, zei Rimac. ‘Weet je, verander het ontwerp… dat is het gemakkelijkste om te doen.’ Ironisch genoeg was het uitgerekend het hoofd van een elektrisch supercarmerk dat een stokje voor de nieuwe EV stak.
Een elektrische Bugatti is te makkelijk
Mate Rimac vond het verbouwen van een Nevera net even te makkelijk. ‘Maar ik vocht woedend met het management van Porsche en Volkswagen, echt verhitte discussies, dat de volgende Bugatti niet elektrisch zou moeten zijn. En ik denk dat dat absoluut de juiste beslissing was.’
Hij merkte het onderscheid tussen de twee merken op. Rimac staat aan de ene kant als het volledig elektrische hypercarmerk, terwijl Bugatti ‘voor de nabije toekomst’ verbrandingsmotoren zal hebben met een sterke vorm van hybridisatie.
‘We vinden het belangrijk om nog steeds een verbrandingsmotor te hebben [voor Bugatti]’, voegde Mate Rimac eraan toe. ‘Je zult erg verrast zijn door het soort verbrandingsmotor,’ plaagde hij. Het komt tegenwoordig bijna nooit meer voor dat je niet kunt voorspellen wat voor motor een nieuwe auto gaat krijgen. Geniet nog maar even van dit zeldzame moment.
Meer van TopGear


Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Gordelverklikker geliquideerd in Amsterdam: ‘Ik heb nergens spijt van’

In dit vakantieland is het binnenkort verplicht om een zwaailicht mee te nemen

Nu niemand meer een Tesla Model Y koopt, is een heel ander soort auto ineens de populairste in Europa

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland
