Mate Rimac is niet van plan om zijn EV-kennis voor zichzelf te houden. Eerder werkte Rimac al samen met Hyundai, Kia en Porsche en kocht een meerderheidsbelang in Bugatti. Naast Bugatti Rimac bestaat de Rimac Groep nu uit de divisie die Nevera’s verkoopt – genaamd Rimac Automobili – en de tak die auto’s, accu’s en software ontwikkelt. Dit laatste segment heet Rimac Technology en sluit nu een pact met BMW.

In het persbericht spreekt BMW over een ‘langdurige, strategische samenwerking op het gebied van volledig elektrische aandrijftechnologie’. Het doel van de samenwerking is om ‘innovatieve oplossingen te creëren voor hoogspanningsbatterijen in elektrische auto’s’. Hoe dat zich precies gaat uiten, blijft nog wat vaag, maar BMW licht wel al een tipje van de sluier op.

Wat gaan Rimac en BMW doen?

‘De langdurige samenwerking met de BMW Groep is een teken van de transitie van Rimac Technology van een niche high-performance leverancier naar een hoge-volume leverancier op het hoogste niveau’, schrijft BMW. Daarnaast is Rimac volgens BMW klaar om ‘grootschalige projecten op te leveren die aan de hoogste automotive-standaarden voldoen’. Het is dus nog steeds een beetje vaag, maar de term ‘hoge volume’ duidt erop dat Rimac meer wil zijn dan batterijen leveren voor hypercars.

Ook is het niet helemaal duidelijk of de accu’s van Rimac in de Neue Klasse-modellen komen te liggen. Enerzijds schrijft BMW dat er ‘los van de nieuwe strategische samenwerking’ wordt gewerkt aan de voorbereiding van de Neue Klasse. Anderzijds is het de bedoeling dat de modelgeneratie die na 2025 wordt gepresenteerd al gaat profiteren van de samenwerking. De eerste productieauto van de Neue Klasse moet in 2025 al komen. Hierover later ongetwijfeld meer.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)