Volgens de EV database ligt de gemiddelde actieradius van elektrische auto’s op zo’n 350 kilometer. Dat zal de komende jaren steeds langer worden wanneer autofabrikanten meer en meer uit hun batterijpakketten gaan halen. De volgende generatie Volkswagens gaat helpen bij het verhogen van dat gemiddelde. Want de auto’s op het nieuwe MEB+-platform moeten tot 700 kilometer ver komen.
Dat nieuwe platform krijgt andere batterijen die ze ‘unit cell‘ noemen. Naast het grotere bereik van 700 kilometer worden ook de laadtijden verbeterd. In de nabije toekomst kun je laden met 175 tot 200 kW, en dat gaat echt veel sneller.
Op dit moment kun je bijvoorbeeld maximaal laden met 135 kW. Het is dus een stap in de goede richting, maar ze komen nog niet in de buurt van Tesla die hun Model 3 kunnen laden met 250 kW. Mits je zo’n lader kunt vinden natuurlijk.
Tien nieuwe Volkswagen-modellen
Tegen 2026 wil Volkswagen tien nieuwe elektrische modellen uitbrengen op het genoemde MEB-platform. Daaronder valt een instapmodel die zo’n 25.000 euro moet gaan kosten. Er staan volgens Volkswagen ook auto’s in de planning binnen het ‘performance- en premium-segment’. Performance zeggen ze toch? Wat denken jullie ervan? Moet Volkswagen een ID. Scirocco als sportknaller op de rol zetten?
Reacties