
Spits je oren wanneer je de burger met niet-meer-gesmolten kaas van het doosje pulkt (en de helft van het brood blijft plakken). In de achtergrond hoor je de lokroep van een adolescent mannetje van het mensenras, te herkennen aan de woeste manen op zijn capuchon.
Met een geluid van zes dicht op elkaar geplaatste cilinders (in de volksmond VR6-motor) genoemd, probeert hij een geschikt metgezel aan te trekken. De paringsdans wordt gecompleteerd door een lage bastoon op constant ritme, dat uit de achterbak van zijn vervoersmiddel komt.
Fascinerend, de natuur. En lichtelijk deprimerend, want dat is waartoe de VR6 gereduceerd is. Het blok heeft een fantastisch eigen karakter en een nog beter geluid. Maar vrees niet. Volkswagen liet namelijk los aan Car Throttle dat er op dit moment een Arteon-prototype testrondes rijdt met een VR6-motor.
Eensgezind
Met alle verdeeldheid in de wereld is er één ding waar werkelijk iedereen het over eens is: de Volkswagen Arteon verdient een zescilinder. De souplesse en het gemak waarmee een VR6 door de toeren wandelt, hoort bij het comfort van een vlaggenschip. Geen puffende viercilinder (al is de viercilinder echt zo slecht nog niet, hoor).
Volkswagen werkt aan een 3,0-liter VR6 met een turbo. De output ligt rond de 400 pk en een R-badge op de bips vergezelt de goedklinkende zescilinder. Een Haldex-koppeling in het midden zorgt voor vierwielaandrijving met een voorkeur voor de achterwielen. Een oversturig karakter, dus. Kom maar door met die Volkswagen Arteon met VR6-motor.
Meer van TopGear


Deze VW Arteon werd klemgereden door Audi’s van de politie en kan nu van jou zijn

Volkswagen blijft de Arteon Shooting Brake tóch bouwen

Volkswagen stopt met de Arteon en daar houdt het niet op

Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line review: Identiteitscrisis

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden
