
Spits je oren wanneer je de burger met niet-meer-gesmolten kaas van het doosje pulkt (en de helft van het brood blijft plakken). In de achtergrond hoor je de lokroep van een adolescent mannetje van het mensenras, te herkennen aan de woeste manen op zijn capuchon.
Met een geluid van zes dicht op elkaar geplaatste cilinders (in de volksmond VR6-motor) genoemd, probeert hij een geschikt metgezel aan te trekken. De paringsdans wordt gecompleteerd door een lage bastoon op constant ritme, dat uit de achterbak van zijn vervoersmiddel komt.
Fascinerend, de natuur. En lichtelijk deprimerend, want dat is waartoe de VR6 gereduceerd is. Het blok heeft een fantastisch eigen karakter en een nog beter geluid. Maar vrees niet. Volkswagen liet namelijk los aan Car Throttle dat er op dit moment een Arteon-prototype testrondes rijdt met een VR6-motor.
Eensgezind
Met alle verdeeldheid in de wereld is er één ding waar werkelijk iedereen het over eens is: de Volkswagen Arteon verdient een zescilinder. De souplesse en het gemak waarmee een VR6 door de toeren wandelt, hoort bij het comfort van een vlaggenschip. Geen puffende viercilinder (al is de viercilinder echt zo slecht nog niet, hoor).
Volkswagen werkt aan een 3,0-liter VR6 met een turbo. De output ligt rond de 400 pk en een R-badge op de bips vergezelt de goedklinkende zescilinder. Een Haldex-koppeling in het midden zorgt voor vierwielaandrijving met een voorkeur voor de achterwielen. Een oversturig karakter, dus. Kom maar door met die Volkswagen Arteon met VR6-motor.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze VW Arteon werd klemgereden door Audi’s van de politie en kan nu van jou zijn

Volkswagen blijft de Arteon Shooting Brake tóch bouwen

Volkswagen stopt met de Arteon en daar houdt het niet op

Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line review: Identiteitscrisis

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren
