
Spits je oren wanneer je de burger met niet-meer-gesmolten kaas van het doosje pulkt (en de helft van het brood blijft plakken). In de achtergrond hoor je de lokroep van een adolescent mannetje van het mensenras, te herkennen aan de woeste manen op zijn capuchon.
Met een geluid van zes dicht op elkaar geplaatste cilinders (in de volksmond VR6-motor) genoemd, probeert hij een geschikt metgezel aan te trekken. De paringsdans wordt gecompleteerd door een lage bastoon op constant ritme, dat uit de achterbak van zijn vervoersmiddel komt.
Fascinerend, de natuur. En lichtelijk deprimerend, want dat is waartoe de VR6 gereduceerd is. Het blok heeft een fantastisch eigen karakter en een nog beter geluid. Maar vrees niet. Volkswagen liet namelijk los aan Car Throttle dat er op dit moment een Arteon-prototype testrondes rijdt met een VR6-motor.
Eensgezind
Met alle verdeeldheid in de wereld is er één ding waar werkelijk iedereen het over eens is: de Volkswagen Arteon verdient een zescilinder. De souplesse en het gemak waarmee een VR6 door de toeren wandelt, hoort bij het comfort van een vlaggenschip. Geen puffende viercilinder (al is de viercilinder echt zo slecht nog niet, hoor).
Volkswagen werkt aan een 3,0-liter VR6 met een turbo. De output ligt rond de 400 pk en een R-badge op de bips vergezelt de goedklinkende zescilinder. Een Haldex-koppeling in het midden zorgt voor vierwielaandrijving met een voorkeur voor de achterwielen. Een oversturig karakter, dus. Kom maar door met die Volkswagen Arteon met VR6-motor.
Meer van TopGear


Deze VW Arteon werd klemgereden door Audi’s van de politie en kan nu van jou zijn

Volkswagen blijft de Arteon Shooting Brake tóch bouwen

Volkswagen stopt met de Arteon en daar houdt het niet op

Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line review: Identiteitscrisis

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden
