
Spits je oren wanneer je de burger met niet-meer-gesmolten kaas van het doosje pulkt (en de helft van het brood blijft plakken). In de achtergrond hoor je de lokroep van een adolescent mannetje van het mensenras, te herkennen aan de woeste manen op zijn capuchon.
Met een geluid van zes dicht op elkaar geplaatste cilinders (in de volksmond VR6-motor) genoemd, probeert hij een geschikt metgezel aan te trekken. De paringsdans wordt gecompleteerd door een lage bastoon op constant ritme, dat uit de achterbak van zijn vervoersmiddel komt.
Fascinerend, de natuur. En lichtelijk deprimerend, want dat is waartoe de VR6 gereduceerd is. Het blok heeft een fantastisch eigen karakter en een nog beter geluid. Maar vrees niet. Volkswagen liet namelijk los aan Car Throttle dat er op dit moment een Arteon-prototype testrondes rijdt met een VR6-motor.
Eensgezind
Met alle verdeeldheid in de wereld is er één ding waar werkelijk iedereen het over eens is: de Volkswagen Arteon verdient een zescilinder. De souplesse en het gemak waarmee een VR6 door de toeren wandelt, hoort bij het comfort van een vlaggenschip. Geen puffende viercilinder (al is de viercilinder echt zo slecht nog niet, hoor).
Volkswagen werkt aan een 3,0-liter VR6 met een turbo. De output ligt rond de 400 pk en een R-badge op de bips vergezelt de goedklinkende zescilinder. Een Haldex-koppeling in het midden zorgt voor vierwielaandrijving met een voorkeur voor de achterwielen. Een oversturig karakter, dus. Kom maar door met die Volkswagen Arteon met VR6-motor.
Meer van TopGear


Deze VW Arteon werd klemgereden door Audi’s van de politie en kan nu van jou zijn

Volkswagen blijft de Arteon Shooting Brake tóch bouwen

Volkswagen stopt met de Arteon en daar houdt het niet op

Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line review: Identiteitscrisis

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Gordelverklikker geliquideerd in Amsterdam: ‘Ik heb nergens spijt van’

In dit vakantieland is het binnenkort verplicht om een zwaailicht mee te nemen

Nu niemand meer een Tesla Model Y koopt, is een heel ander soort auto ineens de populairste in Europa

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland
