Volkswagen Arteon met VR6-motor is in de maak

Een vlaggenschip verdient toch (minimaal) een zescilinder? Voor de Arteon lijkt hij te komen

Volkswagen Arteon met VR6-motor is in de maak
Volkswagen Arteon met VR6-motor is in de maak
Volkswagen Arteon met VR6-motor is in de maak
Volkswagen Arteon met VR6-motor is in de maak
Volkswagen Arteon met VR6-motor is in de maak
Volkswagen Arteon met VR6-motor is in de maak
Volkswagen Arteon met VR6-motor is in de maak
Volkswagen Arteon met VR6-motor is in de maak
Volkswagen Arteon met VR6-motor is in de maak
Volkswagen Arteon met VR6-motor is in de maak
Volkswagen Arteon met VR6-motor is in de maak
Volkswagen Arteon met VR6-motor is in de maak
Volkswagen Arteon met VR6-motor is in de maak
Volkswagen Arteon met VR6-motor is in de maak

Spits je oren wanneer je de burger met niet-meer-gesmolten kaas van het doosje pulkt (en de helft van het brood blijft plakken). In de achtergrond hoor je de lokroep van een adolescent mannetje van het mensenras, te herkennen aan de woeste manen op zijn capuchon.

Met een geluid van zes dicht op elkaar geplaatste cilinders (in de volksmond VR6-motor) genoemd, probeert hij een geschikt metgezel aan te trekken. De paringsdans wordt gecompleteerd door een lage bastoon op constant ritme, dat uit de achterbak van zijn vervoersmiddel komt.

Fascinerend, de natuur. En lichtelijk deprimerend, want dat is waartoe de VR6 gereduceerd is. Het blok heeft een fantastisch eigen karakter en een nog beter geluid. Maar vrees niet. Volkswagen liet namelijk los aan Car Throttle dat er op dit moment een Arteon-prototype testrondes rijdt met een VR6-motor.

Eensgezind

Met alle verdeeldheid in de wereld is er één ding waar werkelijk iedereen het over eens is: de Volkswagen Arteon verdient een zescilinder. De souplesse en het gemak waarmee een VR6 door de toeren wandelt, hoort bij het comfort van een vlaggenschip. Geen puffende viercilinder (al is de viercilinder echt zo slecht nog niet, hoor).

Volkswagen werkt aan een 3,0-liter VR6 met een turbo. De output ligt rond de 400 pk en een R-badge op de bips vergezelt de goedklinkende zescilinder. Een Haldex-koppeling in het midden zorgt voor vierwielaandrijving met een voorkeur voor de achterwielen. Een oversturig karakter, dus. Kom maar door met die Volkswagen Arteon met VR6-motor.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken