Het voelt voor veel autoliefhebbers als een grote overwinning dat ook de grote merken na 2035 nog verbrandingsmotoren mógen bouwen en verkopen, maar dan moeten er natuurlijk wel autobedrijven zijn die benzine- en dieselmotoren willen bouwen. Want hoewel ook Volkswagen na 2035 nog verbrandingsmotoren mag bouwen, gaan ze dat niet doen.

Thomas Schäfer, de grote baas van Volkswagen, spreekt in een interview met Automotive News Europe duidelijke taal. Hij noemt eFuels ‘onnodig lawaai’ en zegt dat batterijauto’s toch echt de toekomst zijn. Hij zegt dat Volkswagen geen ‘fortuin’ wil uitgeven aan ‘oude technologie die niet echt enig voordeel oplevert’.

Volgens Schäfer begrijpen veel mensen de rol van de synthetische brandstoffen niet: ‘Ze spelen een rol in bestaande wagenparken, maar zullen elektrische auto’s niet vervangen. Dat is complete onzin. Kijk naar de fysica van het maken van eFuels. We hebben momenteel niet genoeg energie, dus waarom zou je het verspillen aan e-brandstoffen?’

Energieverspilling

Het maken van synthetische brandstof kost een hoop energie. Bij het brouwen van de peut zijn er verliezen en later bij het verbranden, zijn er weer verliezen. Als je de energie direct in een accu van een EV stopt, kom je met dezelfde hoeveelheid stroom dus verder. Dezelfde argumenten voert Volkswagen trouwens ook aan om niet te veel te doen met waterstof voor personenauto’s.

Volgens de baas van Volkswagen zijn eFuels niet de redding van de benzinemotor, maar is de peut een manier om de huidige auto’s wat groener te maken. Het merk wil tot 2033 auto’s met verbrandingsmotoren blijven verkopen. Met deze auto’s verdienen ze het geld op de volledige line-up te elektrificeren. Je hebt dus nog tien jaar om een benzineauto van Volkswagen te kopen.

Reacties

  • Chris heeft op 14 april 2023 geschreven:

    Die Schäfer is duidelijk geen autoliefhebber. Zo’n electrocar kan wel goed rijden, maar mist de beleving van een auto met brandstofmotor, Vooral bij sportwagens vind ik dat een groot gemis.

    Reageer
  • Mats heeft op 13 april 2023 geschreven:

    Er komen een nieuwe generatie batterijen, lichter,kleiner,en zonder dure zeldzame grondstoffen die meer actieradius hebben en goedkoper zijn.

    Reageer
  • TG Fan heeft op 13 april 2023 geschreven:

    En benzine motoren ombouwen tot waterstof motoren? Is dat geen optie? Kijk naar Toyota met de H² AE86

    • roy heeft op 13 april 2023 geschreven:

      H2 heeft dezelfde problemen als e-fuels. Distributie, opslag, 70% verlies bij verbranding die niet in vermogen maar in warmte wordt omgezet.
      De ontwikkeling van EV staat nog maar in de kinderschoenen, net als de batterij technologie.
      De ontwikkelingen gaan snel en maken e-fuels en waterstof sneller irrelevant dan we ons dat voor kunnen stellen.

      • Jan VD. heeft op 13 april 2023 geschreven:

        Dat is struisvogel politiek zoals de rest van de Europese overheid, er is nu al een electriciteits tekort en het delven van en steeds moeilijker vinden van voldoende grondstoffen voor de productie van die verschrikkelijk dure accu packs, hoe je het draaid of keert EV’s zijn helemaal niet de oplossing en hij zou beter moeten weten en beter openstaan voor alternatieve zoals E-feuls en waterstof en wat de zogenaamde distributie problemen daarvan betreft is ook onzin wat die man uitkraamt mits enkele aanpassingen aan de reeds bestaande infrastructuur en installaties kan dat in no time geregeld en aangepast worden…

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Mats Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear