Voordat aan het licht kwam dat Volkswagen liep te sjoemelen met dieselmotoren, was de brandstof serieus marktaandeel aan het winnen in de VS. Een kwart van alle verkochte Volkswagens in Amerika had een dieselmotor. En zelfs na het emissieschandaal kon Volkswagen genoeg Amerikaanse klanten nog overtuigen om diesels te kopen, maar dan wel met een flinke korting. Ook in Europa was de dieselgate geen doodsvonnis voor de brandstof, maar het einde lijkt nu echt in zicht.

Neem de Golf. De snellere GTD werd met de facelift van de Golf al stilletjes geschrapt en in Duitsland kun je alleen nog maar de 2,0-liter viercilinder met 116 of 150 pk krijgen. In Nederland kun je de auto al eventjes niet meer bestellen met een dieselmotor. Sterker nog: in Nederland kun je geen enkele personenauto van Volkswagen meer bestellen met een dieselmotor. Maar ook in andere landen lijkt het doek vallen voor de TDI-motor, zo meldt het Franse tijdschrift L’Argus.

De Golf wordt een Prius

Volgens de Franse website gaat de dieselmotor eruit bij de Golf en komt er een mooie nieuwe hybride aandrijflijn voor terug. Momenteel kun je de Golf bestellen met een plug-in hybride (dus met een stekker) en als mild-hybride (met een piepkleine accu en bescheiden elektromotor) en daar komt dus een zogenoemde full hybrid bij. Deze aandrijflijn wordt ook wel vaak HEV genoemd.

De oude Prius is de bekendste auto met zo’n HEV-aandrijflijn (tegenwoordig is dit een plug-in hybride). Een full hybrid is een hybride zonder stekker, maar wel eentje die dankzij een grotere elektromotor meer energie terugwint en vaak kleine stukjes elektrisch kan rijden. Je zou er bijvoorbeeld mee elektrisch tot het einde van de straat kunnen rijden of optrekken op de elektromotor tot 50 km/u. Toyota bewees al dat deze aandrijflijn heel zuinig kan zijn. En daarom zou het de diesel kunnen vervangen.

De Golf zelf gaat voorlopig nog wel even mee

Volkswagen Golf 8.5 in Nederland op de weg

Volgens L’Argus zijn de dagen van de dieselmotor dus geteld, maar de Golf gaat voorlopig nog wel even mee. Het hoofd van de technische ontwikkeling bij Volkswagen vertelde aan TopGear dat de huidige Golf tot 2035 in productie kan blijven. Ook zei hij dat er voor die tijd nieuwe motoren zouden komen. Het verhaal dat er een hybride Golf komt, sluit dus perfect aan bij dit verhaal. Met de nieuwe hybride aandrijflijn kan de Golf dus nog tien jaar mee.

Volkswagen Bedrijfswagens levert nog wel diesels

Ondernemers kunnen voorlopig nog wel bij Volkswagen terecht voor een diesel. Zelfs de nieuwe VW Transporter kun je ook gewoon als dieseltje bestellen, maar ook de Crafter en Caddy. Wel worden deze auto’s volgend jaar voor ondernemers fors duurder, omdat de BPM-korting wegvalt. Dit geldt overigens ook gewoon voor bedrijfswagens met een benzinemotor. Momenteel zijn de verkopen hard aan het pieken en naar verwachting stort de bedrijfswagenmarkt in 2025 fors in.

Reacties

  • Olds-cool heeft op 1 september 2024 geschreven:

    Helaas is VW de laatste tijd druk doende om het eigen marktaandeel flink in te krimpen. Behoorlijk populaire modellen worden geschrapt en in het meest gunstige geval vervangen door een alternatief waar niemand echt op zit te wachten. En oh ja, een aantal sterke troeven laat men inmiddels door andere fabrikanten ontwikkelen en produceren! Goed bezig VW (not) 😒

    Reageer
  • Lleon100 heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    Zo is het. Belachelijk dat de diesel er uit moet. Echt niet nodig

    Reageer
  • TDI 50 heeft op 31 augustus 2024 geschreven:

    De nieuwere diesels zijn nog schoner als een bemzine motor.
    Voor de km vreters is een elevtrische auto geen optie

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)