
Als tegenwoordig zelfs supercars van hybride technologie gebruik maken, kun je als hete hatchback eigenlijk niet achterblijven. Volkswagen heeft de stap gewaagd en komt in Genève met deze Golf GTE. Je raadt het al: een plug-in hybride GTI-achtige.
De GTE zet een 1,4-liter TSI-benzinemotor van 150 pk naast een dikke elektro-unit met een piekvermogen van 102 pk. Voeg dit bij elkaar en je komt uit op 204 pk en 350 Nm aan gecombineerde zoem- en ontploffings-power. Volledig elektrisch rijden kan ook, tot een afstand van maximaal 50 kilometer en tot een snelheid van 130 km/u.
Snel is de GTE zeker – 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u en een top van 217 km/u, dat zijn geen waarden om je voor te schamen – maar wat je als Nederlandse lease-slaaf natuurlijk vooral wilt weten, is het bijtellingspercentage. Nou vooruit, komt ie: 7 procent. Want de opgegeven CO2-uitstoot is niet meer dan 35 g/km. Bijkomend voordeel van het lage verbruik is ook een kloeke actieradius: 939 km maar liefst. Naast al deze mooie cijfertjes verwent de Golf GTE je ook met de nodige sportieve opsmuk, zoals z'n eigen unieke led-dagrijverlichting en tal van blauwe accenten.
Meer details – zoals de prijs en de datum van introductie – geeft Volkswagen nog niet vrij, maar ga er maar van uit dat ze daar zeer binnenkort mee voor de dag komen.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro
