Volkswagen Golf GTE: plug-in petje

Als tegenwoordig zelfs supercars van hybride technologie gebruik maken, kun je als hete hatchback eigenlijk niet achterblijven. Volkswagen heeft de stap gewaagd en komt in Genève met deze Golf GTE. Je raadt het al: een plug-in hybride GTI-achtige.

De GTE zet een 1,4-liter TSI-benzinemotor van 150 pk naast een dikke elektro-unit met een piekvermogen van 102 pk. Voeg dit bij elkaar en je komt uit op 204 pk en 350 Nm aan gecombineerde zoem- en ontploffings-power. Volledig elektrisch rijden kan ook, tot een afstand van maximaal 50 kilometer en tot een snelheid van 130 km/u.

Snel is de GTE zeker – 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u en een top van 217 km/u, dat zijn geen waarden om je voor te schamen – maar wat je als Nederlandse lease-slaaf natuurlijk vooral wilt weten, is het bijtellingspercentage. Nou vooruit, komt ie: 7 procent. Want de opgegeven CO2-uitstoot is niet meer dan 35 g/km. Bijkomend voordeel van het lage verbruik is ook een kloeke actieradius: 939 km maar liefst. Naast al deze mooie cijfertjes verwent de Golf GTE je ook met de nodige sportieve opsmuk, zoals z'n eigen unieke led-dagrijverlichting en tal van blauwe accenten.

Meer details – zoals de prijs en de datum van introductie – geeft Volkswagen nog niet vrij, maar ga er maar van uit dat ze daar zeer binnenkort mee voor de dag komen.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken