
Dit zien we nu eens graag: één van onze favoriete hete hatchbacks is onthoofd. Zo onaardig als het klinkt als we het zo zeggen, zo veel zin hebben we om deze zomer uit te waaien in deze GTI Cabrio, de snelste open Golf ooit. Lekkerrr.
Aan boord vinden we de welbekende 2.0 TSI-motor met 210 pk en 280 Nm, standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, optioneel aan een dsg-flipperkast. Van 0 naar 100 km/u blaast de dakloze GTI in 7,3 seconden, terwijl het gemiddelde verbruik op slechts 7,6 l/100 km blijft steken. De CO2-uitstoot blijft met 177 g/km binnen de perken.
Standaard is de Golf GTI Cabrio voorzien van een elektrohydraulisch dak (opent in 9,5 seconden, sluit in 11) en een xds-‘sperdifferentieel’ dat de voorremmen gebruikt om doorslippen van individuele wielen tijdens accelereren tegen te gaan. Uiteraard vind je ook de bekende GTI-details terug: rode randjes in de grille en het interieur, luchtinlaat- en spoilerwerk voor en achter, 17-inch velgen (hoewel 18-inch eigenlijk verplicht is) en aluminium pedalen. En ruitjesbekleding.
Vanaf juli staat de GTI Cabrio bij de dealer voor een nog onbekende prijs.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’
