
Nadat VW eerder al een conceptcar de wereld in stuurde, zal op de autosalon van Genève dan eindelijk the real deal staan: de nieuwe generatie Golf GTI. En de wereld van (relatief) betaalbare snelle hatchbacks is weer een stukje mooier.
Bekende design cues zijn er in de vorm van een grille met een rood biesje en sportstoelen met ruitjes. Het onderstel van de auto is uiteraard verlaagd, en een nieuw ontwerp 17-inch velgen is standaard. Zaken als rode remklauwen, een dubbele uitlaat en led-achterlichten ontbreken niet.
De nieuwe GTI komt er in twee uitvoeringen. Standaard krijgt hij 220 pk; met het zogenoemde Performance Pack stijgt dit naar 230 pk. Net als voorheen komt dit vermogen uit een 2,0-liter viercilinder turbomotor, die voorzien kan worden van een handgeschakelde zesbak of een zestraps dsg-transmissie.
Met zijn nette gewicht van 1.251 kilo doet de standaard GTI de 0-tot-100-sprint in 6,4 seconden en bereikt hij een top van 246 km/u. De krachtiger versie accelereert niet of nauwelijks sneller, maar haalt wel een hogere top: 250 km/u. Naast vlotter is de nieuwe GTI uiteraard ook zuiniger – tot 18 procent, maar liefst. De standaard auto met handbak verbruikt gemiddeld slechts 6,0 l/100 km en stoot 139 g/km CO2 uit.
Halverwege maart kun je de nieuwe Golf GTI bestellen – vanaf mei wordt hij geleverd. De Nederlandse importeur geeft een richtprijs op van 33.500 euro.
Meer van TopGear


De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
