Volkswagen Golf GTI: hij is terug

Nadat VW eerder al een conceptcar de wereld in stuurde, zal op de autosalon van Genève dan eindelijk the real deal staan: de nieuwe generatie Golf GTI. En de wereld van (relatief) betaalbare snelle hatchbacks is weer een stukje mooier.

Bekende design cues zijn er in de vorm van een grille met een rood biesje en sportstoelen met ruitjes. Het onderstel van de auto is uiteraard verlaagd, en een nieuw ontwerp 17-inch velgen is standaard. Zaken als rode remklauwen, een dubbele uitlaat en led-achterlichten ontbreken niet.

De nieuwe GTI komt er in twee uitvoeringen. Standaard krijgt hij 220 pk; met het zogenoemde Performance Pack stijgt dit naar 230 pk. Net als voorheen komt dit vermogen uit een 2,0-liter viercilinder turbomotor, die voorzien kan worden van een handgeschakelde zesbak of een zestraps dsg-transmissie.

Met zijn nette gewicht van 1.251 kilo doet de standaard GTI de 0-tot-100-sprint in 6,4 seconden en bereikt hij een top van 246 km/u. De krachtiger versie accelereert niet of nauwelijks sneller, maar haalt wel een hogere top: 250 km/u. Naast vlotter is de nieuwe GTI uiteraard ook zuiniger – tot 18 procent, maar liefst. De standaard auto met handbak verbruikt gemiddeld slechts 6,0 l/100 km en stoot 139 g/km CO2 uit.

Halverwege maart kun je de nieuwe Golf GTI bestellen – vanaf mei wordt hij geleverd. De Nederlandse importeur geeft een richtprijs op van 33.500 euro.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken