Volkswagen Golf GTI TCR: 1e rij-indruk

De Volkswagen Golf GTI TCR: een GTI, maar dan met de genen van zijn toerwagenracende broertje. Dat schept verwachtingen...

Volkswagen Golf GTI TCR 2019
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
Volkswagen Golf GTI TCR 2019

TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen Golf GTI TCR. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Volkswagen Golf GTI TCR
Uitvoering: Die met alles erop en eraan
Locatie: Faro/Portimao, Portugal
Weersomstandigheden: droog, zonnig, 20 graden: lente!

Volkswagen Golf GTI TCR? Wat is dat nou weer?

TCR staat voor Touring Car Racing, de internationale toerwagenklasse waar Volkswagen sinds 2015 met aardig wat succes aan meedoet. Met Golfs, inderdaad. Er is een fabrieksteam, maar Golfs TCR worden voornamelijk ingezet door priveteams. Er zijn er inmiddels zo’n 100 gebouwd, voor zo’n 95.000 euro per stuk. Inderdaad: racen kan goedkoper, maar vooral ook een heel stuk duurder. De toerwagenversie heeft, net als een gewone Golf GTI, ook een tweeliter TSI-motor, maar dan met 350 pk. En soms een DSG-transmissie, maar meestal een sequentiele bak. En een rolkooi. En een woeste hoeveelheid spoilers aan zijn 15 centimeter bredere carrosserie. En hij heeft ook een probleem: je mag er de openbare weg niet mee op…

En dus dacht Volkswagen…

Precies. Waarom maken we niet een speciale versie van de Golf GTI, die het een en ander gemeen heeft met zijn race-broertje? In marketing-termen: is er niet nog een gaatje tussen de GTI Performance en die vierwielaangedreven Golf R?

Dus ik moet me elke morgen langs een rolkooi wringen in m’n Volkswagen Golf GTI TCR?

Nee joh, zo woest is het nou allemaal ook weer niet. Ook die fietsers-onthoofdende achterspoiler blijft achterwege. Er zit gewoon een DSG-bak in (er is geen versie met handbak), en je kunt gewoon je airco en je muziekje aanzetten.

Ah. Dus drie letters erbij, drie kleurtjes, wat stickers en klaar?

Dat nou ook weer niet – zo gemakkelijk heeft VW zich er nou ook weer niet van afgemaakt. Zo levert de Volkswagen Golf GTI TCR 290 pk, wat 45 pk meer is dan in de sterkste Golf GTI, de Performance. Het koppel ligt met 380 Nm ook iets (10 Nm) hoger. Hij heeft een sperdifferentieel voor, om de power wat makkelijker op het asfalt te krijgen.

En net als de R heeft hij twee extra radiateurs, om te helpen met de koeling. Dat mist zijn uitwerking niet: 0-100 km/u gaat nu in 5,6 seconden (bij de Performance is dat 6,2 s). De top is een afgeregelde 250 km/u, maar je kunt ervoor opteren de begrenzer te laten verwijderen: dan loopt ie 260 km/u.

En hij ziet er ook wel wat woester uit

Yep. Daarvoor zorgen bijvoorbeeld de zwart-glanzende splitter voor en diffuser achter, en de eveneens zwarte dakspoiler. Ze steken een behoorlijk eindje uit, dus wees voorzichtig met sadistische verkeersdrempels. Ook de RVS-uitlaten links en rechts zijn speciaal voor de Volkswagen Golf GTI TCR.

En vergeet die wielen niet: zwart en 18, of optioneel 19 inch groot. Er wonen trouwens standaard wat happiger, geperforeerde remschijven in. Oh, en die malle stickers? Geen zorgen: hoeft niet. Sterker: ze zijn een optie van 550 euro, dus laat die lekker in je zak zitten.

Hoe rijdt die Volkswagen Golf GTI TCR?

Nou, snel is ie. De motor pakt ontzettend makkelijk op, en het feit dat je bij 1.800 tpm al je volledige trekkracht ter beschikking hebt, maakt vlotte inhaalacties ook al tot een eitje. Ook de rij-eigenschappen zijn typisch Golf GTI: niet knalhard, maar met voldoende scherpte in het onderstel om je altijd te laten weten wat er gebeurt. Het sperdifferentieel zorgt ervoor dat een bocht uitaccelereren zonder al te veel drama gebeurt. Het onderstuur daarvóór, als je die bocht in wat al te enthousiast duikt, zal ook iedere GTI-rijder bekend voorkomen.

Is die TCR meer dan een Golf met wat extra vermogen?

Eh… nee, eigenlijk niet. Nu kun je nooit veel tegen hebben op wat extra pk’s, maar wie denkt dat dat tot een andere, meer enerverende rij-ervaring leidt, zal bedrogen uitkomen. Let wel: er is helemaal niets mis met de rij-ervaring van een Golf GTI, integendeel. We hadden echter stiekem op iets meer, iets anders, iets nog spannenders gehoopt. Dat krijg je als je hem zo’n naam geeft, tenslotte.

Hij ziet er ietsjes woester uit, maar rijdt, klinkt of voelt niets woester. Kosten doet ie natuurlijk wel neer: vanaf 50.460 euro, wat zo’n vijf mille meer is dan een ‘gewone’ Performance. En als je er een wilt, weet dan dat er maar 75 naar Nederland komen. Raar: de Golf GTI TCR is een fantastisch apparaat, en toch laat hij ons een tikje… onvoldaan achter. Dat hebben we bij een gewone Golf GTI nou nog nooit gehad.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws