
We weten niet of het nu een geniale aandachtstrekker is om de bumpers zo vaal te laten, of dat de verkoper ze beter eventjes had kunnen behandelen voor de verkoop. Het is in ieder geval een bevredigend eerste klusje voor de nieuwe eigenaar van deze Volkswagen Golf VR6, want voor de rest lijkt deze auto in goede staat. Maar of ie 18.500 euro waard is?
Je kijkt hier naar een origineel Nederlandse Golf met 2,8-liter VR6-motor. Ooit werd hij nieuw geleverd in Deventer. Sinds 1996 liet de auto pas 130.000 kilometer asfalt achter zich, dus voor zijn leeftijd heeft ie nog relatief weinig ervaring. Dat zie je ook wel terug aan bijvoorbeeld het gebrek aan instapschade in het interieur. Interessant is dat de eerste eigenaar voor de karige kunststoffen bumpers koos, maar wel een leren interieur liet monteren.
Hoe snel is zo’n Golf VR6?
De VR6-motor maakt dit niet tot een bloedsnelle hete hatchback, maar voor die tijd was de Golf behoorlijk snel. De zescilinder produceert 174 pk en 235 Nm. De 0-100-km/u-tijd is 7,8 seconden, waardoor je alsnog een stuk sneller bent dan een Mazda MX-5 uit die tijd. Of een nieuwe. Deze Golf heeft gelukkig een handbak, want de automaat was aanzienlijk langzamer. De topsnelheid is 220 km/u. De echte reden om voor de VR6 te kiezen is in de eerste plaats het geluid en in de tweede plaats de souplesse van een zescilinder.
Lees ook: Volkswagen bouwde ooit in het geheim deze sleeper-Golf met VR6 en 463 pk
Het is trouwens niet de duurste Golf 3 die je momenteel op de kop kunt tikken. Zo staat er nog een VR6 te koop voor 24.999 euro. Deze heeft 62.000 kilometer op de teller. En nog een Golf VR6 voor 18.950 euro met 88.000 kilometer op de teller. Deze twee Golfjes hebben wél meegespoten bumpers. Al moeten we zeggen dat de kunststof bumpers ook wel hun charme hebben. Interesse? Dan moet je even langs bij Huisman Autotechniek in Lieren.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
8 reacties op “Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Dit was de snelle Golf die betrokken was bij inbraak Drents Museum (en het is geen GTI)

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Nederlander bouwt oude Volkswagen Golf van de Wegenwacht terug naar dienststaat

Deze VW Golf met Volvo-vijfcilinder doet 0-250 in minder dan 10 seconden

VW Golf crasht heel ongelukkig en vliegt óver de vangrails op de Nürburgring

Volkswagen Golf CityStromer is de eerste e-Golf

VW Golf VR6 krijgt klapband bij 350 km/u op rollenbank

Lolreclame: Volkswagen en het oude vrouwtje

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Renault begrenst de Clio op 110 km/u en voor 59 euro halen ze de begrenzer eraf

Handig: sommige mensen hebben autoleningen die langer duren dan hun huwelijk

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Dimitri, mijn vr6 is ook uit ’96 en km teller loopt ook tot 240. Dus dat is niet zo gek. Van ’91 tot ’97 hebben ze qua uiterlijk ook nogal eens wat aangepast. Mijne heeft bijvoorbeeld ook geen vr6 logo aan de zijkanten. En cruise control heb ik nog niet gehad, dit is mn 3e golf. Dus ja zeg het maar 🙂
Klopt wel meer niet aan die auto, VR6 en GTi 16V en 8V en GT hadden standaard bij levering kunststof sierlijsten, dat heeft deze niet.
Bumpers werden destijds in kleur meegespoten bij VR6 en GTi en GT.
En de stuurkolomschakelaar is niet orgineel, standaard heeft deze cruise control en dat zie ik bij deze niet zitten.
Sinds wanneer loopt de kilometerteller van een VR6 tot 240km, voor zover ik weet 260km.
Iets klopt er niet.
@Uit70: smaken verschillen, ik zou niet zo’n Jap willen.
Tsja, VR6 of niet, hetblijft een Golf. Wil je daar echt in gevonden worden en zeker voor dat geld?
Walgelijk!!!…..zo duur! Het is maar een Duitser………..doe mij maar een mx5….veel leuker, mooier…..en beter van kwaliteit
Die bumpers zijn er waarschijnlijk achteraf op gezet. Die kleur lijkt, op het eerste zicht, eikengroen te zijn en die kleur is enkel in 91-92 geleverd. En elke keer als ik een vr6 van 30 jaar oud met 130dk te zien krijg stel ik mij daar zeer veel vragen bij ..
“Interessant is dat de eerste eigenaar voor de karige kunststoffen bumpers koos, maar wel een leren interieur liet monteren.”
Of dat tussendoor iemand na schade er gewoon de goedkoopste bumpers op heeft gezet.