Daar is ie dan: de elektrische Volkswagen Passat. Al noemt het merk hem natuurlijk niet zo. Maak kennis met de Volkswagen ID.7 – het nieuw vlaggenschip van de ID-serie. En een serieuze EV, als de prijs tenminste meezit.
De wielbasis is met ‘bijna drie meter’ net zo lang als die van de ID.Buzz. Ga er maar vanuit dat je achterin de beentjes wel kunt strekken. De totale lengte van de auto is 4,96 meter en de hoogte is 1,54 meter. Het relatief lage dak is uiteraard vanwege de aerodynamica.
Volkswagen mikt met de ID.7 op het E-segment. Het is dus geen concurrent van de Tesla Model 3, maar eerder van de Model S. De wielbasis van bijvoorbeeld een Mercedes EQE is nèt iets groter. Qua actieradius doet de Volkswagen in ieder geval niet onder voor de aartsrivalen want de ID.7 heeft de grootste accu van VW ooit.
De actieradius van de Volkswagen ID.7
De batterij van de Pro S-uitvoering meet maar liefst 86 kWh en kan laden met een snelheid tot 200 kW. Die grote accu moet zorgen voor een actieradius van 700 kilometer. Kijk, dat begint ergens op te lijken, toch? De ID.7 is ook te bestellen met een 77-kWh accu, die goed is voor een actieradius van 615 kilometer. Ook prima.
De Volkswagen staat op hetzelfde MEB-platform waar ook de andere ID-modellen op staan. Wel krijgt de sedan een nieuwe elektromotor die goed is voor 286 pk. Er is vooralsnog niets bekend over andere uitvoeringen.
Omdat de ID.7 het vlaggenschip van de elektrische line-up is, vind je wat leuke features in de cabine. Zo hoef je de ventilatie niet met je handen in te stellen, maar kun je via het scherm de luchtstroom instellen. Of je kunt via spraakbediening klagen over koude handen. Elektromotoren stellen dan de roostertjes bij. Als je in de buurt van de auto komt, springt de airco of verwarming automatisch al aan.
Slim glazen dak
Het slimme zonnedak dat je kent van Porsche, vind je nu ook bij Volkswagen. Met een druk op de knop (of wederom: via spraakbediening) wordt het optionele glazen dak volledig transparant of juist verduisterd. Ook nieuw voor Volkswagen is een head-up display met augmented reality. Het scherm projecteert volgens VW wegmarkeringen of snelheidsaanduidingen direct op de weg en in het blikveld van de bestuurder.
Blijkbaar zitten er ook sensoren in de stoelen die de temperatuur van je billen meten. Vindt de Volkswagen je zitvlees te warm of te koud, dan activeert hij automatisch de stoelkoeling of juist de stoelverwarming. Hopelijk kun je dat ook uitzetten. En over zelfstandigheid gesproken: de Volkswagen ID.7 kan helemaal zelf in- en uitparkeren. Waar kennen we dat van? Tesla, iemand?
Wat moet de Volkswagen ID.7 gaan kosten?
Wat de prijs van de Volkswagen ID.7 moet worden, blijft nog even een vraag. Gezien het feit dat het een vlaggenschip is, zal ie waarschijnlijk boven de ID.5 uitkomen en die doet momenteel minimaal 53.000 euro…
Henk heeft op 17 april 2023 geschreven:
Wow VW maakt echt stappen. De ID4 is al veel meer value for money dan een Mustang-E een Polestar 2 of een Tesla Y, maar dit is echt next level.