
Zie hier: de nieuwe Volkswagen ID.7 Tourer. Het is de stationwagenversie van de ID.7 en hij heet inderdaad niet Variant. Laten we beginnen met de belangrijkste cijfers: 605 en 1.714. Dit is niet het vermogen en het koppel (dat bewaren ze voor de ID.7 GTX, toch?), maar de bagageruimte in liters. De wereld heeft stationwagens nodig – dus we zijn blij dat ie er is.
Naast genoeg ruimte voor de bagage van het hele gezin inclusief vriendjes en vriendinnetjes, heeft de ID.7 Tourer ook genoeg vermogen. Onderhuids deelt de Tourer alles met de gewone ID.7. Er is een elektromotor die de achterwielen aandrijft en zorgt voor 286 pk. Bij de lancering kun je in Nederland alleen nog de Pro-uitvoering bestellen, later volgt de Pro S.
De actieradius van de Volkswagen ID.7 Tourer
Beide uitvoeringen krijgen hetzelfde vermogen, maar hebben verschillende batterijen. De Pro wordt geleverd met een 77-kWh batterij die zorgt voor 603 kilometer aan actieradius. Dit is nog geen 15 kilometer minder dan de sedan. De Pro S heeft een accu van 86 kWh waarmee je 685 kilometer ver komt. Opladen kan dan weer tot 175 kW waarmee je binnen 30 minuten van 10 naar 80 procent kunt laden.
Een ander verschil met de sedan is dat de Volkswagen ID.7 Tourer nieuw voor- en achterverlichting krijgt waarbij voor én achter de VW-logo’s ook licht geven. We vermoeden dat deze feature uiteindelijk ook wel op de sedan gaat komen. De lengte en breedte zijn verder gelijk aan de sedan. Parkeren met de stationwagen zou dus niet lastiger moeten zijn.
Het interieur is ook nagenoeg hetzelfde als de sedan. Wel krijgt de Tourer een aangepast head-up display waar nu Apple CarPlay en Android Auto te zien zijn. Handig, want zo zie je de navigatie van je telefoon eindelijk op de voorruit. Ook is er ChatGPT aan boord, de IDA stemassistent, een ‘Wellness’-app en natuurlijk een berg aan rijassistenten.
Wanneer komt de Volkswagen ID.7 Tourer naar Nederland?
Volgens Volkswagen is deze EV geschikt voor ‘zowel zakelijk als privégebruik’. Wat je ervoor gaat betalen als auto van de zaak of eigen auto is nog niet bekend. Om je een beetje in de goede denkrichting te helpen; de gewone ID.7 gaat voor tenminste 61.490 euro (61.165 euro in België). Tegen de zomer van dit jaar hoopt Volkswagen de Tourer in de Nederlandse showrooms te hebben. Plaats echter nog niet te vroeg je bestelling, want er is ook nog een ID.7 GTX onderweg.
2 reacties op “De ID.7 Tourer is de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen ID.7 haalt bijna 800 kilometer op één volle accu

Is de Volkswagen ID.7 GTX Tourer de snelle EV-stationwagen die je wilt? (review)

De ID.7 Tourer GTX is gewoon weer een lekkere snelle stationwagen van Volkswagen

Prijs VW ID.7 Tourer: Dit kost de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen

Volkswagen ID.7 review: Hoe rijdt de elektrische tegenhanger van de Passat?

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Met zo’n auto moet je een caravan kunnen trekken.
Wat mag deze trekken?
Ik hoop toch minstens 1500kg
Gave bak! Dit wordt mijn volgende leaseauto.