
Zie hier: de nieuwe Volkswagen ID.7 Tourer. Het is de stationwagenversie van de ID.7 en hij heet inderdaad niet Variant. Laten we beginnen met de belangrijkste cijfers: 605 en 1.714. Dit is niet het vermogen en het koppel (dat bewaren ze voor de ID.7 GTX, toch?), maar de bagageruimte in liters. De wereld heeft stationwagens nodig – dus we zijn blij dat ie er is.
Naast genoeg ruimte voor de bagage van het hele gezin inclusief vriendjes en vriendinnetjes, heeft de ID.7 Tourer ook genoeg vermogen. Onderhuids deelt de Tourer alles met de gewone ID.7. Er is een elektromotor die de achterwielen aandrijft en zorgt voor 286 pk. Bij de lancering kun je in Nederland alleen nog de Pro-uitvoering bestellen, later volgt de Pro S.
De actieradius van de Volkswagen ID.7 Tourer
Beide uitvoeringen krijgen hetzelfde vermogen, maar hebben verschillende batterijen. De Pro wordt geleverd met een 77-kWh batterij die zorgt voor 603 kilometer aan actieradius. Dit is nog geen 15 kilometer minder dan de sedan. De Pro S heeft een accu van 86 kWh waarmee je 685 kilometer ver komt. Opladen kan dan weer tot 175 kW waarmee je binnen 30 minuten van 10 naar 80 procent kunt laden.
Een ander verschil met de sedan is dat de Volkswagen ID.7 Tourer nieuw voor- en achterverlichting krijgt waarbij voor én achter de VW-logo’s ook licht geven. We vermoeden dat deze feature uiteindelijk ook wel op de sedan gaat komen. De lengte en breedte zijn verder gelijk aan de sedan. Parkeren met de stationwagen zou dus niet lastiger moeten zijn.
Het interieur is ook nagenoeg hetzelfde als de sedan. Wel krijgt de Tourer een aangepast head-up display waar nu Apple CarPlay en Android Auto te zien zijn. Handig, want zo zie je de navigatie van je telefoon eindelijk op de voorruit. Ook is er ChatGPT aan boord, de IDA stemassistent, een ‘Wellness’-app en natuurlijk een berg aan rijassistenten.
Wanneer komt de Volkswagen ID.7 Tourer naar Nederland?
Volgens Volkswagen is deze EV geschikt voor ‘zowel zakelijk als privégebruik’. Wat je ervoor gaat betalen als auto van de zaak of eigen auto is nog niet bekend. Om je een beetje in de goede denkrichting te helpen; de gewone ID.7 gaat voor tenminste 61.490 euro (61.165 euro in België). Tegen de zomer van dit jaar hoopt Volkswagen de Tourer in de Nederlandse showrooms te hebben. Plaats echter nog niet te vroeg je bestelling, want er is ook nog een ID.7 GTX onderweg.
2 reacties op “De ID.7 Tourer is de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen ID.7 haalt bijna 800 kilometer op één volle accu

Is de Volkswagen ID.7 GTX Tourer de snelle EV-stationwagen die je wilt? (review)

De ID.7 Tourer GTX is gewoon weer een lekkere snelle stationwagen van Volkswagen

Prijs VW ID.7 Tourer: Dit kost de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen

Volkswagen ID.7 review: Hoe rijdt de elektrische tegenhanger van de Passat?

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Gordelverklikker geliquideerd in Amsterdam: ‘Ik heb nergens spijt van’

In dit vakantieland is het binnenkort verplicht om een zwaailicht mee te nemen

Nu niemand meer een Tesla Model Y koopt, is een heel ander soort auto ineens de populairste in Europa

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

Met zo’n auto moet je een caravan kunnen trekken.
Wat mag deze trekken?
Ik hoop toch minstens 1500kg
Gave bak! Dit wordt mijn volgende leaseauto.