
Tesla-killer. De term is sinds de introductie van eerste Model S-concurrent vakkundig doodgemept met de clichéhamer. Nu zul je links en rechts berichten zien dat deze Volkswagen ID. Aero de Tesla-killer moet worden, maar voor Nederland is ie al te laat. Tesla verkocht in Nederland vorig jaar al vier modellen en dit jaar pas één. Een trap geven terwijl ie al ligt, zou wreed zijn.
We dwalen af. Je kijkt nog naar een studiemodel, maar de definitieve productieversie van deze Volkswagen ID. Aero zal in de tweede helft van 2023 gelanceerd worden in Europa. Hij is gebouwd op VW’s MEB-platform en hij krijgt een batterij van 77 kWh voor een bereik van 620 kilometer. Dat is een prima actieradius, met dank aan een luchtweerstandscoëfficiënt is 0,23. De hoge Volkswagen ID.5 met dezelfde accu komt slechts 516 kilometer ver.
Geen deurgrepen meer, maar aanraakpaneeltjes
Verder is Volkswagen voorlopig een beetje terughoudend met details. Hij heeft tweekleurige 22-inch wielen, is bijna vijf meter lang en, eh… het dak is hoogglans zwart. Een interessant feitje is dat de deurgrepen volledig zijn uitgeroeid voor het verlagen van de luchtweerstand.
Wat overblijft zijn een soort aanraakgevoelige paneeltjes. Dat is vragen om problemen als de accu een keer dood is of als de brandweer je moet bevrijden bij een ongeluk. Daar zullen ze bij VW vast over nagedacht hebben. We zijn benieuwd of de productieversie niet gewoon deurgrepen heeft.
Wordt de prijs van de Volkswagen ID. Aero?
De prijs van de Volkswagen ID. Aero is nog niet bekend. Hoewel Volkswagen spreek over ‘premium’, zal ie waarschijnlijk nog wel een stukje aantrekkelijker geprijsd zijn dan bijvoorbeeld een Mercedes EQE van 80.000 euro. Qua formaat komt ie wel overeen met de Mercedes. De ID.5 met 77-kWh accu kost trouwens 50.000 euro, dus zoek de prijs ergens tussen de twee in.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
9 reacties op “De Volkswagen ID. Aero zou een Tesla-killer zijn als de Model S niet al dood was in Nederland”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Akees je bent toch gek als je een Tesla Model S koopt als je voor minder geld een Mercedes EQS hebt? Dat is de echte reden waarom niemand meer die Model S koopt. Hoeveel smoesjes van Musk jij ook papegaait.
Akees waarom zou je een Tesla S kopen als je voor minder geld een Mercedes EQS hebt? Dan ben je toch ziende blind??
Weer een fanboy die de realiteit niet durft te erkennen. Tesla is achterhaalt. Zodra echte autobouwers meer capaciteit hebben, is het klaar met Tesla.
Beste redactie, misschien wat research doen? Net als elke model 3 en Y is ook elke model S die van de band rolt al verkocht voor hij het asfalt raakt. De S is gewoon nog niet aan deze kant vd plas geraakt omdat ze de vraag elders niet aan kunnen.
Het is eigenlijk een belediging om deze strakke bak met zo’n Tesla barrel te vergelijken.
Vandaar dat de verkopen van Tesla als geheel in Nederland jaar op jaar 40% afnemen. Allemaal excuses van de fanboys. Zodra early-adapters voorzien zijn, is het gebeurd met Tesla. Nederland was een koploper in de groei, loopt nu voorop met de krimp. Zoals elders vermeld: de concurrentie gaat ze aan alle kanten voorbij. Het is een kwestie van tijd voordat het Tesla imperium in elkaar zakt en dan kan Musk zich volledig op zijn andere piramide spel richten: crypto.
De model S is niet ‘dood in Nederland’, hij wordt simpelweg niet meer geleverd buiten de VS sinds de refresh in 2020/2021 totdat die markt wat meer verzadigd is. Goh, wat gek dat de verkoopcijfers hier de afgelopen twee jaar nihil zijn dan hè… Het feit dat men zich bij dit soort matige artikelen in de gekste bochten wringt om maar het woord Tesla in de titel te verwerken, omdat anders niemand erop klikt, zegt eigenlijk al genoeg.
De hype is voorbij. De concurrenten zijn goedkoper en beter.
“met dank aan een luchtweerstandscoëfficiënt is 0,23”. Nee joh! In de cW waarde wordt het frontaal oppervlak juist niet meegenomen, terwijl dat is het grootste verschil met de ID5 is.