
Tesla-killer. De term is sinds de introductie van eerste Model S-concurrent vakkundig doodgemept met de clichéhamer. Nu zul je links en rechts berichten zien dat deze Volkswagen ID. Aero de Tesla-killer moet worden, maar voor Nederland is ie al te laat. Tesla verkocht in Nederland vorig jaar al vier modellen en dit jaar pas één. Een trap geven terwijl ie al ligt, zou wreed zijn.
We dwalen af. Je kijkt nog naar een studiemodel, maar de definitieve productieversie van deze Volkswagen ID. Aero zal in de tweede helft van 2023 gelanceerd worden in Europa. Hij is gebouwd op VW’s MEB-platform en hij krijgt een batterij van 77 kWh voor een bereik van 620 kilometer. Dat is een prima actieradius, met dank aan een luchtweerstandscoëfficiënt is 0,23. De hoge Volkswagen ID.5 met dezelfde accu komt slechts 516 kilometer ver.
Geen deurgrepen meer, maar aanraakpaneeltjes
Verder is Volkswagen voorlopig een beetje terughoudend met details. Hij heeft tweekleurige 22-inch wielen, is bijna vijf meter lang en, eh… het dak is hoogglans zwart. Een interessant feitje is dat de deurgrepen volledig zijn uitgeroeid voor het verlagen van de luchtweerstand.
Wat overblijft zijn een soort aanraakgevoelige paneeltjes. Dat is vragen om problemen als de accu een keer dood is of als de brandweer je moet bevrijden bij een ongeluk. Daar zullen ze bij VW vast over nagedacht hebben. We zijn benieuwd of de productieversie niet gewoon deurgrepen heeft.
Wordt de prijs van de Volkswagen ID. Aero?
De prijs van de Volkswagen ID. Aero is nog niet bekend. Hoewel Volkswagen spreek over ‘premium’, zal ie waarschijnlijk nog wel een stukje aantrekkelijker geprijsd zijn dan bijvoorbeeld een Mercedes EQE van 80.000 euro. Qua formaat komt ie wel overeen met de Mercedes. De ID.5 met 77-kWh accu kost trouwens 50.000 euro, dus zoek de prijs ergens tussen de twee in.
9 reacties op “De Volkswagen ID. Aero zou een Tesla-killer zijn als de Model S niet al dood was in Nederland”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’

Akees je bent toch gek als je een Tesla Model S koopt als je voor minder geld een Mercedes EQS hebt? Dat is de echte reden waarom niemand meer die Model S koopt. Hoeveel smoesjes van Musk jij ook papegaait.
Akees waarom zou je een Tesla S kopen als je voor minder geld een Mercedes EQS hebt? Dan ben je toch ziende blind??
Weer een fanboy die de realiteit niet durft te erkennen. Tesla is achterhaalt. Zodra echte autobouwers meer capaciteit hebben, is het klaar met Tesla.
Beste redactie, misschien wat research doen? Net als elke model 3 en Y is ook elke model S die van de band rolt al verkocht voor hij het asfalt raakt. De S is gewoon nog niet aan deze kant vd plas geraakt omdat ze de vraag elders niet aan kunnen.
Het is eigenlijk een belediging om deze strakke bak met zo’n Tesla barrel te vergelijken.
Vandaar dat de verkopen van Tesla als geheel in Nederland jaar op jaar 40% afnemen. Allemaal excuses van de fanboys. Zodra early-adapters voorzien zijn, is het gebeurd met Tesla. Nederland was een koploper in de groei, loopt nu voorop met de krimp. Zoals elders vermeld: de concurrentie gaat ze aan alle kanten voorbij. Het is een kwestie van tijd voordat het Tesla imperium in elkaar zakt en dan kan Musk zich volledig op zijn andere piramide spel richten: crypto.
De model S is niet ‘dood in Nederland’, hij wordt simpelweg niet meer geleverd buiten de VS sinds de refresh in 2020/2021 totdat die markt wat meer verzadigd is. Goh, wat gek dat de verkoopcijfers hier de afgelopen twee jaar nihil zijn dan hè… Het feit dat men zich bij dit soort matige artikelen in de gekste bochten wringt om maar het woord Tesla in de titel te verwerken, omdat anders niemand erop klikt, zegt eigenlijk al genoeg.
De hype is voorbij. De concurrenten zijn goedkoper en beter.
“met dank aan een luchtweerstandscoëfficiënt is 0,23”. Nee joh! In de cW waarde wordt het frontaal oppervlak juist niet meegenomen, terwijl dat is het grootste verschil met de ID5 is.