Tesla-killer. De term is sinds de introductie van eerste Model S-concurrent vakkundig doodgemept met de clichéhamer. Nu zul je links en rechts berichten zien dat deze Volkswagen ID. Aero de Tesla-killer moet worden, maar voor Nederland is ie al te laat. Tesla verkocht in Nederland vorig jaar al vier modellen en dit jaar pas één. Een trap geven terwijl ie al ligt, zou wreed zijn.

We dwalen af. Je kijkt nog naar een studiemodel, maar de definitieve productieversie van deze Volkswagen ID. Aero zal in de tweede helft van 2023 gelanceerd worden in Europa. Hij is gebouwd op VW’s MEB-platform en hij krijgt een batterij van 77 kWh voor een bereik van 620 kilometer. Dat is een prima actieradius, met dank aan een luchtweerstandscoëfficiënt is 0,23. De hoge Volkswagen ID.5 met dezelfde accu komt slechts 516 kilometer ver.

Geen deurgrepen meer, maar aanraakpaneeltjes

Verder is Volkswagen voorlopig een beetje terughoudend met details. Hij heeft tweekleurige 22-inch wielen, is bijna vijf meter lang en, eh… het dak is hoogglans zwart. Een interessant feitje is dat de deurgrepen volledig zijn uitgeroeid voor het verlagen van de luchtweerstand.

Wat overblijft zijn een soort aanraakgevoelige paneeltjes. Dat is vragen om problemen als de accu een keer dood is of als de brandweer je moet bevrijden bij een ongeluk. Daar zullen ze bij VW vast over nagedacht hebben. We zijn benieuwd of de productieversie niet gewoon deurgrepen heeft.

Wordt de prijs van de Volkswagen ID. Aero?

De prijs van de Volkswagen ID. Aero is nog niet bekend. Hoewel Volkswagen spreek over ‘premium’, zal ie waarschijnlijk nog wel een stukje aantrekkelijker geprijsd zijn dan bijvoorbeeld een Mercedes EQE van 80.000 euro. Qua formaat komt ie wel overeen met de Mercedes. De ID.5 met 77-kWh accu kost trouwens 50.000 euro, dus zoek de prijs ergens tussen de twee in.

Advertentie

Reacties

  • Klaas says at 1 juli 2022:

    Akees je bent toch gek als je een Tesla Model S koopt als je voor minder geld een Mercedes EQS hebt? Dat is de echte reden waarom niemand meer die Model S koopt. Hoeveel smoesjes van Musk jij ook papegaait.

    Reply
  • Klaas says at 1 juli 2022:

    Akees waarom zou je een Tesla S kopen als je voor minder geld een Mercedes EQS hebt? Dan ben je toch ziende blind??

    Reply
  • @ Akees says at 30 juni 2022:

    Weer een fanboy die de realiteit niet durft te erkennen. Tesla is achterhaalt. Zodra echte autobouwers meer capaciteit hebben, is het klaar met Tesla.

    Reply
  • Akees says at 29 juni 2022:

    Beste redactie, misschien wat research doen? Net als elke model 3 en Y is ook elke model S die van de band rolt al verkocht voor hij het asfalt raakt. De S is gewoon nog niet aan deze kant vd plas geraakt omdat ze de vraag elders niet aan kunnen.

    Reply
  • The Dutch Guy says at 28 juni 2022:

    Het is eigenlijk een belediging om deze strakke bak met zo’n Tesla barrel te vergelijken.

    Reply
  • @pred says at 28 juni 2022:

    Vandaar dat de verkopen van Tesla als geheel in Nederland jaar op jaar 40% afnemen. Allemaal excuses van de fanboys. Zodra early-adapters voorzien zijn, is het gebeurd met Tesla. Nederland was een koploper in de groei, loopt nu voorop met de krimp. Zoals elders vermeld: de concurrentie gaat ze aan alle kanten voorbij. Het is een kwestie van tijd voordat het Tesla imperium in elkaar zakt en dan kan Musk zich volledig op zijn andere piramide spel richten: crypto.

    Reply
  • Pred says at 28 juni 2022:

    De model S is niet ‘dood in Nederland’, hij wordt simpelweg niet meer geleverd buiten de VS sinds de refresh in 2020/2021 totdat die markt wat meer verzadigd is. Goh, wat gek dat de verkoopcijfers hier de afgelopen twee jaar nihil zijn dan hè… Het feit dat men zich bij dit soort matige artikelen in de gekste bochten wringt om maar het woord Tesla in de titel te verwerken, omdat anders niemand erop klikt, zegt eigenlijk al genoeg.

    Reply
  • Tesla is sowieso al dood in NL says at 28 juni 2022:

    De hype is voorbij. De concurrenten zijn goedkoper en beter.

    Reply
  • Leon says at 27 juni 2022:

    “met dank aan een luchtweerstandscoëfficiënt is 0,23”. Nee joh! In de cW waarde wordt het frontaal oppervlak juist niet meegenomen, terwijl dat is het grootste verschil met de ID5 is.

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie