
Tesla-killer. De term is sinds de introductie van eerste Model S-concurrent vakkundig doodgemept met de clichéhamer. Nu zul je links en rechts berichten zien dat deze Volkswagen ID. Aero de Tesla-killer moet worden, maar voor Nederland is ie al te laat. Tesla verkocht in Nederland vorig jaar al vier modellen en dit jaar pas één. Een trap geven terwijl ie al ligt, zou wreed zijn.
We dwalen af. Je kijkt nog naar een studiemodel, maar de definitieve productieversie van deze Volkswagen ID. Aero zal in de tweede helft van 2023 gelanceerd worden in Europa. Hij is gebouwd op VW’s MEB-platform en hij krijgt een batterij van 77 kWh voor een bereik van 620 kilometer. Dat is een prima actieradius, met dank aan een luchtweerstandscoëfficiënt is 0,23. De hoge Volkswagen ID.5 met dezelfde accu komt slechts 516 kilometer ver.
Geen deurgrepen meer, maar aanraakpaneeltjes
Verder is Volkswagen voorlopig een beetje terughoudend met details. Hij heeft tweekleurige 22-inch wielen, is bijna vijf meter lang en, eh… het dak is hoogglans zwart. Een interessant feitje is dat de deurgrepen volledig zijn uitgeroeid voor het verlagen van de luchtweerstand.
Wat overblijft zijn een soort aanraakgevoelige paneeltjes. Dat is vragen om problemen als de accu een keer dood is of als de brandweer je moet bevrijden bij een ongeluk. Daar zullen ze bij VW vast over nagedacht hebben. We zijn benieuwd of de productieversie niet gewoon deurgrepen heeft.
Wordt de prijs van de Volkswagen ID. Aero?
De prijs van de Volkswagen ID. Aero is nog niet bekend. Hoewel Volkswagen spreek over ‘premium’, zal ie waarschijnlijk nog wel een stukje aantrekkelijker geprijsd zijn dan bijvoorbeeld een Mercedes EQE van 80.000 euro. Qua formaat komt ie wel overeen met de Mercedes. De ID.5 met 77-kWh accu kost trouwens 50.000 euro, dus zoek de prijs ergens tussen de twee in.
9 reacties op “De Volkswagen ID. Aero zou een Tesla-killer zijn als de Model S niet al dood was in Nederland”
Laat een antwoord achter aan @ Akees Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Akees je bent toch gek als je een Tesla Model S koopt als je voor minder geld een Mercedes EQS hebt? Dat is de echte reden waarom niemand meer die Model S koopt. Hoeveel smoesjes van Musk jij ook papegaait.
Akees waarom zou je een Tesla S kopen als je voor minder geld een Mercedes EQS hebt? Dan ben je toch ziende blind??
Weer een fanboy die de realiteit niet durft te erkennen. Tesla is achterhaalt. Zodra echte autobouwers meer capaciteit hebben, is het klaar met Tesla.
Beste redactie, misschien wat research doen? Net als elke model 3 en Y is ook elke model S die van de band rolt al verkocht voor hij het asfalt raakt. De S is gewoon nog niet aan deze kant vd plas geraakt omdat ze de vraag elders niet aan kunnen.
Het is eigenlijk een belediging om deze strakke bak met zo’n Tesla barrel te vergelijken.
Vandaar dat de verkopen van Tesla als geheel in Nederland jaar op jaar 40% afnemen. Allemaal excuses van de fanboys. Zodra early-adapters voorzien zijn, is het gebeurd met Tesla. Nederland was een koploper in de groei, loopt nu voorop met de krimp. Zoals elders vermeld: de concurrentie gaat ze aan alle kanten voorbij. Het is een kwestie van tijd voordat het Tesla imperium in elkaar zakt en dan kan Musk zich volledig op zijn andere piramide spel richten: crypto.
De model S is niet ‘dood in Nederland’, hij wordt simpelweg niet meer geleverd buiten de VS sinds de refresh in 2020/2021 totdat die markt wat meer verzadigd is. Goh, wat gek dat de verkoopcijfers hier de afgelopen twee jaar nihil zijn dan hè… Het feit dat men zich bij dit soort matige artikelen in de gekste bochten wringt om maar het woord Tesla in de titel te verwerken, omdat anders niemand erop klikt, zegt eigenlijk al genoeg.
De hype is voorbij. De concurrenten zijn goedkoper en beter.
“met dank aan een luchtweerstandscoëfficiënt is 0,23”. Nee joh! In de cW waarde wordt het frontaal oppervlak juist niet meegenomen, terwijl dat is het grootste verschil met de ID5 is.