
Tesla-killer. De term is sinds de introductie van eerste Model S-concurrent vakkundig doodgemept met de clichéhamer. Nu zul je links en rechts berichten zien dat deze Volkswagen ID. Aero de Tesla-killer moet worden, maar voor Nederland is ie al te laat. Tesla verkocht in Nederland vorig jaar al vier modellen en dit jaar pas één. Een trap geven terwijl ie al ligt, zou wreed zijn.
We dwalen af. Je kijkt nog naar een studiemodel, maar de definitieve productieversie van deze Volkswagen ID. Aero zal in de tweede helft van 2023 gelanceerd worden in Europa. Hij is gebouwd op VW’s MEB-platform en hij krijgt een batterij van 77 kWh voor een bereik van 620 kilometer. Dat is een prima actieradius, met dank aan een luchtweerstandscoëfficiënt is 0,23. De hoge Volkswagen ID.5 met dezelfde accu komt slechts 516 kilometer ver.
Geen deurgrepen meer, maar aanraakpaneeltjes
Verder is Volkswagen voorlopig een beetje terughoudend met details. Hij heeft tweekleurige 22-inch wielen, is bijna vijf meter lang en, eh… het dak is hoogglans zwart. Een interessant feitje is dat de deurgrepen volledig zijn uitgeroeid voor het verlagen van de luchtweerstand.
Wat overblijft zijn een soort aanraakgevoelige paneeltjes. Dat is vragen om problemen als de accu een keer dood is of als de brandweer je moet bevrijden bij een ongeluk. Daar zullen ze bij VW vast over nagedacht hebben. We zijn benieuwd of de productieversie niet gewoon deurgrepen heeft.
Wordt de prijs van de Volkswagen ID. Aero?
De prijs van de Volkswagen ID. Aero is nog niet bekend. Hoewel Volkswagen spreek over ‘premium’, zal ie waarschijnlijk nog wel een stukje aantrekkelijker geprijsd zijn dan bijvoorbeeld een Mercedes EQE van 80.000 euro. Qua formaat komt ie wel overeen met de Mercedes. De ID.5 met 77-kWh accu kost trouwens 50.000 euro, dus zoek de prijs ergens tussen de twee in.
9 reacties op “De Volkswagen ID. Aero zou een Tesla-killer zijn als de Model S niet al dood was in Nederland”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?

Akees je bent toch gek als je een Tesla Model S koopt als je voor minder geld een Mercedes EQS hebt? Dat is de echte reden waarom niemand meer die Model S koopt. Hoeveel smoesjes van Musk jij ook papegaait.
Akees waarom zou je een Tesla S kopen als je voor minder geld een Mercedes EQS hebt? Dan ben je toch ziende blind??
Weer een fanboy die de realiteit niet durft te erkennen. Tesla is achterhaalt. Zodra echte autobouwers meer capaciteit hebben, is het klaar met Tesla.
Beste redactie, misschien wat research doen? Net als elke model 3 en Y is ook elke model S die van de band rolt al verkocht voor hij het asfalt raakt. De S is gewoon nog niet aan deze kant vd plas geraakt omdat ze de vraag elders niet aan kunnen.
Het is eigenlijk een belediging om deze strakke bak met zo’n Tesla barrel te vergelijken.
Vandaar dat de verkopen van Tesla als geheel in Nederland jaar op jaar 40% afnemen. Allemaal excuses van de fanboys. Zodra early-adapters voorzien zijn, is het gebeurd met Tesla. Nederland was een koploper in de groei, loopt nu voorop met de krimp. Zoals elders vermeld: de concurrentie gaat ze aan alle kanten voorbij. Het is een kwestie van tijd voordat het Tesla imperium in elkaar zakt en dan kan Musk zich volledig op zijn andere piramide spel richten: crypto.
De model S is niet ‘dood in Nederland’, hij wordt simpelweg niet meer geleverd buiten de VS sinds de refresh in 2020/2021 totdat die markt wat meer verzadigd is. Goh, wat gek dat de verkoopcijfers hier de afgelopen twee jaar nihil zijn dan hè… Het feit dat men zich bij dit soort matige artikelen in de gekste bochten wringt om maar het woord Tesla in de titel te verwerken, omdat anders niemand erop klikt, zegt eigenlijk al genoeg.
De hype is voorbij. De concurrenten zijn goedkoper en beter.
“met dank aan een luchtweerstandscoëfficiënt is 0,23”. Nee joh! In de cW waarde wordt het frontaal oppervlak juist niet meegenomen, terwijl dat is het grootste verschil met de ID5 is.