
Busjes van Volkswagen zijn er voor kampeerders, bouwlui en jongeren in de jaren ’60 en ’70 die de wereld wilden verbeteren. Maar Volkswagen bouwde nooit een Transporter, Caddy of T1 puur gericht op vermogen en sportiviteit. Her en der zie je een model met een opgepompte zescilinder en een leuk bumperpakket, maar het merk zelf durfde zoiets nooit aan. Tot nu, want Volkswagen presenteert vandaag de ID. Buzz GTX.
Dit elektrische busje treedt in de voetsporen van de GTX-versies van bijvoorbeeld de ID.3 en ID.7. Je kunt hem straks ook bestellen als Samba-GTX. Hierbij is de wielbasis verlengd en bestaat het dak voornamelijk uit een panoramisch geheel. Dit dak moet het jaren ’50 gevoel terugbrengen in de bus. Matrasje achterin en je hebt een sportieve California, een soort van.
De GTX-variant van de ID. Buzz heeft een sterkere elektromotor aan boord die 340 pk levert en 650 Nm aan koppel. Dit zorgt, in combinatie met een vierwielaandrijfsysteem, ervoor dat de bus in zo’n 6,5 seconden naar de 100 km/u schiet. De ID. Buzz heeft dus meer vermogen dan de nieuwste Golf GTI. Maar aan het stoplicht kom je net tekort om de GTI bij te houden. Die gaat namelijk drie tienden sneller naar de 100 km/u vanuit stilstand.
Sterker accu-pakket aan boord van de Volkswagen ID. Buzz GTX
De Volkswagen ID. Buzz GTX krijgt een nieuw accupakket van Volkswagen. De accu meet nu 79 kWh in de normale versie en in de verlengde versie heeft hij maar liefst 86 kWh. De actieradius van de ID. Buzz GTX is onbekend. Door de sterkere accu en vierwielaandrijving, mag de GTX een zware caravan naar Zuid-Frankrijk trekken. Dit kost wel wat meer tussenstops bij de laadpaal, maar hier is over nagedacht. De snellere Buzz is uitgerust met een snellaadfunctie waarmee je de accu driekwart kan opladen in 25 minuten.
Tijdens je laadstop, kun je je vermaken met het vernieuwde infotainmentsysteem. Net als in andere nieuwe VW’s wordt hier ChatGPT geïntroduceerd. Wanneer je uitgebabbeld bent met de computer kan je op het 33 centimeter scherm ook lekker een filmpje kijken. Of natuurlijk uit het panoramisch dak turen als je de Samba-uitvoering hebt.
Vanbinnen en vanbuiten sportiever
Je ziet direct het verschil tussen de GTX en een normale ID. Buzz. De voorkant van de GTX komt met een honingraatgrille, pijlvormige dagrijverlichting en wat hoogglanszwarte details. Optioneel kan je nog kiezen voor 21-inch lichtmetalen velgen in verschillende designs.
Het interieur krijgt standaard zwarte hemelbekleding, rode stiksels en een diamantpatroon in de stoelen. Vanbinnen ademt het een beetje GTI. We verwachten de tweede helft van dit jaar meer informatie over de prijzen en levergegevens. Een normale ID. Buzz kost je minimaal 56.990 euro in Nederland en 56.507 euro in België. Daar zal Volkswagen nog wel wat bovenop doen voor de ID. Buzz GTX.
2 reacties op “De Volkswagen ID. Buzz GTX heeft meer vermogen dan een nieuwe Golf GTI”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Pechgevallen met elektrische auto’s in Nederland stijgt enorm, wat gaat er mis

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Waarom hoeven Flixbus-chauffeurs eigenlijk helemaal geen rijbewijs te hebben?

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Waarom er nu een enorme run op dieselbusjes plaatsvindt in Nederland

Deze bizarre tweekoppige bus kun je echt bestellen bij Citroën (en daar is een goede reden voor)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

kan me herinneren dat er een T4 VR6 uit fabriek geleverd zijn geweest.
Echt hoor, wie schrijft deze stukjes… Zin onder de titel al fout. Gebeurt nogal vaak TopGear!