
Busjes van Volkswagen zijn er voor kampeerders, bouwlui en jongeren in de jaren ’60 en ’70 die de wereld wilden verbeteren. Maar Volkswagen bouwde nooit een Transporter, Caddy of T1 puur gericht op vermogen en sportiviteit. Her en der zie je een model met een opgepompte zescilinder en een leuk bumperpakket, maar het merk zelf durfde zoiets nooit aan. Tot nu, want Volkswagen presenteert vandaag de ID. Buzz GTX.
Dit elektrische busje treedt in de voetsporen van de GTX-versies van bijvoorbeeld de ID.3 en ID.7. Je kunt hem straks ook bestellen als Samba-GTX. Hierbij is de wielbasis verlengd en bestaat het dak voornamelijk uit een panoramisch geheel. Dit dak moet het jaren ’50 gevoel terugbrengen in de bus. Matrasje achterin en je hebt een sportieve California, een soort van.
De GTX-variant van de ID. Buzz heeft een sterkere elektromotor aan boord die 340 pk levert en 650 Nm aan koppel. Dit zorgt, in combinatie met een vierwielaandrijfsysteem, ervoor dat de bus in zo’n 6,5 seconden naar de 100 km/u schiet. De ID. Buzz heeft dus meer vermogen dan de nieuwste Golf GTI. Maar aan het stoplicht kom je net tekort om de GTI bij te houden. Die gaat namelijk drie tienden sneller naar de 100 km/u vanuit stilstand.
Sterker accu-pakket aan boord van de Volkswagen ID. Buzz GTX
De Volkswagen ID. Buzz GTX krijgt een nieuw accupakket van Volkswagen. De accu meet nu 79 kWh in de normale versie en in de verlengde versie heeft hij maar liefst 86 kWh. De actieradius van de ID. Buzz GTX is onbekend. Door de sterkere accu en vierwielaandrijving, mag de GTX een zware caravan naar Zuid-Frankrijk trekken. Dit kost wel wat meer tussenstops bij de laadpaal, maar hier is over nagedacht. De snellere Buzz is uitgerust met een snellaadfunctie waarmee je de accu driekwart kan opladen in 25 minuten.
Tijdens je laadstop, kun je je vermaken met het vernieuwde infotainmentsysteem. Net als in andere nieuwe VW’s wordt hier ChatGPT geïntroduceerd. Wanneer je uitgebabbeld bent met de computer kan je op het 33 centimeter scherm ook lekker een filmpje kijken. Of natuurlijk uit het panoramisch dak turen als je de Samba-uitvoering hebt.
Vanbinnen en vanbuiten sportiever
Je ziet direct het verschil tussen de GTX en een normale ID. Buzz. De voorkant van de GTX komt met een honingraatgrille, pijlvormige dagrijverlichting en wat hoogglanszwarte details. Optioneel kan je nog kiezen voor 21-inch lichtmetalen velgen in verschillende designs.
Het interieur krijgt standaard zwarte hemelbekleding, rode stiksels en een diamantpatroon in de stoelen. Vanbinnen ademt het een beetje GTI. We verwachten de tweede helft van dit jaar meer informatie over de prijzen en levergegevens. Een normale ID. Buzz kost je minimaal 56.990 euro in Nederland en 56.507 euro in België. Daar zal Volkswagen nog wel wat bovenop doen voor de ID. Buzz GTX.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “De Volkswagen ID. Buzz GTX heeft meer vermogen dan een nieuwe Golf GTI”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Waarom Volkswagen voorlopig nog geen ID. Buzz-camper uitbrengt

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Waarom hoeven Flixbus-chauffeurs eigenlijk helemaal geen rijbewijs te hebben?

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Waarom er nu een enorme run op dieselbusjes plaatsvindt in Nederland

Deze bizarre tweekoppige bus kun je echt bestellen bij Citroën (en daar is een goede reden voor)

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

kan me herinneren dat er een T4 VR6 uit fabriek geleverd zijn geweest.
Echt hoor, wie schrijft deze stukjes… Zin onder de titel al fout. Gebeurt nogal vaak TopGear!