De eerste GTX-modellen waren dan misschien niet de heetste modellen, maar dit hierboven zou een stuk beter moeten presteren. Volkswagen maakt eindelijk bekend dat de ID.3 een GTX-uitvoering krijgt die dient als het elektrische broertje van de Golf GTI. Hij is er in twee smaken en krijgt maximaal 326 pk. Het vermogen stuurt ie altijd naar de achterwielen. Klinkt nu al als een hele berg lol.

Het vermogen van 326 pk krijg je bij de GTX Performance-versie. De normale ID.3 GTX krijgt 286 pk mee van Volkswagen. Nog steeds 80 pk meer dan in de standaard ID.3. De gewone GTX gaat in zes seconden naar 100 km/u vanuit stilstand en heeft een topsnelheid van 180 km/u. De Performance-uitvoering is 0,4 seconden sneller bij het sprintje en gaat door tot 200 km/u.

De Volkswagen ID.3 GTX komt verder dan een normale ID.3

Ondanks het extra vermogen groeit de actieradius. Een nieuwe 79-kWh lithium-ion batterij kun je tot 175 kW snelladen. Na ongeveer 26 minuten zou je de EV van 10 procent naar 80 procent vol kunnen laden. Volgens de WLTP moet de Volkswagen ID.3 GTX 600 kilometer ver kunnen komen met een volle accu. De actieradius van de Performance is niet bekend, maar die zal waarschijnlijk wat kleiner zijn.

Ook in het ontwerp zijn er wat opvallende veranderingen ten opzichte van de gewone ID.3. Er is nieuwe led-verlichting, een nieuwe voorbumper, een agressievere diffuser en toffe 20-inch wielen die speciaal voor de GTX zijn gemaakt. Oh, en er zijn genoeg badges die aantonen dat je ‘de snellere versie’ van de ID.3 hebt.

De GTX moet een stuk leuker rijden

Onderhuids is er hard gewerkt om de ID.3 wat lolliger te maken. Zo zijn er extra zware stabilisatoren, een multilink-ophanging op de achteras en een onderstel dat speciaal voor de GTX is afgesteld. Via een systeem dat ‘DCC adaptive chassis control’ heet, moet de EV zich anders gedragen per rijmodus.

Vanbinnen zijn er lederen sportstoelen met rode stiksels – een terugkerend kenmerk van hete VW-modellen uit het verleden. Het grootste gedeelte van de knoppen is verwerkt op het stuur en daarachter huist een 5,3-inch bestuurdersscherm. Het display in het midden meet 10 inch. Net als bij andere nieuwe VW’s kun je de betere levensvragen aan ChatGPT stellen.

De prijs van de sportieve ID.3

Ergens deze zomer kun je de Volkswagen ID.3 GTX en GTX Performance bestellen. Hoeveel vakantiegeld je dan in de EV moet stoppen, is nog niet bekend. Voor een standaard ID.3 ben je minimaal 39.990 euro kwijt. Een vergelijkbare hot-hatch is de MG 4 XPower. Die gaat voor 42.285 euro. Daar zal de GTX wel boven gaan zitten. Heb jij dat ervoor over?

Reacties

  • Toffe bak heeft op 14 maart 2024 geschreven:

    Gave EV!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)