
De eerste GTX-modellen waren dan misschien niet de heetste modellen, maar dit hierboven zou een stuk beter moeten presteren. Volkswagen maakt eindelijk bekend dat de ID.3 een GTX-uitvoering krijgt die dient als het elektrische broertje van de Golf GTI. Hij is er in twee smaken en krijgt maximaal 326 pk. Het vermogen stuurt ie altijd naar de achterwielen. Klinkt nu al als een hele berg lol.
Het vermogen van 326 pk krijg je bij de GTX Performance-versie. De normale ID.3 GTX krijgt 286 pk mee van Volkswagen. Nog steeds 80 pk meer dan in de standaard ID.3. De gewone GTX gaat in zes seconden naar 100 km/u vanuit stilstand en heeft een topsnelheid van 180 km/u. De Performance-uitvoering is 0,4 seconden sneller bij het sprintje en gaat door tot 200 km/u.
De Volkswagen ID.3 GTX komt verder dan een normale ID.3
Ondanks het extra vermogen groeit de actieradius. Een nieuwe 79-kWh lithium-ion batterij kun je tot 175 kW snelladen. Na ongeveer 26 minuten zou je de EV van 10 procent naar 80 procent vol kunnen laden. Volgens de WLTP moet de Volkswagen ID.3 GTX 600 kilometer ver kunnen komen met een volle accu. De actieradius van de Performance is niet bekend, maar die zal waarschijnlijk wat kleiner zijn.
Ook in het ontwerp zijn er wat opvallende veranderingen ten opzichte van de gewone ID.3. Er is nieuwe led-verlichting, een nieuwe voorbumper, een agressievere diffuser en toffe 20-inch wielen die speciaal voor de GTX zijn gemaakt. Oh, en er zijn genoeg badges die aantonen dat je ‘de snellere versie’ van de ID.3 hebt.
De GTX moet een stuk leuker rijden
Onderhuids is er hard gewerkt om de ID.3 wat lolliger te maken. Zo zijn er extra zware stabilisatoren, een multilink-ophanging op de achteras en een onderstel dat speciaal voor de GTX is afgesteld. Via een systeem dat ‘DCC adaptive chassis control’ heet, moet de EV zich anders gedragen per rijmodus.
Vanbinnen zijn er lederen sportstoelen met rode stiksels – een terugkerend kenmerk van hete VW-modellen uit het verleden. Het grootste gedeelte van de knoppen is verwerkt op het stuur en daarachter huist een 5,3-inch bestuurdersscherm. Het display in het midden meet 10 inch. Net als bij andere nieuwe VW’s kun je de betere levensvragen aan ChatGPT stellen.
De prijs van de sportieve ID.3
Ergens deze zomer kun je de Volkswagen ID.3 GTX en GTX Performance bestellen. Hoeveel vakantiegeld je dan in de EV moet stoppen, is nog niet bekend. Voor een standaard ID.3 ben je minimaal 39.990 euro kwijt. Een vergelijkbare hot-hatch is de MG 4 XPower. Die gaat voor 42.285 euro. Daar zal de GTX wel boven gaan zitten. Heb jij dat ervoor over?
Eén reactie op “De Volkswagen ID.3 GTX heeft achterwielaandrijving en 326 pk”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Gave EV!