Je leest het goed: de GTI-badge heeft toch een leven in de elektrische toekomst, en deze Volkswagen ID. GTI Concept is het bewijs. Het oorspronkelijke plan van Volkswagen was om het GTX-label het stokje over te laten nemen, maar het merk heeft wijselijk wat dingen herzien. De Volkswagen ID. GTI Concept is op basis van de ID.2all en dit is de versie die hoofdontwerper Andreas Mindt (ook de designer achter de Golf 7) al de hele tijd in zijn achterhoofd had.

Bijna alles wat je in een GTI wil, is aanwezig: een rood biesje om de (dichte) grille, ruitjesbekleding, 20-inch velgen en bij deze GTI zelfs dikkere wielkasten en een sleepoog. Zelfs het golfballetje is aanwezig – wat eigenlijk het allerbelangrijkste is bij een GTI’tje. Dit keer niet als pookje voor de handbak, maar als draaiknop op de middenconsole. We waarderen de knipoog naar het verleden. Daarnaast zijn er sportievere bumpers, een agressieve diffuser en een dakspoiler.

De Volkswagen ID. GTI is korter en breder dan de Golf

Met een lengte van 4.104 millimeter is de Volkswagen ID. GTI zo’n 3 centimeter langer dan de Polo en een stukje kleiner dan de Golf. Door een breedte van 1.840 millimeter is hij zelfs iets breder dan de Golf. De wielbasis van 2.600 millimeter is dan weer 4 centimeter korter dan de Golf en 5 centimeter langer dan de Polo. Zal wel strak op de weg moeten liggen met deze verhoudingen. De GTI is er alleen als vijfdeurs en achterin kun je 490 of 1.330 liter bagage kwijt.

Volkswagen verklapt nog niets over de specificaties, alleen beloven ze dat ie een grote batterij heeft én een laag gewicht. Relatief laag, waarschijnlijk, want echt licht zal een EV niet zijn. Daarnaast zou de ID. GTI comfortabel zijn en goede aerodynamica hebben. Het vermogen is nog niet bekend, maar zeker is dat de voorwielen aangedreven worden. Een elektronisch sperdif zal het vermogen netjes op het asfalt brengen.

GTI betekent in de toekomst iets anders

De letters GTI staan bij de benzinemodellen voor ‘Grand Tourer Injection’. Hoewel Porsche er met de Taycan Turbo weinig van aantrekt dat er geen benzinemotor aanwezig is, verandert Volkswagen toch de betekenis van de drie befaamde letters. GTI staat in de toekomst voor Grand Tourer Intelligence. De bliksemschicht die eerder betrapt werd in een patenttekening, is dan weer niet aanwezig in deze ID. GTI.

De intelligentie vind je terug in de verschillende rijmodi, een ‘geluidsbeleving’ en gesimuleerde schakelmomenten. Voor binnen hebben we nu alleen maar schetsen, al zouden het 12,9-inch touchscreen en de klimaatbediening wel overeenkomen met die van het productiemodel. Opvallend is de terugkeer van knoppen voor de verwarming en airco. Geen onverlichte slidertjes meer. En er is een draaiknopje voor de volume.

De designbaas zegt: ‘Met de ID. GTI Concept laten we zien welke grote toekomst de GTI-filosofie heeft bij Volkswagen. Naar mijn mening is de krachtige ID. 2all is de perfecte basis voor een elektrische GTI. Ik had de GTI al in gedachten toen ik voor het eerst de pen op papier zette voor de ID. 2all. Het wordt nu werkelijkheid en stelt ons in staat het GTI-idee te projecteren in het nieuwe tijdperk van elektrische mobiliteit.’

Reacties

  • Petrolhead heeft op 4 september 2023 geschreven:

    Dit is gewoon een gave bak. Doe mij maar eentje!

    • Dave heeft op 4 september 2023 geschreven:

      Voor de goede orde: ik vind hem ook heel tof.
      Ziet er uit als een leuk bommetje en met al dat elektrokoppel zal het gaan als de brandweer.
      En dan nog een laag zwaartepunt, heerlijk.
      Ik bedoelde vooral te zeggen dat die onzinnige fratsen helemaal niet nodig zijn voor zo’n auto als deze; die heeft van zichzelf al kwaliteiten genoeg waardoor nep-geluid en nep-geschakel overbodig zijn.
      Het was dan ook geen kritiek op de auto, maar kritiek op de teams die denken dat dit soort fratsen wel nodig zijn om deze auto te verkopen.
      (Of doe het dan gelijk lekker maf, zoals de elektrische Abarth 500, met een elektrische gitaar als geluid ofzo. Nu voelt het als ‘wannabee’.)

      Reageer
    Reageer
  • Dave heeft op 4 september 2023 geschreven:

    Schakelmoment en nepgeluid.
    Waar moet het naar toe met deze wereld.
    ‘Vloeiende acceleratie van 0-100 in weinig seconden zonder hinderlijke onderbrekingen’ klinkt ook fijn.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)