
Het moest echt dé sensatie van 2019 worden: de Volkswagen ID.3. Die ‘3’ stond voor de derde auto in navolging van de Kever en de Golf. De bedoelingen waren goed, en de ID.3 had ook zeker zijn kwaliteiten, maar zo’n groot commercieel succes als gehoopt, werd het nooit. Dit jaar werden er amper 700 van verkocht, terwijl er van de Golf (ook niet het succes dat het ooit was) meer dan 800 werden verkocht. Om het model een impuls te geven, gaat Volkswagen de ID.3 nog een keer voorzien van een facelift.
Ja, inderdaad: nog een keer. De ID.3 werd in 2019 onthuld en verscheen in 2020 (voorzichtig) op de markt. In 2023 kreeg het model een vrij ingrijpende facelift. Er komt er nu dus nog eentje aan. Nu komt het tegenwoordig vaker voor dat een model een tweede facelift krijgt, in plaats van dat een nieuw model het stokje overneemt. De ontwikkelingskosten van de ID.3 waren torenhoog en op deze wijze kan VW daar iets van terugverdienen.
ID.3 facelift zal ingrijpend zijn
Het is niet alleen het feit dat Volkswagen de ID.3 gaat opfrissen, maar ook wat ze gaan doen. Volgens Autocar zijn de wijzigingen behoorlijk ingrijpend. Zo zal VW de neus compleet opnieuw boetseren. Het huidige model is niet lelijk, doch wel een tikkeltje anoniem. Dat moet met de nieuwe neus verleden tijd zijn. Qua styling laat Volkswagen nog geen afbeeldingen zien, maar we weten wel dat de nieuwe neus sterk zal lijken op de ID.2all. Dat is goed nieuws, want die auto heeft die typische kloeke VW-styling.

Alle zwarte delen zullen komen te vervallen: alles wordt uitgevoerd in carrosseriekleur. Maar er komt nog iets terug: hoogwaardige interieurs. Wederom, het was niet direct slecht bij de eerte ID.3’s, maar van Volkswagen waren we beter gewend. Met de facelift ging het er al op vooruit en met de tweede facelift staat er een grotere kwaliteitssprong op de planning. Dat betekent eindelijk weer hoogwaardige materialen voor de ID.3 facelift.
De tijden van de Golf 4 komen terug
Wat geen verrassing is, is de terugkomst van knopjes en schakelaars. In plaats van een paar haptische knoppen en een touchscreen, kun je de basisvoorzieningen weer met een fysieke knop of schakelaar bedienen. De tijden van de Golf IV lijken hiermee weer te gaan herleven. Die auto was zeer herkenbaar vanwege de kloeke uitstraling en het fraaie interieur. We gaan er ook vanuit dat de ID.3met de facelift een nieuwe infotainmentsysteem krijgt.
Lees ook: Volkswagen bedenkt elektrische auto, maar dan wel met benzinemotor
In technisch opzicht is er nog niets bekend, maar het is aannemelijk dat de motoren en accu’s weer iets verbeterd worden. Op die manier kan de ID.3 er weer een paar jaar tegenaan. Dat zal ook wel moeten, want de opvolger staat pas gepland voor eind 2028. Die auto zal – verwarrend genoeg – weer Volkswagen Golf gaan heten. Die zal dan verkrijgbaar zijn als EV, maar eventueel ook met verbrandingsmotoren. De ID.3 facelift staat op de planning voor 2026.
Lees ook: In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

21 reacties op “Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ik rij met een Egolf. Een tof bakske dat ik gebruik voor boodschappen. Rijbereik is niet zo ver maar voor mij geen probleem. Ik kan naar zeetje en laad daar wat bij. Verder laad ik thuis tijdens de nacht met een gewone stekker. Goedkoper kan niet.
Als die nu een break versie konden maken. Zou beter zijn.
Ben heel tevreden met mijn Id3 van begin 2025 (reeds 9000km gereden). Rijdt perfect met inderdaad een heel korte draaicirkel. Infotainment is heel duidelijk en omvangrijk, al had ik ook liever knoppen gehad ipv veel velden. Heel ruime koffer voor zijn formaat. Met trekhaak (voor fietsen), maar daar mag je geen kar aan hangen
En heel gunstig verbruik: mijn batterij geeft nu nog 433km aan voor 78%! In de winter is dat wel wat minder. Gemiddeld verbruik tussen de 15 à 16 kWh per 100km.
PS Ben een privé gebruiker en wordt niet gesponsord door VW!
Dus om iets wat 25 jaar geleden gebeurde, ben je nog steeds boos? 🙂
Al die electrische troep zouden ze van mij weer van de weg af mogen halen.
Gewoon elke auto weer op brandstof.
Heb diverse modellen van VW gereden. De laatste was een Golf 4. (Nieuwe dienstauto)
Wat een vreselijke barrel was dat zeg.
Lekkage via de paravan, daardoor kortsluiting, om de haverklap defecte verlichting, versnellingsbakproblemen etc. En bij de dealer alles bagatelliseren. Nee, geen VAG product meer voor mij.
Zou mooi zijn als de huidige Tiguan ook een wijziging krijgt aan de voorzijde en een kleiner touchscreen en fysieke knoppen.
Hallo allemaal, we moeten waterstof door ontwikkelen. zoals weinigen weten is dat het accu pakket in een auto schadelijk is voor ons mensen. Nooit over nagedacht misschien. Vooral de Tesla. Uitstraling 4 meter rond om. Fijne dag verder. 😘
Wat een suggestief stuk dat niemand de ID.3 koopt en dat een facelift nodig zou zijn..
Verkoop in Q1 van 2025:
Volkswagen ID3 17.223 +104%
Verdubbeld t.o.v. vorig jaar en op nr.6. Meer dan prima zou ik zeggen!
Eens dat het erg jammer is dat ie zelfs geen kleine aanhanger kan trekken. Al kon de ID3 750 kg trekken, dan zou dat ‘m al een mogelijkheid maken voor mij.
Inderdaad het is fijne auto om in te rijden goede wegligging heerlijk rustig we rijden al bijna 3jaar probleem loos in de id 3.
En id het infotainment kan stukken beter het leidt af wanneer je iets wil veranderen lineassist bv en gaat traag, een knopje indrukken veel handiger en sneller, en het harde plastic allemaal.
Ben benieuwd naar het nieuwe model en de verbeter punten en naar de prijs dan of ze goed concureren met al het nieuwe wat al op de markt is.
Yes, eindelijk al dat zwart er vanaf!!
De ID3 rijdt fantastisch, korte draaicirkel, super goede balans en comfort.
Nu nog de ventilatie roosters 15cm hoger en meer fysieke knoppen en het is nog beter.
Jan, persoonlijk vind ik de achterwielaandrijving juist een groot voordeel. VW heeft dit gebruikt om de ID3 een extreem korte draaicirkel te geven, wat heel praktisch is. Ik heb in geen jaren een auto gereden die zo makkelijk in alle hoeken te proppen is als deze.
Ik loop met een grote boog om VW heen!!! Dr is altijd wel weer wat met die dingen…….en zijn supersaai!
Rij in een nieuwere mazda 3….Super en mooi gelijnd
Ik wil hem voor niks nog niet hebben!!!
Er is niets aantrekkelijk aan een ID.3. Niet qua looks en al zeker niet qua rijbereik. Op de snelweg na 200 km nog 20% batterij over. Altijd de toegelaten snelheid gereden. Een geluk dat we hem niet moeten betalen. Zelf zou ik dat nooit kopen zolang er geen beter alternatief bestaat voor verbrandingsmotoren.
De Golf en Passat (7 gehad in 37 jaar) hadden voorwielaandrijving De ID’s niet, daarom ben ik overgestapt op een Nissan Leaf
De Golf en Passat (7 gehad in 37 jaar) en meer types hadden voorwielaandrijving De ID’s niet, daarom ben ik overgestapt op een Nissan Leaf
Het zou fijn zijn als er na de facelift ook een trekhaak achter kan (al zou die maar 750 of 1000kg kunnen trekken), dat zou de auto zoveel praktischer maken. Bij Renault en Hyundai/Kia kan dat wel.
Volgens mij mag er nu geen eens een fietsendrager achter…
Wat mij betreft een mooi en herkenbaar design. Als ze inderdaad het interieur aanpakken, infotainment en bediening plus dus het trekgewicht dan staat er een goed aanbod.
En
De hele ID serie is inmiddels zodanig doorontwikkeld dat het meer dan prima auto’s zijn. Niet voor niets verkoopt Volkswagen inmiddels meer EV’s in Europa dan Tesla, of dan Kia en Hyundai samen (zelfs met de Skoda, Audi en Cupra broertjes niet meegerekend).