Het moest echt dé sensatie van 2019 worden: de Volkswagen ID.3. Die ‘3’ stond voor de derde auto in navolging van de Kever en de Golf. De bedoelingen waren goed, en de ID.3 had ook zeker zijn kwaliteiten, maar zo’n groot commercieel succes als gehoopt, werd het nooit. Dit jaar werden er amper 700 van verkocht, terwijl er van de Golf (ook niet het succes dat het ooit was) meer dan 800 werden verkocht. Om het model een impuls te geven, gaat Volkswagen de ID.3 nog een keer voorzien van een facelift.

Ja, inderdaad: nog een keer. De ID.3 werd in 2019 onthuld en verscheen in 2020 (voorzichtig) op de markt. In 2023 kreeg het model een vrij ingrijpende facelift. Er komt er nu dus nog eentje aan. Nu komt het tegenwoordig vaker voor dat een model een tweede facelift krijgt, in plaats van dat een nieuw model het stokje overneemt. De ontwikkelingskosten van de ID.3 waren torenhoog en op deze wijze kan VW daar iets van terugverdienen.

ID.3 facelift zal ingrijpend zijn

Het is niet alleen het feit dat Volkswagen de ID.3 gaat opfrissen, maar ook wat ze gaan doen. Volgens Autocar zijn de wijzigingen behoorlijk ingrijpend. Zo zal VW de neus compleet opnieuw boetseren. Het huidige model is niet lelijk, doch wel een tikkeltje anoniem. Dat moet met de nieuwe neus verleden tijd zijn. Qua styling laat Volkswagen nog geen afbeeldingen zien, maar we weten wel dat de nieuwe neus sterk zal lijken op de ID.2all. Dat is goed nieuws, want die auto heeft die typische kloeke VW-styling.

Volkswagen-baas Thomas Schäfer met Volkswagen ID.2all
Kijk dan hoe stoer! En die blauwe Volkswagen mag er ook zijn

Alle zwarte delen zullen komen te vervallen: alles wordt uitgevoerd in carrosseriekleur. Maar er komt nog iets terug: hoogwaardige interieurs. Wederom, het was niet direct slecht bij de eerte ID.3’s, maar van Volkswagen waren we beter gewend. Met de facelift ging het er al op vooruit en met de tweede facelift staat er een grotere kwaliteitssprong op de planning. Dat betekent eindelijk weer hoogwaardige materialen voor de ID.3 facelift.

De tijden van de Golf 4 komen terug

Wat geen verrassing is, is de terugkomst van knopjes en schakelaars. In plaats van een paar haptische knoppen en een touchscreen, kun je de basisvoorzieningen weer met een fysieke knop of schakelaar bedienen. De tijden van de Golf IV lijken hiermee weer te gaan herleven. Die auto was zeer herkenbaar vanwege de kloeke uitstraling en het fraaie interieur. We gaan er ook vanuit dat de ID.3met de facelift een nieuwe infotainmentsysteem krijgt.

Lees ook: Volkswagen bedenkt elektrische auto, maar dan wel met benzinemotor

In technisch opzicht is er nog niets bekend, maar het is aannemelijk dat de motoren en accu’s weer iets verbeterd worden. Op die manier kan de ID.3 er weer een paar jaar tegenaan. Dat zal ook wel moeten, want de opvolger staat pas gepland voor eind 2028. Die auto zal – verwarrend genoeg – weer Volkswagen Golf gaan heten. Die zal dan verkrijgbaar zijn als EV, maar eventueel ook met verbrandingsmotoren. De ID.3 facelift staat op de planning voor 2026.

21 reacties op “Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)”

  1. Ik rij met een Egolf. Een tof bakske dat ik gebruik voor boodschappen. Rijbereik is niet zo ver maar voor mij geen probleem. Ik kan naar zeetje en laad daar wat bij. Verder laad ik thuis tijdens de nacht met een gewone stekker. Goedkoper kan niet.

  2. Ben heel tevreden met mijn Id3 van begin 2025 (reeds 9000km gereden). Rijdt perfect met inderdaad een heel korte draaicirkel. Infotainment is heel duidelijk en omvangrijk, al had ik ook liever knoppen gehad ipv veel velden. Heel ruime koffer voor zijn formaat. Met trekhaak (voor fietsen), maar daar mag je geen kar aan hangen
    En heel gunstig verbruik: mijn batterij geeft nu nog 433km aan voor 78%! In de winter is dat wel wat minder. Gemiddeld verbruik tussen de 15 à 16 kWh per 100km.
    PS Ben een privé gebruiker en wordt niet gesponsord door VW!

  3. Heb diverse modellen van VW gereden. De laatste was een Golf 4. (Nieuwe dienstauto)
    Wat een vreselijke barrel was dat zeg.
    Lekkage via de paravan, daardoor kortsluiting, om de haverklap defecte verlichting, versnellingsbakproblemen etc. En bij de dealer alles bagatelliseren. Nee, geen VAG product meer voor mij.

  4. Zou mooi zijn als de huidige Tiguan ook een wijziging krijgt aan de voorzijde en een kleiner touchscreen en fysieke knoppen.

  5. Hallo allemaal, we moeten waterstof door ontwikkelen. zoals weinigen weten is dat het accu pakket in een auto schadelijk is voor ons mensen. Nooit over nagedacht misschien. Vooral de Tesla. Uitstraling 4 meter rond om. Fijne dag verder. 😘

  6. Wat een suggestief stuk dat niemand de ID.3 koopt en dat een facelift nodig zou zijn..

    Verkoop in Q1 van 2025:
    Volkswagen ID3 17.223 +104%

    Verdubbeld t.o.v. vorig jaar en op nr.6. Meer dan prima zou ik zeggen!

  7. Eens dat het erg jammer is dat ie zelfs geen kleine aanhanger kan trekken. Al kon de ID3 750 kg trekken, dan zou dat ‘m al een mogelijkheid maken voor mij.

  8. Inderdaad het is fijne auto om in te rijden goede wegligging heerlijk rustig we rijden al bijna 3jaar probleem loos in de id 3.
    En id het infotainment kan stukken beter het leidt af wanneer je iets wil veranderen lineassist bv en gaat traag, een knopje indrukken veel handiger en sneller, en het harde plastic allemaal.
    Ben benieuwd naar het nieuwe model en de verbeter punten en naar de prijs dan of ze goed concureren met al het nieuwe wat al op de markt is.

  9. Yes, eindelijk al dat zwart er vanaf!!

    De ID3 rijdt fantastisch, korte draaicirkel, super goede balans en comfort.

    Nu nog de ventilatie roosters 15cm hoger en meer fysieke knoppen en het is nog beter.

  10. Jan, persoonlijk vind ik de achterwielaandrijving juist een groot voordeel. VW heeft dit gebruikt om de ID3 een extreem korte draaicirkel te geven, wat heel praktisch is. Ik heb in geen jaren een auto gereden die zo makkelijk in alle hoeken te proppen is als deze.

  11. Ik loop met een grote boog om VW heen!!! Dr is altijd wel weer wat met die dingen…….en zijn supersaai!
    Rij in een nieuwere mazda 3….Super en mooi gelijnd

  12. Er is niets aantrekkelijk aan een ID.3. Niet qua looks en al zeker niet qua rijbereik. Op de snelweg na 200 km nog 20% batterij over. Altijd de toegelaten snelheid gereden. Een geluk dat we hem niet moeten betalen. Zelf zou ik dat nooit kopen zolang er geen beter alternatief bestaat voor verbrandingsmotoren.

  13. De Golf en Passat (7 gehad in 37 jaar) en meer types hadden voorwielaandrijving De ID’s niet, daarom ben ik overgestapt op een Nissan Leaf

  14. Het zou fijn zijn als er na de facelift ook een trekhaak achter kan (al zou die maar 750 of 1000kg kunnen trekken), dat zou de auto zoveel praktischer maken. Bij Renault en Hyundai/Kia kan dat wel.
    Volgens mij mag er nu geen eens een fietsendrager achter…
    Wat mij betreft een mooi en herkenbaar design. Als ze inderdaad het interieur aanpakken, infotainment en bediening plus dus het trekgewicht dan staat er een goed aanbod.

  15. De hele ID serie is inmiddels zodanig doorontwikkeld dat het meer dan prima auto’s zijn. Niet voor niets verkoopt Volkswagen inmiddels meer EV’s in Europa dan Tesla, of dan Kia en Hyundai samen (zelfs met de Skoda, Audi en Cupra broertjes niet meegerekend).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *