
Het moest echt dé sensatie van 2019 worden: de Volkswagen ID.3. Die ‘3’ stond voor de derde auto in navolging van de Kever en de Golf. De bedoelingen waren goed, en de ID.3 had ook zeker zijn kwaliteiten, maar zo’n groot commercieel succes als gehoopt, werd het nooit. Dit jaar werden er amper 700 van verkocht, terwijl er van de Golf (ook niet het succes dat het ooit was) meer dan 800 werden verkocht. Om het model een impuls te geven, gaat Volkswagen de ID.3 nog een keer voorzien van een facelift.
Ja, inderdaad: nog een keer. De ID.3 werd in 2019 onthuld en verscheen in 2020 (voorzichtig) op de markt. In 2023 kreeg het model een vrij ingrijpende facelift. Er komt er nu dus nog eentje aan. Nu komt het tegenwoordig vaker voor dat een model een tweede facelift krijgt, in plaats van dat een nieuw model het stokje overneemt. De ontwikkelingskosten van de ID.3 waren torenhoog en op deze wijze kan VW daar iets van terugverdienen.
ID.3 facelift zal ingrijpend zijn
Het is niet alleen het feit dat Volkswagen de ID.3 gaat opfrissen, maar ook wat ze gaan doen. Volgens Autocar zijn de wijzigingen behoorlijk ingrijpend. Zo zal VW de neus compleet opnieuw boetseren. Het huidige model is niet lelijk, doch wel een tikkeltje anoniem. Dat moet met de nieuwe neus verleden tijd zijn. Qua styling laat Volkswagen nog geen afbeeldingen zien, maar we weten wel dat de nieuwe neus sterk zal lijken op de ID.2all. Dat is goed nieuws, want die auto heeft die typische kloeke VW-styling.

Alle zwarte delen zullen komen te vervallen: alles wordt uitgevoerd in carrosseriekleur. Maar er komt nog iets terug: hoogwaardige interieurs. Wederom, het was niet direct slecht bij de eerte ID.3’s, maar van Volkswagen waren we beter gewend. Met de facelift ging het er al op vooruit en met de tweede facelift staat er een grotere kwaliteitssprong op de planning. Dat betekent eindelijk weer hoogwaardige materialen voor de ID.3 facelift.
De tijden van de Golf 4 komen terug
Wat geen verrassing is, is de terugkomst van knopjes en schakelaars. In plaats van een paar haptische knoppen en een touchscreen, kun je de basisvoorzieningen weer met een fysieke knop of schakelaar bedienen. De tijden van de Golf IV lijken hiermee weer te gaan herleven. Die auto was zeer herkenbaar vanwege de kloeke uitstraling en het fraaie interieur. We gaan er ook vanuit dat de ID.3met de facelift een nieuwe infotainmentsysteem krijgt.
Lees ook: Volkswagen bedenkt elektrische auto, maar dan wel met benzinemotor
In technisch opzicht is er nog niets bekend, maar het is aannemelijk dat de motoren en accu’s weer iets verbeterd worden. Op die manier kan de ID.3 er weer een paar jaar tegenaan. Dat zal ook wel moeten, want de opvolger staat pas gepland voor eind 2028. Die auto zal – verwarrend genoeg – weer Volkswagen Golf gaan heten. Die zal dan verkrijgbaar zijn als EV, maar eventueel ook met verbrandingsmotoren. De ID.3 facelift staat op de planning voor 2026.
Lees ook: In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De hele ID serie is inmiddels zodanig doorontwikkeld dat het meer dan prima auto’s zijn. Niet voor niets verkoopt Volkswagen inmiddels meer EV’s in Europa dan Tesla, of dan Kia en Hyundai samen (zelfs met de Skoda, Audi en Cupra broertjes niet meegerekend).