
Er zijn veel meer verwijten en fabels over de EV, maar dat ze te duur zijn is zowel hardnekkig als niet helemaal correct. Het feit is dat auto’s sowieso duur zijn. Nu zijn ze sneller, luxer, veiliger en comfortabeler dan ooit, maar dat vergeten we voor het gemak even. Vandaag hebben we echter een leuke situatie, want de elektrische hot hatch van Volkswagen is tegenwoordig goedkoper dan hun eigen paradepaardje, de Golf GTI. Dit is de prijs van de Volkswagen ID.3 GTX.
GTX is het vrij nieuwe label voor sportieve Volkswagens, dat binnenkort overigens weer naar de eeuwige jachtvelden zal gaan. De hete versie van de elektrische ID.2 zal gewoon weer GTI heten. Voordat we vier alinea’s verder zijn, beginnen we met de prijs van de Volkswagen ID.3 GTX. Je mag minimaal 51.995 euro betalen. Voor dat geld krijg je een elektrische hot hatch met één motor. Deze is goed voor maar liefst 326 pk op de achterwielen.
Prestaties
De prestaties zijn meer dan in orde: van 0-100 km/u sprinten in slechts 5,7 seconden. De topsnelheid bedraagt precies 200 km/u. Dat is niet de ‘ware’ topsnelheid, want met 326 pk zit er (veel) meer in het vat. Je ziet vaker een immense acceleratie en dan een zeer bescheiden topsnelheid. Fabrikanten doen dit opzettelijk om de actieradius een kans te geven. Met een topsnelheid van 250 km/u zou er niets overblijven van het bereik.

Verantwoordelijk voor de actieradius is natuurlijk de batterij. De Volkswagen ID.3 GTX heeft standaard een 79 kWh grote accu. Daarmee is – onder ideale omstandigheden uiteraard – een range van 595 km mogelijk. Snelladen is mogelijk tot 185 kW. Dat is niet traag, maar er zijn tegenwoordig auto’s die dat (aanzienlijk) sneller doen – en die kosten echt niet het dubbele.
Is de prijs van de Volkswagen ID.3 GTX interessant?
De meest directe concurrent is natuurlijk de Cupra Born VZ. Dat is immers dezelfde auto, maar dan met Cupra-badge. Deze mag weg voor 49.990 euro, toch twee mille goedkoper. Als je 300 pk op de achterwielen wenst, kun je ook aankloppen bij Tesla, waar een Model 3 precies 43.490 euro kost. Iets anders, maar wel fun, is de Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce, die 48.000 euro kost. De meest rechtstreekse concurrent lijkt de MG 4 XPower te zijn. Die is krankzinnig snel en kost slechts 42.285 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Reacties
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is

De Volkswagen ID.3 GTX heeft achterwielaandrijving en 326 pk

Het lijkt erop dat Volkswagen plannen heeft om de ID.3 alweer te schrappen

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

Volkswagen bevestigt eindelijk weer wagen voor het volk: minder dan 20.000 euro

Is zo’n zwaar onderschatte Opel Astra OPC na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mini wordt dan wel elektrisch, maar het merk wil wel snelle JCW’s blijven bouwen

Alfa Romeo wil weer een nieuwe Alfetta bouwen (als een fastback of hatchback)

Er komt geen hete Volkswagen ID.3 R, want de ID.3 is niet sportief genoeg

Welke hete hatchbacks zijn over 20 jaar klassiekers?

De geschiedenis van de hot hatch

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Met dit handige foefje kan de Toyota GR Corolla 50 km/u harder rijden

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Dit automerk gaat ‘batterij van de toekomst’ al drie jaar eerder dan gepland leveren

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Het grootste probleem van een benzinemotor kost jou een hoop geld – en daar moet deze uitvinding iets aan doen

Jouw toekomstige auto krijgt een airbag op een vreemde plek, maar dat heeft een goede reden

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Volkswagen heeft goed nieuws voor wie voorlopig geen zin heeft in dat elektrische gedoe

Dit automerk gaat ‘batterij van de toekomst’ al drie jaar eerder dan gepland leveren

EC Dubost heeft op 16 augustus 2024 geschreven:
Niets waar ik opgewonden van raak.
Henk heeft op 15 augustus 2024 geschreven:
Mooie bak!
Jean-Paul heeft op 15 augustus 2024 geschreven:
Leuke auto, al valt de acceleratie met 326 pk. wat tegen. Een Golf R duikt onder de vijf seconden.
Bah heeft op 15 augustus 2024 geschreven:
Weer die misselijkmakende China promotie aan het einde. Werkelijk niemand wil die walgelijke spionage MGs dus stop eens met het pushen van die rommel.
Charlie heeft op 15 augustus 2024 geschreven:
Een zichzelf respecterende autojournalist zou zoiets nooit zeggen. Dat is meer iets voor iemand die Chinees bloedgeld accepteert.