
Er zijn veel meer verwijten en fabels over de EV, maar dat ze te duur zijn is zowel hardnekkig als niet helemaal correct. Het feit is dat auto’s sowieso duur zijn. Nu zijn ze sneller, luxer, veiliger en comfortabeler dan ooit, maar dat vergeten we voor het gemak even. Vandaag hebben we echter een leuke situatie, want de elektrische hot hatch van Volkswagen is tegenwoordig goedkoper dan hun eigen paradepaardje, de Golf GTI. Dit is de prijs van de Volkswagen ID.3 GTX.
GTX is het vrij nieuwe label voor sportieve Volkswagens, dat binnenkort overigens weer naar de eeuwige jachtvelden zal gaan. De hete versie van de elektrische ID.2 zal gewoon weer GTI heten. Voordat we vier alinea’s verder zijn, beginnen we met de prijs van de Volkswagen ID.3 GTX. Je mag minimaal 51.995 euro betalen. Voor dat geld krijg je een elektrische hot hatch met één motor. Deze is goed voor maar liefst 326 pk op de achterwielen.
Prestaties
De prestaties zijn meer dan in orde: van 0-100 km/u sprinten in slechts 5,7 seconden. De topsnelheid bedraagt precies 200 km/u. Dat is niet de ‘ware’ topsnelheid, want met 326 pk zit er (veel) meer in het vat. Je ziet vaker een immense acceleratie en dan een zeer bescheiden topsnelheid. Fabrikanten doen dit opzettelijk om de actieradius een kans te geven. Met een topsnelheid van 250 km/u zou er niets overblijven van het bereik.

Verantwoordelijk voor de actieradius is natuurlijk de batterij. De Volkswagen ID.3 GTX heeft standaard een 79 kWh grote accu. Daarmee is – onder ideale omstandigheden uiteraard – een range van 595 km mogelijk. Snelladen is mogelijk tot 185 kW. Dat is niet traag, maar er zijn tegenwoordig auto’s die dat (aanzienlijk) sneller doen – en die kosten echt niet het dubbele.
Is de prijs van de Volkswagen ID.3 GTX interessant?
De meest directe concurrent is natuurlijk de Cupra Born VZ. Dat is immers dezelfde auto, maar dan met Cupra-badge. Deze mag weg voor 49.990 euro, toch twee mille goedkoper. Als je 300 pk op de achterwielen wenst, kun je ook aankloppen bij Tesla, waar een Model 3 precies 43.490 euro kost. Iets anders, maar wel fun, is de Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce, die 48.000 euro kost. De meest rechtstreekse concurrent lijkt de MG 4 XPower te zijn. Die is krankzinnig snel en kost slechts 42.285 euro.
5 reacties op “De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Is zo’n zwaar onderschatte Opel Astra OPC na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mini wordt dan wel elektrisch, maar het merk wil wel snelle JCW’s blijven bouwen

Alfa Romeo wil weer een nieuwe Alfetta bouwen (als een fastback of hatchback)

Er komt geen hete Volkswagen ID.3 R, want de ID.3 is niet sportief genoeg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Niets waar ik opgewonden van raak.
Mooie bak!
Leuke auto, al valt de acceleratie met 326 pk. wat tegen. Een Golf R duikt onder de vijf seconden.
Weer die misselijkmakende China promotie aan het einde. Werkelijk niemand wil die walgelijke spionage MGs dus stop eens met het pushen van die rommel.
Een zichzelf respecterende autojournalist zou zoiets nooit zeggen. Dat is meer iets voor iemand die Chinees bloedgeld accepteert.