
We leven in een tijd waarin erfgoed van een automerk geen museumstuk meer is, maar marketingmateriaal. Merken trekken oude namen uit de mottenballen en plakken ze zonder blikken of blozen op nieuwe modellen. Zo werd de Ford Capri een opgehoogde elektrische crossover met de techniek van Volkswagen. Een Mitsubishi Eclipse heeft niets meer met Fast & Furious te maken en zo zijn er nog wat voorbeelden. De naam is oud, de inhoud generiek.
Daar ligt ook een kans voor merken om te laten zien dat ze de geschiedenis wél serieus nemen. Dat je een merk bent van liefhebbers, voor liefhebbers. Dat is wel een gevalletje high risk, high reward. Al helemaal bij een model dat beroemd en geliefd is over de hele wereld. Fans zijn de dankbaarste doelgroep, maar ook de meest kritische. Daarom kunnen we het niet laten om te zeuren op een klein detail. Want deze rally-Polo is uitgedost in Harlekin-kleuren, maar daar is een foutje gemaakt.
Wat is een Harlekin-Polo?
Een klein beetje geschiedenis voor wie geen flauw idee heeft wat een Harlekin-Polo is. De derde generatie van de Polo is echt verkocht in de Harlekin-kleurstelling. Het productieproces was simpel: Volkswagen maakte de koetsdelen voor een blauwe, een gele, een rode en een groene en wisselde de delen uit. Daarom waren de kleurencombinaties ook vast: er was maar een beperkt aantal gele deuren, om maar iets te noemen. De vier vaste combinaties voor de Harlekin-Polo waren:
- Gele carrosserie: motorkap, achterdeuren en achterbumper in blauw, voorbumper en voordeuren in groen, voorspatborden, grille en achterklep in rood
- Rode carrosserie: motorkap, achterdeuren en achterbumper in groen, voorbumper, voordeuren en achterklep in geel, voorspatborden en grille in blauw
- Blauwe carrosserie: motorkap, achterdeuren en achterbumper in geel, voorbumper en voordeuren in rood, voorspatborden: grille en achterklep in groen
- Groene carrosserie: motorkap, achterdeuren en achterbumper in rood, voorbumper, voordeuren en achterklep in blauw, voorspatborden en grille in geel
Om de vijftigste verjaardag van de Polo te vieren, heeft de Engelse tak van het merk een Polo R WRC in de Harlekin-kleuren uitgevoerd. En daar gaat het fout. Aangezien de raamstijlen en de dorpels blauw zijn, moet dit rallymonster een Polo met een blauw carrosserie voorstellen. De voorbumper en voordeuren zijn rood, dus dat klopt ook. Alleen dan gaat het mis: de achterdeur is geel, net als de motorkap, maar de achterbumper niet. Die is groen en de achterklep is geel: precies andersom.

Het voelt nu een beetje als een acteur een rol krijgt in Star Trek maar bij de eerste persconferentie iets zegt als ‘may the force be with you’. Doe je het dan omdat je passie hebt voor het project of alleen voor het geld? Het grappige is dat Volkswagen pas nog tegen de pers zei dat ze heel graag trouw blijven aan de oorspronkelijke genen. Nogmaals: wij zijn hier aan het zeuren, maar we konden het toch niet laten om er iets van te zeggen.
Wat een heerlijk nerd-stuk dit zeg.
Ondanks al die enorme blunders toch een leuk initiatief van Volkswagen.
Het is ook nog niemand opgevallen dat de 1e polo met kunststof bumpers is afgebeeld, terwijl de eerste jaren de polo metalen verchroomde pumpers had. De polo was het arme lui broertje van de Audi 50. Ik ben in het bezit van een Audi-50ls uit 1975.
Het is nog niemand opgevallen dat het een 3 deurs is,dus heeft ook geen gele achterdeuren